Start > Körkortsforum > Köra upp genom körskolan eller…

Köra upp genom körskolan eller som privatist?

malina 2011-07-21 16:21 ! Citera #
Hej!
Jag har gått hela min körutbildning på körskola, men kommer ändå att köra upp som privatist. (min körskola är lite för osäker på mig för att de ska våga riskera att jag hamnar i deras statistik tror jag) Har någon av er erfarenhet om det är bättre/sämre att köra upp som privatist eller genom körskola?
inspektören 2011-07-22 18:37 ! Citera #
Faktum är att det är lättare att köra upp som privatist i Trafikverkets bil, för då brukar (inte alltid) inspektören berätta lite om bilens funktion innan man åker ut. Typ reglage för vindrutetorkare, värme mm. Kommer du i trafikskolans bil förutsätts det att du vet detta. Provet och bedömningen är sedan exakt lika.
Varför det är skillnad på godkännandefrekvensen beror på att trafikskoleaspiranterna har utbildats av proffs som vet vilka krav som ställs och släpper inte upp någon dom inte tror blir godkänd. De måste ju visa upp en godkännandeprocent för förstagångsaspiranter på 65% till transportstyrelsen annars måste skolan stängas!
Väldigt ofta chansar privatisterna och är utbildad av en förälder som körde upp för 25 år sen och minsann vet hur det skall vara för han/hon har kört prickfritt!! *suck*
Gäst 2011-08-04 19:13 ! Citera #
Jag har också hört att det är mycket bättre att köra upp som privatist, även om det ofta är lite strängare då. Men visst kan man få berättat lite om bilens funktioner och det är ju bra. Dessutom kanske nervositeten släpper om man får prata lite innan körningen :)
evelinafj 2011-08-31 16:35 ! Citera #
Jag har hört att det inte spelar någon roll om du kör upp privat eller med körskola. Det positiva att köra upp med körskolan är ju att du känner till den bil du ska köra och kan få ha med dig din lärare. Vid eventuell kuggning är ju då din körlärare med i bilen och vet då vad ni behöver jobba på tills nästa uppkörning :)
Gäst 2011-09-09 17:03 ! Citera #
inspektören
Faktum är att det är lättare att köra upp som privatist i Trafikverkets bil, för då brukar (inte alltid) inspektören berätta lite om bilens funktion innan man åker ut. Typ reglage för vindrutetorkare, värme mm. Kommer du i trafikskolans bil förutsätts det att du vet detta. Provet och bedömningen är sedan exakt lika.
Varför det är skillnad på godkännandefrekvensen beror på att trafikskoleaspiranterna har utbildats av proffs som vet vilka krav som ställs och släpper inte upp någon dom inte tror blir godkänd. De måste ju visa upp en godkännandeprocent för förstagångsaspiranter på 65% till transportstyrelsen annars måste skolan stängas!
Väldigt ofta chansar privatisterna och är utbildad av en förälder som körde upp för 25 år sen och minsann vet hur det skall vara för han/hon har kört prickfritt!! *suck*

Lättare att köra upp som privatist är det väl ändå inte?! Visst kan du kanske få en genomgång av reglage och annat, men du har ju aldrig suttit i bilen tidigare. Det är ju lättare att bara be din lärare på trafikskolan visa var allt sitter på den bil du är van att köra och sen låna den från trafikskolan när du kör upp. Då har du ju erfarenhet av den bilen du kör, vilket ju måste kännas tryggare för många. Så gjorde jag i alla fall och det gick kanonbra på första försöket.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor