Start > Körkortsforum > Nervositet

Nervositet

Gäst 2011-07-18 00:15 ! Citera #
Har en bokad intensivkurs + uppkörning nu i augusti (har kört med privat handledare några månader innan), och är riktigt taggad på att få körkortet i handen snart. Dock oroar jag mig mycket för uppkörningen - är rädd för att bli så nervös inför den att jag gör en massa fel som jag aldrig skulle göra i vanliga fall, och kuggas på grund av det. Brukar bli nervös inför viktiga prov och liknande, så jag vet ju lite vad jag har att vänta...

Någon som har några tips på hur man kan få nervositeten att släppa? Var ni nervösa inför era uppkörningar, och kände ni i sådana fall att nervositeten påverkade er körning?
Erik__ 2011-07-20 18:53 ! Citera #
Att vara lite nervös är bara bra. Du skärper dig. Tänk på det. Som att det är positivt.

Se till att du kan teorin. Känner du dig säker med teorin så blir körningen lättare. Har du klarat av teorin när du gör uppkörningen så är du mer taggad än om du hade missat teorin. Så fuska inte med teorin. Det ska ju sitta sen. När du har körkortet på lån i två år.

Se till att ha något att göra dagarna innan proven. Sysselsätt dig. Tränar du något så se till att göra det som vanligt. Är du fysikt trött så sover du bättre. Utvilad ska man vara. Då funkar hjärnan bäst.

Planera dagen när den kommer. Var i tid men ändå inte i för god tid. Bäst är nog om du kommer strax innan. Då hinner du inte tänka så mycket. Jag valde en körlektion precis innan. Vi stannade utanför uppkörningslokalen 5 minuter innan uppkörningen. Jag klev ur bilen och satte mig i nästa. Det funkade för mig.
Alla är nervösa. Det vet dom. Prata med honom/henne om du fixar det samtidigt som du kör. Alla gör misstag. Gör rätt misstag. Att missa den döda vinkeln i 110 km/h är värre än att inte placera bilen rätt i högersväng i stadstrafik en gång. Du har råd med misstag om du inte kör uselt i övrigt. :) Tänk positivt. Se dig själv med körkortet i handen. Fokusera på det. Körskolan ska inte släppa dig om du inte är redo. Du är på uppkörningen för att du kan köra bil. Lycka till !!
Erik igen 2011-07-20 19:24 ! Citera #
Jag var jättenervös inför teorin. Sov inte en blund den natten. Ändå visste jag att jag kunde det mesta. Jag fuskade inte. Försökte sprida ut läsningen över ett antal veckor så jag slapp att råplugga sista natten. Då går det bara in och ut. Man lär sig inget. Så är det för mig iaf. Lär dig varför det är på ett visst sätt.

Personen jag körde upp med var otroligt lugn och pratade med mig. Hon var tydlig och jättetrevlig. Det som fanns av nervositet rann av mig och jag tänkte inte så mycket på körningen. Alltså visst tänkte jag på körningen men jag tänkte inte så mycket på vilket betyg jag skulle få. Jag körde bil bara.. Inget annat och då blev det lättare.

Jag kände mig taggad inför körningen. Det var konstigt nog mindre nervöst än teorin. Jag visste att jag kunde köra bil och jag visste att jag skulle köra sämre om jag var deppig för att jag hade missat teorin. Fan.. Man vill ju ha körkortet direkt. :) Så fuska inte..

Nu har jag körkort !! :)
brutus 2011-07-20 20:05 ! Citera #
Jag fick köra uppkörningssträckan ett par gånger innan uppkörning. Det var till stor hjälp. Vet inte hur det fungerar på andra ställen.

Körde samma bil som jag övningskörde med. Kände mig trygg med den. Lite dyrare men väl spenderade pengar.

Håller med Erik. Sätt teorin. Chansa inte. Lär dig alla j*la siffror och datum. Det kommer säkert på provet. Jag hade otroligt svårt med alla datum och alla undantag.

Ta det lugnt. Så länge det inte blir köbildning bakom dig så kan du köra 60 på 70 väg. Backa låååååååååångsamt.

Rörlig blick. Lyft blicken och se vad du har framför dig. Vrid på huvudet. Rätt placering. Ja du vet.. Sitter allt det där och du har tekniken och teorin så klarar du det. Inga problem. Dom märker direkt när det går lite på en höft. Även om du håller dig till alla regler.
inspektörn 2011-07-22 18:46 ! Citera #
Lär dig köra bil ordentligt så finns det inget att vara nervös för!
Då menar jag riktigt ordentligt och inte någon halvtaskig intensivutbildning!
Du skall ju ha kunskapen för livet!
Gäst 2011-07-23 15:35 ! Citera #
Tack för era tips och råd! Och inspektörn, det är väl klart att man kan vara nervös även om man kan köra bil ordentligt... Det är ju precis som att man kan vara nervös inför ett prov trots att man har lagt ner en otrolig massa timmar på att plugga. Men skönt för dig om du kan slippa nervositeten, det är få förunnat :)
inspektörn 2011-07-24 05:42 ! Citera #
Om man hela tiden talar om för sig själv och andra att man är nervös, så blir man det!
Att köra bil är en del av vuxenvärlden och där finns inte utrymme för misstag pga nervositet. Trafiken är inte förstående, den är dödande!!
Det gäller att inse att det ställs höga krav på en, och är man inte kapabel att tillmötesgå dom kraven skall man inte ha körkort!
Naturligtvis är man nervös på sin uppkörning, men om det är av den magnituden att man oroar sig för sin prestation tack vare den, då skall man fundera på vad man sysslar med!
En god idé är att överinlära så att när man kör som sämst fortfarande kan kontrollera bilen och situationerna. Då är en god manövrering av fordonet en bra start, så man slipper tänka på den tekniska biten och kan koncentrera sig på trafiken. Den kunskapen lär man sig inte på en intensivutbildning!
Gäst 2011-07-24 16:13 ! Citera #
En sådan tur då att jag redan har lärt mig mycket om att manövrera bilen på ett bra sätt, då jag kört privat flera timmar i veckan de senaste månaderna och även tagit ett par körlektioner för att få tips och råd. Intensivkursen är för mig ett avslut på min utbildning, där jag finputsar mina kunskaper om att hantera olika situationer i trafiken på ett bra sätt.

Jag håller absolut med dig om att man inte borde ha körkort om man låter sin nervositet påverka körningen i alltför stor utsträckning, men samtidigt är det löjligt av dig att sitta och tala om för mig vad jag kan och inte kan klara, vad jag kommer lära mig och inte lära mig. Den biten lämnar jag upp till min körlärare.

Denna diskussion ger mig ingenting, så jag avslutar här. Tackar för dina ”råd” och önskar dig lycka till med vad du än tar dig för.
inspektörn 2011-07-24 18:48 ! Citera #
Jag garanterar dig!
Du ”kan” inte manövrera!
Du har en viss kunskap om det, men du ”kan” inte!
Det tar flera års körning innan man ”kan” manövrera!
Men om det nu är så att du är säker på manövreringsbiten så Grattis! Din uppkörning kommer att gå galant!
Vad som oroar mig är att du går intensivkursen för att ”hantera olika situationer i trafiken på ett bra sätt”
Lite sent påtänkt om man frågar mig, men det är dina buissness!
Lycka till och skit i nervositeten.
Gäst 2018-01-19 01:54 ! Citera #
Nervositeten är hög har uppkörning kl 9.00!!!?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor