Start > Körkortsforum > Frustruerad

Frustruerad

daniii 2011-07-08 15:50 ! Citera #
Tja!

Min historia börjar ett år bakåt i tiden. Jag fick ett körkorts paket från farsan i studentpresent förra året och då ingick allt som behövdes för att ta körkoret och 20 körlektioner. Då har jag aldrig suttit i förarsätet och jag hade inte möjlighet till att köra privat. Jag va glad och skittaggat när jag började och det gick fint. När jag hade nått lektion 15 insåg jag och läraren att det behövdes mer lektioner för då hade jag inte ens börjat köra på landsväg, motorväg och stadstrafik så jag köpte 10 lektioner till. När jag började ta dubbellektioner så började problemen, jag började slarva med regler osv. När jag väl låg på lektion 20 så bokade jag halkbana och fixade det galant.

Därefter körde jag 3 lektioner till och då hade jag avslutat körning i tätort. Men veckan efter började jag på KTH och då hade jag knappt tid att köra bil pga allt pluggande så det blev ett upphåll tills juni i år. Vid den här tidpunkten så hade brorsan redan skaffat en bil och jag började övningsköra med han. Jag hade glömt ALLT i princip. Det tog ungefär 4 lektioner för mig att få tillbaka mina gamla kunskaper och vanor(2 hemma och 2 i skolan).

När jag slutade köra förra året så låg jag på 23 lektioner och hade 7 kvar. Enligt trafikskolan så hade man 1 år att förbruka lektionerna innan de slutade gälla. Som tur va så var det 2 månader kvar tills de skulle sluta gälla. Så jag bokade alla lektioner men min gamla lärare hade slutat. Dessutom köpte jag 5 lektioner till.

Idag har jag 5 lektioner kvar i körskolan och är i ”slutspurten”, jag kör dessutom med brodern 1-2 gånger i veckan. Jag har kört uppkörnings slingor 2-3 gånger nu och det känns inte helt 100 procent. Jag vet inte om det är skolan eller mig som det är fel på. En grej som hände just idag var att dubbellektionen gick åt helvete, min intruktör(kvinna) var sjuk och jag mådde inte heller så bra. Tror inte att jag någonsin kört så hemskt idag(planering, motorväg,stadstrafik). Det är dom små basic sakerna som ja failade på helt(högerregeln, cirkulationsplats). Min lärare kollade på mig idag och sa att ja är bättre än så.

Man blir så arg och irriterad över att ta körkortet ibland, det är så mycket pengar som går åt (uppe i 16000-17000 kr redan). Jag behöver råd, hur tog ni körkortet? vad gör ni om era lektioner inte går så bra?

Jag har uppkörning den 26 i farsta och hoppas verkligen på att det går bra. Teorifrågorna känner jag är inga problem alls då jag pluggat en hel del.

Tror ni att jag kommer att klara mig? så som det ser ut nu så kommer jag att köra 5-6 gånger till med skolan och och 5 gånger till med brorsan(han är på semester och kommer hem onsdag nästa vecka) men ska be han om mer tid, kanske kläma in 10 lektioner med han på 1 timme vardera.
daniii 2011-07-08 15:51 ! Citera #
Sorry att inlägget ser så rörigt ut :P
Shandi 2011-07-29 17:01 ! Citera #
Jag tror att man ska ha uppföljning efter varje lektion, inför sig själv alltså, där man tänker tillbaka på vilka övningar man gjorde, vad som gick bra och vad som inte gick bra. Gör gärna anteckningar, man glömmer fortare än man tror! Gå igenom anteckningarna innan nästa lektion så du inte gör samma misstag igen och slösar dyr körtid. Du behöver inte lägga mer än en kvart efter varje lektion, bara skriv ned lite stolpar och nyckelord. Ta 10 minuter innan nästa lektion. Det är lite tid men man tjänar mycket!
Ha koll på teorin INNAN DU KÖR! Så behöver inte körläraren slösa dina pengar på att lära dig teori under körlektionen.
annaishere 2011-08-03 19:36 ! Citera #
Sen är det viktigt att du inte blir frustrerad när du kör! Andra saker som kan vara bra att tänka på är att du är ordentligt utvilad innan lektionen, trötta förare är inte bra, samt att du inte sitter och tänker på alla fel du gör och kan göra. Rensa huvudet från onödiga och förvirrande tankar och koncentrera dig istället på att lugnt och sansat ta dig fram i trafiken. Teorin ska sitta i ryggmärgen så du slipper fundera på hur du ska agera i olika situationer. Eller, det har ju givetvis med rutin att göra men det betyder ju bara att det kommer släppa så småningom!

Det jag försöker få fram är att det är lätt att hamna i en ond cirkel om du börjar bli frustrerad eller tänker på hur pengarna bara flyger iväg. Då kommer du förmodligen köra sämre än om du håller dig lugn!

Lycka till med körkortet! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo