Start > Körkortsforum > Hur bra är jag?

Hur bra är jag?

emmacle 2011-06-28 15:11 ! Citera #
Tänkte höra efter med alla här, jag har kört tillsammans med min handledare privat ett tag nu och redan efter en timme på parkering gav jag mig ut på vägen (sent på kvällen på en 30-väg) men sedan började jag köra runt på Södermalm, ute i Sollentuna och det enda jag inte vågat än är motorväg. Jag anser att jag kör rätt bra ändå, jag gör inga misstag (enligt mig), jag ser alla skyltar, jag växlar, jag kollar backspegeln, jag får aldrig motorstopp.

Har ni också kännt såhär? Jag tror nämligen inte att jag är så bra som jag tror! Jag har inte kört så länge och borde inte ha fått en den där riktigt säkerheten.

hur bedömmer ni er själva?
villhakorkort 2011-06-28 22:49 ! Citera #
Du är säkerligen inte lika bra som du tror, överskatta inte din förmåga.
Att vara bra betyder att man har erfarenhet, erfarenheten är den största delen i inlärningen till att
köra bilen.

”Aldrig får motorstopp”.. Jag fick heller inte motorstopp så ofta i början, men det kommer ska du se.
Alla får motorstopp någon gång, och det är ingenting som berättar hur bra du är på att köra bilen (om du inte får motorstopp konstant varje gång vill säga, då behöver du träning och lugna nerverna).

Läs teoriböcker och gå på några teorilektioner, det hjälper dig att konstatera vad du behöver träna på, såsom döda vinkeln osv.
Motorväg är de vägar som har högst säkerhetsstandard och om alla följer anvisningar och trafikregler ska inget hända,
man håller jämn hastighet och det är flerfiligt mestadels av sträckan.

Jag körde c.a 15 minuter på en gammal flygplats innan jag körde ut på vägen (för 2 år sedan) och då var jag knappast bra
på att köra, även om jag kunde hålla bilen på vägen, växla, kolla speglar och skyltar.

Nu har jag ganska mycket körvana då jag har kört flitigt 1½ år utav dessa två (körde ej första vintern då jag precis hade börjat köra),
men annars har jag väl kört så gott som varje vecka, nästan varje dag, har även kört i samtliga väglag, väder och förhållanden som
kan uppstå i Sverige och fått erfarenhet utav detta.
Jag tror inte man ska ”betygsätta” sig själv, men om man nu ska försöka så skulle jag kalla mig en
Bra, inte ”Jättebra” eller ”Bäst” om man ser ur regelsynpunkt, men jag kör som resten av trafikanterna med måttliga överskridelser av hastighet och regler...
(Anpassning till situation)

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 11:02
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov