Annars kan du alltid höra med körskolläraren ungefär vad som gäller för deras bilar. Jag fick en genomgång relativt tidigt när jag började på körskola.
Jag kör en sexväxlad bil på min körskola, och där betyder hastighet och val av växel följande:
Ettans: max två billängder och vid en hastighet av ca 10 km/h
Tvåan: 20 km/h
Trean: 30 km/h
Fyran: 40 km/h
Femman: 50 km/h
Sexan: 60 km/h och högre
Detta var lite ovant för mig eftersom bilen jag kör hemma är några år äldre och har fem växlar (backen är nedanför femman på denna bil, på körskolan är det 6:ans växel så pinsamt nog skulle jag backa på körskolan och sätter i 6:ans växel... snacka om lyckat.
Tur att körskolläraren ser det mesta..). Men på bilen hemma kan jag högst ha 4:ans växel vid 50 km/h på plant underlag.
Sedan rekommenderar min lärare att köra upp till 3000 varv (ecodriving enligt böcker osv) för att sedan byta växel. Så det kan hända att jag kör 1:an, 2:an, 3:an och sedan 5:ans växel vid hastighet av 60 km/h och i en uppförsbacke (annars funkar ju den tekniken bra till 50 km/h).
Jag tycker att nya bilar är så himla tysta också... haha. Dels är jag relativt ovan att höra på motorljudet, men på bilen hemma hör jag ganska bra när det är dags att byta växel - dock inte på körskolan lika bra.
Lycka till!