Start > Körkortsforum > Lågfartsdelen, krypkörning - t…

Lågfartsdelen, krypkörning - tips och råd

Chippe 2011-07-17 00:44 ! Citera #
Jag har varit inne på krypkörning i tidigare trådar och det är väldigt svårt att klara lågfartsdelen mellan koner så jag tänkte dela med mig lite av mina tips. Först och främst ge inte upp för det tar säkert 10 ggr eller mer innan du börjar få ordning på balansen och den rätta känslan. Även fast jag säger detta kommer många ändå bli frustrerade.
Du ska köra i gångfart, 3-4 km/h säger många men det kan vara ok om det står 5-6 km/t och du verkligen kör i gångfart och har kontroll. Du använder i stort sett bara kopplingen för reglera farten men även lite gas krävs ibland. Om du är på väg att luta dig för mycket inåt i när du kör runt släpper du ut kopplingen lite så stabiliserar sig hojen. Detta innebär att du ofta frenetiskt får jucka på kopplingen för att hitta rätt fart och balans och du kommer bli slut i armarna. Sitt rak i ryggen långt fram på hojen, knäna och fötterna tätt intill hojen. Bromsa lätt med bakbromsen när det behövs. Var beredd på att sätta ned en fot ibland men efter du övat lite kommer du att märka att det räcker med att öka farten via koppling/gas för att räta upp hojen. Det är väldigt bra att börja med att bara kör runt i cirklar och byta håll efter ett tag. Därefter kan man köra 8:or för att sedan ställa upp koner som vid uppkörningen. Håll även blicken lite längre fram eller dit du ska i svängarna.
Alex 2016-05-24 08:42 ! Citera #
Har hållit på att verkligen ge upp men vill bara poängtera att råden som ges i det här inlägget är verkligen bra. Gångfart räknas som 0-7 km/h. Råden som att du måste ned i 2-3 km/h eller 3-4 är bara mög. Det finns inget sådant krav och du kommer inte att bli kuggad för det.

Jag har tyvärr slösat bort 4-5 lektioner på att försöka göra för snäva svängar i alldeles för låg hastighet. Efter att ha läst detta inlägget så går det mycket bättre och jag börjar få ett litet hopp om att kunna klara det.
Ville 2019-12-25 20:14 ! Citera #
Om man åker 5 Km/t är ok, det går att åka någon kilometer över också.
Det beror mycket på vilket humör inspektören är.
Sista gången jag kuggade för A behörighet i Västerås i somras blev jag lurad av inspektören som ett litet barn.
10 minuter innan provet höll jag på att visa en annan körkortsaspirant att jag hade sänkt min Yamaha MT 07 : ) då kom Inspektören fram och frågade vad var det jag frågade den andra aspiranten om ( antagligen trodde hen att jag inte hade tillräckliga kunskaper om hojens säkerhetskontroll).
INGET svarade jag vänligt.

Provet:

Då jag håller på med lågfarten ropar hen att jag skulle sänka farten...jag hade aldrig över 5 Km/t !! Dessutom ska man aldrig tilltala MC aspiranter så länge man håller på!
Och vilka var dom andra felen jag begick??...jo, att vid högfartsinbromsning hade motorn rusat lite, allt var annars OK och det sista var..ATT VID ANDRA ÄNDAN AV BANAN, DÄR MAN VÄNDER FÖR ATT TA SATS FÖR HÖGFARTENS GENOMGÅNG, HADE JAG FÄLLT FOTEN !!
Du är välkommen tillbaka när du har lärt dig att hålla balansen så hen!.
Min Go Pro kamera visar något annat !!
Gott Nytt År 2020 till alla körkorts aspiranter och ge aldrig upp!!
Gäst 2021-06-03 08:11 ! Citera #
Visa filmen då
gäste. 2021-06-07 23:09 ! Citera #
Gäst 2021-06-03
Visa filmen då
Tråden skapades 17 Juli 2011...snart 10 år sedan...första svaret kom 24 Maj 2016, alltså 5 år sedan.

sen ett 25 December 2019, ett och ett halct år sen.

funderat på om denna tråd e död överlag?.

tipps kolla nya trådar istället.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest