Start > Körkortsforum > Första körlektionen hos trafik…

Första körlektionen hos trafikskolan idag!

Gäst 2011-07-05 14:18 ! Citera #
Ja, vad ska man säga... Jag har övningskört en hel del privat och det har gått suveränt! Bokade nyligen körlektioner på trafikskolan inför min uppkörning som privatist. Det som förvånade mig var att jag körde sämre än vanligt idag på min första körlektion. Vet inte riktigt vad det berodde på, men det kunde ha varit nervositeten eller så var det helt enkelt ovanan som uppstod när jag övningskörde med en helt annan bil. Min lilla bil som jag har hemma har endast 5 växlar och trafikskolans bilar har 6 växlar, vilket gör mig väldigt förvirrad då jag inte vet hur jag ska anpassa växlarna efter hastigheten. Finns det några som har känt detta förut? Finns det några tips på hur jag kan vänja mig med att växla? Vilken växel är lämplig för en viss hastighet i en bil med 6 växlar? Förövrigt kan jag växla utan problem, bara trafikskolans bilar som förvirrar mig lite! Hur som helst blev jag väldigt besviken med tanke på att jag ska köra upp nästa månad och detta var en jävligt dålig start! :(
Gäst 2011-07-05 15:06 ! Citera #
Känner igen mig i din situation. För mig berodde det på många saker:

Att man har en okänd person bredvid sig som sitter och bedömer och läser av ens körning försämrar helt klart ens prestation. Detta får man på något sätt vänja sig vid/acceptera/tänka bort eftersom att det är så det är på uppkörningen också. Av egen erfarenhet så går det troligen mycket bättre efter någon lektion till. :)

Att byta bil är också klurigt. På min körskola hade man väldigt nya starka bilar med sex växlar som jag inte alls var van vid. Jag var van vid en femväxlad bil som behövde grundgas för att komma iväg... Detta såg körskoleläraren och då fick jag köra en äldre bil som var mycket mer lik den jag körde hemma, vilket gjorde att allt gick mycket bättre.

Angående vilken växel man ska ha vid vilken hastighet så är ett bra tips är att använda sig av varvmätaren för att ta reda på om växeln är rätt eller inte. Bilen mår bra när varvtalet ligger mellan 10000-20000 sa min lärare. Så om det understiger 10000 växlar man ned, och om det överstiger 20000 växlar man upp. (När jag skulle accelerera snabbt, kanske körde ut på en motorväg från en mindre väg, så gällde detta dock inte. Då gasar man ju länge i trean för att sedan kunna hoppa över växlar och då är ju varvtalet uppe på 30000 utan att man växlar upp direkt.)
För bilen jag körde betydde detta ungefär:
Ettan: gångfart. Tvåan: 30 km/h. Trean: 50 km/h. Fyran: 60 km/h. Femman: 70 km/h. Sexan: 80 km/h eller högre.
Men detta är väldigt individuellt för bilarna så ta en titt på varvmätaren ;)
Gäst 2011-07-05 18:43 ! Citera #
Tack så mycket för din respons! Vad skönt att jag inte är den enda haha. Ja, alltså vilken skillnad det var! Trafikläraren tyckte att jag inte hade någon rörlig blick och kollade allt för nära bilen. Detta är något jag måste skärpa till! Ibland brukar jag missa vägmärkena på höger sida när jag ska svänga i korsningarna och det leder till att jag oftast missar hastighetsbegränsningarna. Jag hoppas det går bättre efter några körlektioner... måste verkligen börja vänja mig med bilen alltså! Haha :-)
Kattis 2011-07-07 18:17 ! Citera #
Annars kan du alltid höra med körskolläraren ungefär vad som gäller för deras bilar. Jag fick en genomgång relativt tidigt när jag började på körskola. :)

Jag kör en sexväxlad bil på min körskola, och där betyder hastighet och val av växel följande:

Ettans: max två billängder och vid en hastighet av ca 10 km/h
Tvåan: 20 km/h
Trean: 30 km/h
Fyran: 40 km/h
Femman: 50 km/h
Sexan: 60 km/h och högre

Detta var lite ovant för mig eftersom bilen jag kör hemma är några år äldre och har fem växlar (backen är nedanför femman på denna bil, på körskolan är det 6:ans växel så pinsamt nog skulle jag backa på körskolan och sätter i 6:ans växel... snacka om lyckat. ;) Tur att körskolläraren ser det mesta..). Men på bilen hemma kan jag högst ha 4:ans växel vid 50 km/h på plant underlag.

Sedan rekommenderar min lärare att köra upp till 3000 varv (ecodriving enligt böcker osv) för att sedan byta växel. Så det kan hända att jag kör 1:an, 2:an, 3:an och sedan 5:ans växel vid hastighet av 60 km/h och i en uppförsbacke (annars funkar ju den tekniken bra till 50 km/h).

Jag tycker att nya bilar är så himla tysta också... haha. Dels är jag relativt ovan att höra på motorljudet, men på bilen hemma hör jag ganska bra när det är dags att byta växel - dock inte på körskolan lika bra. :)

Lycka till! :)
Fenomena 2011-07-21 15:01 ! Citera #
Jag förstår din frustration men vill trösta lite.
Det vanligast felet man gör när man blir nervös är just det att man blir stel i blicken och tittar för nära bilen. Men det är ju jättebra att det händer nu på trafikskolan och inte under uppkörningen. Det KOMMER att gå bättre nästa gång, och nu har din trafiklärare skrivit en anteckning om det och kommer påminna dig. Då får du en möjlighet att träna bort det beteendet till uppkörningen.

Att få körvana på olika bilar är jätteviktigt för dig som förare, att träna på olika på olika bilar kommer göra dig tryggare när du sedan byter bil.

Lycka Till nästa gång!!!
//Fenomena Trfaiklärarstuderande

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest