Start > Körkortsforum > Växel, sväng m.m. Hjälp. Titta…

Växel, sväng m.m. Hjälp. Titta hit!

sncr 2011-06-30 22:49 ! Citera #
Hej. Jag håller på övningskör för behörighet B. Dock har jag EXTREMT, OBS; EXTREMT! svårt med växeln och planeringen. Jag blir nervös, jag kan inte förbereda och jag vet inte när/hur jag ska växla på olika ställen o.s.v . Jag ska ta körkort med manuell växlad, men idag kom min trafiklärare med ett tips ; Han sa att jag bör lära mig allt med automatväxlad bil först , för att helt enkelt ha mindre att tänka på - för att sedan gå över till manuellväxlad igen.

Är det bra att göra så? Kommer det bli svårare för mig att gå tillbaks till manuell sen? Känns som att han bara försöker vinna mina pengar, och det känns som att jag kommer förlora tid...

1 - Kan ni förklara för mig, det här med t.ex vad man ska GÖRA EXAKT innan en sväng samt kurva? Hur går förberedelsen till alltså? Vilken växel ska man ligga på? Hur ska man växla o.s.v ?
2 - Ska man blinka när man har gått ’’ur’’ en rondell? Eller när man precis kommit in i den?
Kattis 2011-06-30 23:20 ! Citera #
Hej!

Jag tror inte att du har ett ovanligt problem det här med växlingen. Jag har dock lite funderingar:

* Har du möjlighet att köra hemma?
* Varför frågar du inte din körskollärare? De är ju till för att svara på dina frågor!

För det första tycker jag inte att du ska ta körkort för en automatväxlad bil först. Vad är det för svammel? :) Du är bara osäker med din körning, framför allt växlingsmomenten (?) och det du behöver är att öva.

Jag passar egentligen inte med min körskollärare. Tidigare blev jag lite stressad av att jag skulle köra med honom och kände mig så himla osäker, och då körde jag sämre. Efter några körningar försökte jag verkligen varva ner och jag blev till slut lugn - och då lär man sig bara bättre!

Sedan för att svara på dina frågor angående val av växel beror detta på några grejer:

* Hastigheten. Självklart. I en relativt lätt kurvad ”sväng” där det är 50 räcker det med att lägga i 4:ans växel (5:ans växel vid 50 dvs). Om det är en oerhört skarp kurva där du behöver ta ner din hastighet något ta treans växel, om det är 50.

* Du ska alltid blinka ut ur en rondell. Och om du i samband med att du ska ut ur rondellen behöver byta fil (som vanligt om du ska förflytta dig i sidled). Du behöver ej blinka in - men alltid ut. Detta beror såklart var i rondellen du ska köra. Om du ska svänga vänster direkt och du behöver inte köra runt i själva rondellen kan du lika gärna lägga blinkersen direkt.

När du känner dig osäker under tiden du kör med någon: FRÅGA! Det är superviktigt! Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar! :) Om du inte vill fråga körskolläraren, fråga förälder/människor du känner med körkort. Det underlättar för din inlärning!

Jag hoppas att jag var till någon hjälp. :) Är lite dålig på att förklara.
sncr 2011-07-01 20:26 ! Citera #
Kattis ; Tack för svaret!

1 - Nej, jag har ingen möjlighet att köra hemma pga diverse anledningar,
så det är out of discussion.
2 - Jag frågar det mesta, men jag glömmer lätt och har problem med
koncentrationen.

Det han säger är att jag ska köra ungefär 3-4 lektioner med automatväxlad
bil för att få in ’’vissa momment’’, för att sedan gå över till manuell
igen. För sanningen är den att jag har problem att fokusera på flera saker
samtidigt.

Ska memorera ditt svar, kom gärna med fler ideér ifall det skulle vara så att du tittade
in igen :)
Kattis 2011-07-02 00:20 ! Citera #
Okej, då förstår jag din situation bättre. :)

Det där med val av växlar och så vidare kan du tänka dig beror på några saker: framför allt hastighet och lutning (vilket du säkert har gått igenom med din lärare, t.ex ha en lägre växel uppför en backe där du i vanliga fall kanske skulle kunna ha 5:an eller 6:ans växel om vägen vore platt så att säga). Sedan kan man även ibland känna/höra när motorn låter ansträngd. Jag tror att det kommer att gå bra för dig, och det kan ju fungera att köra några lektioner med automatväxlad.

Ett annat tips om du är osäker är att nöta teorin, vilket du kanske redan gör? Givetvis är det ju kanske optimalt att blanda teori och körning. Men om man känner sig extra osäker i trafiken är det ett plus att lära sig trafikregler och sådant tidigt, jag tror att man har mer att stå på då så att säga. :) Jag vet inte hur du gör för att lära dig, men om du sitter med boken och läser så ha ett block bredvid dig och tänk dig in i de olika situationerna och grejerna som du läser i teoriboken och skriv sedan ner dina funderingar och ställ dem vid nästa möte med din lärare.

Lycka till med körningen!
Gäst 2011-07-03 12:28 ! Citera #
1 - Kan ni förklara för mig, det här med t.ex vad man ska GÖRA EXAKT innan en sväng samt kurva? Hur går förberedelsen till alltså? Vilken växel ska man ligga på? Hur ska man växla o.s.v ?
Sikten långt fram, försök köra miljövänligt - om du vet att du ska svänga försök att motorbromsa innan svängen ( släppa gasen, miljövänligt ).

1. Sänk farten/blinka
2. Växla 2:an
3. Sväng
4. Kör vidare

Du kan även svänga på 3:ans växel beroende på hur kurvan är ( om den inte är så skarpt )

2 - Ska man blinka när man har gått ’’ur’’ en rondell? Eller när man precis kommit in i den?
Enligt lagen så måste du blinka till höger när du ska ut ur en rondell, men inte när du ska in, men det är rekommenderat att du blinkar in om du går till höger eller vänster - så andra trafikanterna är medvetna om det.
Gäst 2011-07-05 15:24 ! Citera #
Alan
Sikten långt fram, försök köra miljövänligt - om du vet att du ska svänga försök att motorbromsa innan svängen ( släppa gasen, miljövänligt ).

1. Sänk farten/blinka
3. Sväng
4. Kör vidare

På Alans mycket fina lista skulle jag även vilja lägga till en femte punkt och det är att titta i innerbackspegeln efter svängen. Förutom att körskoleläraren och Trafikverket gillar det ( :D, ”gör det till en vana att titta i innerbackspegeln efter att du har svängt”, sa min körskolelärare.), så är det också bra för dig själv då du får koll på trafiken bakom dig direkt. ;)
Fenomena 2011-07-21 15:08 ! Citera #
Nedväxling kan vara en knepig del av körkortsutbildningen. Tricket är att göra en sak i taget.

Försök att så tidigt som möjligt planera din körning -Hur skarp är kurvan? Vilken växel kan vara lämplig?
Börja med att göra dina spegelrutiner- blinka och placera dig i god tid, för då är du färdig med de momenten. Bromsa ned farten. Försök att se långt in på den nya vägen. 2:an eller 3:an? Vilken växel kan vara bra? Kommer det en bil? Behöver du till och med gå ned på 1:an? Väljh växel alltså. När du valt växel färdigt och det är fritt i korsningen rullar du igenom svängen. Lägg i 2:an om du lagt i 1:an annars gasar du dig ut ur kurvan. spegelrutin igen.

Är det krångligt så be din lärare att DEMONSTRERA detta, gärna flera gånger, detta kan lösa problemen mycket snabbare än att ni hamnar i dåliga mönster!. Är det växlingen du har problem med förstår jag inte hur växlingsproblemet skulle lösas med en automat, såvida du inte tänker ta automatkort istället.

Hoppas det löser sig för dig.

//Fenomena Trafiklärarstuderande
Gäst1 2011-07-25 22:53 ! Citera #
Hej,

det här med att växla och hantera flera saker samtidigt är du inte ensam om. Jag har varit i precis sammma sits som dig då jag började övningsköra för första gången. Det ledde tillslut till att vi gav upp övningskörningen, dvs. mina föräldrar och jag.

Men hör och häpna när jag jagit upp körningen igen flera år senare har detta släppt. Men nu började vi på en tom parkering där jag fick köra ett antal timmar i några veckors tid för att lära känna fordonet helt enkelt. För att jag skulle lära mig detta och göra flera saker samtidigt fick jag köra på olika växlar på olika hastigheter, som jag valde själv, exempelvis ettan på ”krypkörning” utan koppling och så ökade jag hastigheten samtidigt som jag lyssnade på motorljudet, sedan tvåan och treans växel och så vidare då jag ökade och sänkte hastigheten från krypkörning till högre hastigheter. Momenten utökades till att växla vid vändning och hålla uppsikt långt åt sidorna vid varje vändning och i körrikningen.

Efter några veckor så började jag känna mig van vid bilen och jag upptäckte att man faktiskt kan köra utan koppling när man släpper gasen i de moderna bilarna utan motorstopp. Därefter fick jag köra en slinga som innebar höger och vänstersväng i korsningar med väjningsplikt samt ljussignaler och obevakad. Det var knappt några bilar där men nog så realistisk situation eftersom det ju är riktiga vägar man kör på. Mitt problem som jag länge våndats över, plötsliga motorstopp i korsningar och inte kunnat hantera växeln har släppt och jag har till och med kunnat börja koncentrera mig på annat i trafiken som att hålla bättre uppsikt runtomkring.

Jag rekommenderar mängdkörning på lugn plats i början där du får känna på fordonet, växla upp och ner samt sänka och öka hastigheten lite som du själv vill. Men tyvärr blir det dyrt med mängdkörning på trafikskola. Men det har funkat för mig och jag har kört mängdkörningen privat.

Lycka till!!!
annaishere 2011-08-03 11:22 ! Citera #
Olivier
Alan

1. Sänk farten/blinka
3. Sväng
4. Kör vidare

På Alans mycket fina lista skulle jag även vilja lägga till en femte punkt och det är att titta i innerbackspegeln efter svängen. Förutom att körskoleläraren och Trafikverket gillar det ( :D, ”gör det till en vana att titta i innerbackspegeln efter att du har svängt”, sa min körskolelärare.), så är det också bra för dig själv då du får koll på trafiken bakom dig direkt. ;)

En till sak som jag skulle vilja lägga till är UPPSIKT! Kolla innerspegel och ytterspegel(ska du svänga höger kollar du i höger o.s.v.) och döda vinkeln innan du blinkar och saktar ner farten.
För att förtydliga samlar jag ihop allt i en ny lista:

1. Uppsikt
2. Tecken
3. Släpp gasen/Bromsa
4.Tryck ner kopplingen och växla ner
5. Höj kopplingen medan du fortfarande bromsar
6. Sväng
7. Kontrollera bakomvarande trafik i innerspegeln

:D Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo