Att vara lite nervös är bara bra. Du skärper dig. Tänk på det. Som att det är positivt.
Se till att du kan teorin. Känner du dig säker med teorin så blir körningen lättare. Har du klarat av teorin när du gör uppkörningen så är du mer taggad än om du hade missat teorin. Så fuska inte med teorin. Det ska ju sitta sen. När du har körkortet på lån i två år.
Se till att ha något att göra dagarna innan proven. Sysselsätt dig. Tränar du något så se till att göra det som vanligt. Är du fysikt trött så sover du bättre. Utvilad ska man vara. Då funkar hjärnan bäst.
Planera dagen när den kommer. Var i tid men ändå inte i för god tid. Bäst är nog om du kommer strax innan. Då hinner du inte tänka så mycket. Jag valde en körlektion precis innan. Vi stannade utanför uppkörningslokalen 5 minuter innan uppkörningen. Jag klev ur bilen och satte mig i nästa. Det funkade för mig.
Alla är nervösa. Det vet dom. Prata med honom/henne om du fixar det samtidigt som du kör. Alla gör misstag. Gör rätt misstag. Att missa den döda vinkeln i 110 km/h är värre än att inte placera bilen rätt i högersväng i stadstrafik en gång. Du har råd med misstag om du inte kör uselt i övrigt.
Tänk positivt. Se dig själv med körkortet i handen. Fokusera på det. Körskolan ska inte släppa dig om du inte är redo. Du är på uppkörningen för att du kan köra bil. Lycka till !!