Start > Körkortsforum > Kuggar första gången privat?

Kuggar första gången privat?

Ignoreranamnet 2011-07-13 15:49 ! Citera #
Det finns en myt som säger att ifall man har kört privat hela tiden och inte någon trafikskola så kommer de att kugga en på uppkörningen första gången. Är det någon som kan motbevisa denna myt? eller någon som vet ifall den man ska köra upp med kan se ifall man har kört privat eller trafikskola?
Gäst 2011-07-13 19:59 ! Citera #
Undrar det med faktiskt, spelar det någon roll om man bokar uppkörningen privat eller om trafikskolan gör det? Jag har nämligen kört endast med trafikskolan men bokat uppkörning samt teoriprov privat eftersom det blev billigare. Nu funderar jag på att avboka det och boka en ny tid genom min trafikskola, tänkte kanske att inspektören jag kör upp med ger ”plus poäng”. Kan dom på något sett se att man kört privat/körskola eller frågar dom bara?

Edit: Sorry om jag låna din tråd.
MarkusAa 2011-07-14 21:19 ! Citera #
Jag känner faktiskt ingen som kört upp privat som klarade det på första. Men känner några som klara det på första som körde på trafik ksola.

Men ändå mitt kort kosta lite under 4 tusen allt som i allt

En kompis som gick på skola kosta allt 8400 kr för :P
98P 2011-07-20 21:42 ! Citera #
Alla små detaljer som man får lära sig på körskola. Rätt speglar, döda vinkeln och allt det där finns ju där för att det är viktigt. En person som bara kör privat missar nog sånt. Det är nog därför privatister kuggar mer frekvent. Ett gott råd är nog att ta ett par körlektioner även om man kör som en gud. Sen om man bokar själv eller genom en skola tror jag inte spelar så stor roll.

Jag fixade mitt första gången. Körde privat och bokade privat. MEN.. Jag tog 3 körlektioner innan uppkörningen för att gnugga bort alla små fel som jag gjorde. Tittade i speglarna fel och placerade inte bilen rätt i sväng osv..
henrikjojo 2011-07-21 15:08 ! Citera #
Känner flera privatister som klarat uppkörningen på första försöket, däremot har många, enligt min erfarenhet, haft det desto svårare på teoriprovet. Tror att det är lätt hänt att man bara fokuserar på den praktiska biten när man tex övar med en förälder och lätt glömmer teorin, kanske pga att kraven på teoretiska kunskaper var mindre när ens föräldrar skulle ta sina körkort?
inspektörn 2011-07-22 18:41 ! Citera #
Samma prov, samma bedömning!
Undantaget är att inspektören kan demonstrera en del reglage på Trafikverkets bil innan körningen.
annaishere 2011-08-03 13:04 ! Citera #
Jag har två bröder som båda enbart kört privat. Klarade både teori och uppkörning på första försöken! Gissa vem som känner lite press på att klara allt lika bra som de gjorde... 8-)
zee 2011-09-05 22:14 ! Citera #
Hej

Det går att som privatist klara det på första försöker. Jag är ett levande bevis på detta. Har kört bil i 4 månader ungefär, innan dessa hade jag aldrig rattat en bil.

Klarade teorin och uppköringen på första.

Det gäller att sätta sig in i hur allt fungerar. Teorin hjälper dig så otroligt mycket när du är ute och kör. Du lär dig varför det är på ett visst sätt- Försök att förstå hur allting hänger ihop. Alla regler och skyldigheter man har i trafiken är ju där av ganska logiska förklaringar.

Lycka Till!
Gäst 2011-09-08 15:27 ! Citera #
Jag vill minnas att min sambo hade en vän som klarade proven på första försöket efter att bara ha kört privat, men jag är inte helt säker på det.
Officiellt så är det ju ingen skillnad i hur de bedömmer privatister och trafikskoleelever, men en trafiklärare har nog ofta bättre koll på vilka krav trafikverket ställer på den som kör upp och kan därför hjälpa dig att förbereda dig bättre. Sen skulle det inte förvåna mig om det är ett inofficiellt plus att boka genom trafikskolan, eftersom de då ser på trafikverket att trafikskoleläraren redan har ”godkänt” dig.
Men kör du bra på uppkörningen så ska du ju få ditt körkort oavsett vem som har lärt dig köra :)
ema 2011-09-21 17:18 ! Citera #
Jag har aldrig satt min fot på en trafikskola, utan endast kört privat. Jag hade uppkörning idag och han hade ingenting att anmärka på. Jag kände att jag gjorde en del missar, men det är helheten dom ska kolla på. Dock kuggade jag på teoriprovet som jag TRODDE att jag skulle klara, men icke.
Så idag är jag stolt som en tupp! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov