Start > Körkortsforum > Uppkörning, fullständigt ovan …

Uppkörning, fullständigt ovan med bilen?

Harmonization 2011-07-20 23:16 ! Citera #
Hej!
Är en privatist som övningskört ett bra tag nu, och lite senare i sommar är det dags för förarprov/uppkörning! Det jag oroar mig för allra mest är att det blir någon utav Trafikverkets bilar som gäller, och jag kan med säkerhet säga att jag aldrig någonsin kört i någon liknande bil som den som kommer att lånas ut. Tanken av att sätta sig i en helt främmande bil och veta med sig att man måste bevisa sig själv som en nästintill fläckfri bilkörare är därför väääldigt skrämmande. Det som oroar mig allra mest är ryckig körning och att tex inte komma igång i tid efter stopp/rödljus, på grund av att jag inte bekantat mig med kopplingen än. Alltför många motorstopp låter inte heller särskilt kul att råka ut för.

Är det någon som har varit i samma sits och kan dela med sig av sina erfarenheter? Har inspektören överseende med att man kanske inte kör precis lika bra som man brukar, pga ovana med bilen? Eller förväntas man kunna tackla det?
henrikjojo 2011-07-21 14:40 ! Citera #
Har också övningskört som privatist ett bra tag nu och känner att det börjar bli dags för uppkörning. Jag planerar att boka en enstaka körlektion hos körskola, som ett test inför uppkörningen, och sedan eventuellt även använda samma bil på uppkörningen. Hade, inte minst psykologiskt, ingivit en extra trygghet att köra upp med en bil som inte är ny för en och rent ekonomiskt bör det inte bli mycket dyrare än att låna bil från Trafikverket.

Lycka till!
malina 2011-07-21 17:00 ! Citera #
Min körskolelärare och jag pratade om det här med ny bil på uppkörningen idag. Hans tips var att fråga inspektören ”kan jag få testa bilen lite först?”, alltså hitta dragläget, prova att bromsa osv. Det visar också på en mognad och försiktighet hos föraren. När det gäller att komma iväg snabbt i korsningar tror jag att inspektören har överseende med det, bättre att ta det lugnt än att få motorstopp. Snabbhet i starten är något som man får upp senare och inget som bedöms på uppkörningen.
HannaP 2011-07-21 19:38 ! Citera #
Känner du dig osäker så kör en eller två lektioner hos en bilskola och använd sen den bilen på uppkörningen.
Jag övningskörde med en Golf diesel och körde upp med en stor Volvo av något slag. (Inte så bra på bilar.)
Det var stor skillnad. Jag sa till att jag inte hade kört en liknande bil tidigare och fick känna lite på den innan vi åkte iväg. Just då så ångrade jag att jag inte satt i skolans bil. Nu gick det bra men jag körde mycket sämre än vanligt. Hackigt.
Inspektörn 2011-07-22 18:25 ! Citera #
Ledsen att behöva säga det, men om bilen är problemet skall du inte köra upp.
När du kommer till uppkörningen skall du kunna behärska vilken bil som helst efter ett par minuter annars har du inte tillräcklig rutin!
ulla 2011-08-03 08:18 ! Citera #
Jag körde upp i en volvo och har kört golf på trafikskolan. Volvon var 6 växlad men annars var det inga problem. Du nämner bara att du inte har kört en sådan bil innan och då har de överseende men lite ryckig körning i början . Hoppas allt gå bra för dig

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor