Start > Körkortsforum > Döda vinkeln

Döda vinkeln

hamiat 2011-07-15 01:35 ! Citera #
Hejsan, allesamman, ännu en övningskörare här.
Jag har kör i ett tag nu och är relativt bra på att köra med undantag på att jag har lite svårt att ha en rörig blick, dock så kommer det sakta men säkert. En sak som jag har grymt.. grymt problem med dock är döda vinkeln. Min första lärare tog aldrig upp det där med döda vinkeln så jag har kört omkring som en idiot och inte har lärt mig det. Har nyligen fått en ny lärare som påminde mig om att det ens fanns.. och jag är tillbaka till steg noll vad det gäller döda vinkeln. Har någon tips på hur jag ska minnas att titta i den och inte bara back samt sidospegelarna?
Gäst 2011-07-15 12:10 ! Citera #
Varje gång du ska t.ex byta körfält så tittar du ju i, innespegel, utespegel och så döda vinkeln. Jag har memorerat det för att det rimmar lite grann. Eller så kan du tänka uppsikt (innespegel + utespegel), döda vinkel och tecken. Det går ju som tre steg kan man säga. Vi säger att du ska byta till vänster körfält. Börja med att titta innespegeln, vänster utespegel och sen döda vinkeln samt get tecken om det är fritt att byta. Blir typ som en sne linjle om du förstår. Vet inte om du har fattat ~~
hamiat 2011-07-15 23:58 ! Citera #
Du, jag fattar faktist vad du menar där med det snea strecket. Jag ska prova det och hoppas på att det fastnar snart. Tack :)
Fenomena 2011-07-21 14:13 ! Citera #
Tänk såhär, vid varje vänstersväng eller körfältsbyte åt vänster skall döda vinkeln kollas. ”Titta, titta, titta,” Det är alltså tre saker du ska titta på innerbackkspegeln, ytterbackspegeln och döda vinkeln, innan du sedan blinkar och byter/svänger.

Vid högersväng tittar du i döda vinkeln när det behövs, till exempel när du har en cykel/gångbana på höger sida, eller alltid när du skall byta körfält från vänster till höger. Kör du däremot på en väg där det endast är terräng är inte döda vinkeln nödvändig så länge du placerar dig rätt. dvs långt till höger så ingen cykel, moped eller liknande kan ta sig emellan kanten och bilen.

Be din trafiklärare förklara närmare om olika situationer där döda vinkeln är viktig. Det är viktigt att förstå VARFÖR man tittar i döda vinkeln, och VAD man tittar efter. När man kommer till insikt med det är det också lättare att få rutin på att titta i döda vinkeln vid rätt situationer!

Hoppas du får ordning på din döda vinkel, Lycka Till!

//Fenomena Trafiklärarstuderande
malina 2011-07-21 16:55 ! Citera #
Fenomena
Tänk såhär, vid varje vänstersväng eller körfältsbyte åt vänster skall döda vinkeln kollas. ”Titta, titta, titta,” Det är alltså tre saker du ska titta på innerbackkspegeln, ytterbackspegeln och döda vinkeln, innan du sedan blinkar och byter/svänger.

Vid högersväng tittar du i döda vinkeln när det behövs, till exempel när du har en cykel/gångbana på höger sida, eller alltid när du skall byta körfält från vänster till höger. Kör du däremot på en väg där det endast är terräng är inte döda vinkeln nödvändig så länge du placerar dig rätt. dvs långt till höger så ingen cykel, moped eller liknande kan ta sig emellan kanten och bilen.

Be din trafiklärare förklara närmare om olika situationer där döda vinkeln är viktig. Det är viktigt att förstå VARFÖR man tittar i döda vinkeln, och VAD man tittar efter. När man kommer till insikt med det är det också lättare att få rutin på att titta i döda vinkeln vid rätt situationer!

Jag har också problem med döda vinkeln och det här var till väldigt stor hjälp för mig! Tack!
Raab221 2011-07-25 13:14 ! Citera #
Fenomena

Det där ska jag prova! Har med lite problem med att komma ihåg att göra allt
Fenomena 2011-07-29 16:31 ! Citera #
Vad roligt att kunna vara till hjälp! =)
Shandi 2011-07-29 16:53 ! Citera #
Min handledare gör det enkelt - 1, 2, 3! 1= innerbackspegeln, 2 = sidospegeln, 3 = döda vinkeln.

1, 2, 3, blinka och sväng! :)
Malin 2017-11-03 07:17 ! Citera #
min förskollärare lärde mig så här...Kan = innerspegel. Jag= sidospegel. Blinka= Dödavinkel

Med andra ord Kan Jag Blinka
Och där får du med alla speglar o dödavinkel
MAAAALIN 2017-11-03 14:46 ! Citera #
Malin 2017-11-03
min förskollärare lärde mig så här...Kan = innerspegel. Jag= sidospegel. Blinka= Dödavinkel

Med andra ord Kan Jag Blinka
Och där får du med alla speglar o dödavinkel
Du svarade på en tråd som är 6 år gammal...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov