Start > Körkortsforum > Svänga av från motorväg och mo…

Svänga av från motorväg och motortrafikled. Vad är rätt?

Emil J 2011-07-02 14:53 ! Citera #
Hej!

Jag har en fråga angående vad som är rätt när man ska svänga av från en motortrafikled eller motorväg. Som jag har uppfattat det får man inte minska farten förrän hela bilen är innanför ”avfartsmarkeringen” för det kan hindra bakomvarande trafik. Detta verkar väldigt konstigt eftersom vissa motorvägsavfarter har skarpa kurvor direkt efter avfarten vilket gör att man nästan måsta tvärnita om man ska köra 110 km/h ända tills man är innanför markeringarna. Någon har sagt att man får släppa gasen innan man har svängt av men man får inte börja bromsa förrän man kommit över markeringen och någon annan har sagt att man får bromsa i god tid för att svänga av på ett så säkert sätt som möjligt.

Är det någon som vet vad som gäller? Har uppkörning nästa vecka och känns bra att kunna dessa regler tills dess..

Tack!
Gäst 2011-07-03 12:30 ! Citera #
Ja, med en 110 väg så ska du bromsa hårt när hela bilen är inne i avfartsmarkeringen.
Ignoreranamnet 2011-07-13 05:53 ! Citera #
Men du måste även vara uppmärksam på trafiken bakom dig genom att kolla på backspeglarna, ifall det är någon som är väldigt tätt intill dig bakifrån och ska även svänga av är det kanske bäst att du redan från början sänker hastigheten lite så att det inte uppstår en kollision när du bromsar hårt, sen kan du förklara det till den du kör upp med och tror inte det blir något problem med det.
Chippe 2011-07-17 00:19 ! Citera #
Du behöver ju inte bromsa innan avfarten men kan släppa på gasen och minska farten. Inget säger att du måste hålla 110 km/h men det är sant att du inte får sänka hastigheten så att du hindrar trafiken. Om det är något som är jobbigt vid motorväg är folk som inte gasar på ett accelerationsfält, istället för 90 km/h tex ligger de i 70 och försöker köra ut och då kör de inte långsamt för att anpassa sig till trafiken på motorvägen.
Nova 2011-07-27 00:31 ! Citera #
Hej!

Tog upp diskussionen ni hållit här angående när man får bromsa före eller på en avfart med min körhandledare. Han påpekade något som jag själv faktiskt tänkt ytterst lite på, det är riskerna med att bromsa på avfartssträckan om det råder vinterväglag. De flesta avfartstträckor ligger ju i kurvor och risken blir då stor att man istället åker av vägen istället.

Funderade lite för mig själv i en sådan situation var man tryggast och lättast bör bromsa då? Frågade sedan min handledare som inte kunde ge mig något besked vad som är rätt att göra i en sådan förädisk situation och svarade först att det är avancerad körning. Avancerad vadå? Jo, han känner om något hjul skulle släppa väggreppet och använder motorbromsen istället för färdbromsen för att kunna styra upp bilen. Men hur undkommer man en sådan situation innnan den uppstått? Bryter man på reglerna om man skulle börja sakta in genom att bromsa på motorvägen innan man nått avfartssträckan?

Någon som har något att tillföra i diskussionen?
kelvin 2013-09-12 11:36 ! Citera #
Att man får inte bromsa på motorväg tills att man kört in på avfarten är den dummaste jag hört. Vägen från Sandsbro Rondellen mot väg 23 Malmö, har en väg som man svänga in mot Hovshaga. Det ser inte riktigt ut som en avfart utan en sväng. Sänker man inte hastigheten i god tid är det livsfarligt på sommaren ännu värre på vintern då hastigheten sänks direkt till 50 km/timmen. Folk som har redan körkort, brukar börjar bromsar tidigt så att bilarna bakom en, se det i god tid och bromsar samtidigt. Det är bara om man vill har körkort bör man göra vad trafikverketsinpekörer vill. Men det är fel tycker jag iallafall
driv3r 2013-09-13 09:01 ! Citera #
Era frågor besvarar sig själva, säkerheten kommer alltid först. När det råder vinterväglag bör man köra under hastighetsgränsen. Och ja du ska ha lägre fart när du når avfartssträckan. Viktigt på vintern: inga hårda inbromsningar, inga hastiga rattrörelser, håll tillräckligt låg hastighet beroende på situation.
Martin 2020-08-29 11:17 ! Citera #
Du köra på motorväg, vill köra till avfarten och är tät trafik bakom dig. När man börja bromsa eller hur man måste uppträda sån situation?
Gäst 2020-08-29 11:27 ! Citera #
Martin 2020-08-29
Du köra på motorväg, vill köra till avfarten och är tät trafik bakom dig. När man börja bromsa eller hur man måste uppträda sån situation?
Släpp gasen, bromsa inte. Blinka och kör av på din avfart. När du är på avfarten kan du börja bromsa. Har du någon tätt bakom dig så bromsa lite lätt i början.
Är det ingen trafik bakom dig så kan du bromsa lätt redan innan avfarten om det behövs.
Nina 2020-09-07 20:57 ! Citera #
Använd sunt förnuft.

Grunden är att du ska hålla vägens hastighet tills du svängt av från vägen. Hela grejen är att du inte på en välbyggt välplanerad 110km/h motorväg ska börja bromsa ner till 80-90km/h när du fortfarande är kvar på motorvägens högerfil. Eller rent allmänt få för dig att sakta ner medans du är kvar på motorvägen. Oftast är avfarterna byggda så att du gott och väl hinner bromsa på ett säkert sätt när du lämnat bilvägen.

Men går det inte så går det inte. Likaså om det är vinterväglag och halt, finns gott om fall då man behöver anpassa sin körning. Men grundiden är att folk inte ska bromsa ner till 70km/h på 110-väg bara för att det står en 70-skylt 200m efter avfarten. Men om du känner att det inte är säkert att dundra på på vägens hastighet fram tills avfarten så börja sakta av tidigare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo