Start > Körkortsforum > Övergångsställe vid båda sidor…

Övergångsställe vid båda sidor av vägkorsning - var stanna?

Simon 2011-06-30 18:22 ! Citera #
Hej,

Om jag åker på en huvudled, säg 50km/h i stadstrafik och närmar mig en fyrvägskorsning med övergångsställe precis före och efter korsningen. Jag ser långt i förväg att en gångtrafikan är påväg ut för det andra övergångsstället, dvs. på andra sidan korsningen. Var ska jag stanna?
En jag pratade med sa att jag skulle stanna precis innan övergångsstället, men då står jag ju i vägen i korsningen. Ett annat alternativ är att stanna innan det första övergångsstället, dvs. innan korsningen för att lämna korsningen fri.
Hur bör jag göra?

Mycket tacksam för svar
Simon
MagnusFbg 2011-07-01 20:45 ! Citera #
Även om du hindrar trafiken genom att stanna i korsningen tycker jag att detta verkar som den smartaste lösningen. Hur du än bär dig åt kommer du bli tvungen att stanna och på så sätt riskera att bryta mot ena grundprincipen när det gäller stanna och parkera (”du får inte stanna eller parkera så att fara uppstår eller att du hindrar eller stör andra” (Transportstyrelsens folder Stanna och parkera)).
Det känns dock orimligt att stanna innan det första, tomma övergångsstället. Och det är ju inte så att du kommer bli stående länge heller ;) .
OBS! Detta är bara min gissning, har ingen aning om detta förfarande är rätt! Klurig fråga...
Gäst1 2011-07-21 17:19 ! Citera #
Hej,

det här är kanske ett sent svar på en diskussion som startades för ett tag sen. Men kanske det finns någon som läser detta ändå och kanske kan tycka att mitt resonemang låter vettigt. Personligen skulle jag reagera så att jag sänker farten i god tid så att den gåendes hinner passera övergångstället innan det är dags att svänga då slipper jag en situation där jag måste stanna mitt i korsningen. Alternativt skulle jag om den gåendes upptäcktes sent, stanna innan korsningen för att inte hindra eller störa trafik på den korsande leden.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest