Start > Körkortsforum > Växlarna på MC

Växlarna på MC

Johanmc 2011-06-26 15:46 ! Citera #
Hej

Någon som vet varför växlarna på en MC ligger som de gör?

Det vill säga oftast ettan längst ner, sedan friläge och resten av växlarna upp?

Verkar lite ologiskt, men någon kanske vet anledningen till detta?

/Johan
Chippe 2011-07-17 00:12 ! Citera #
Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara krångligt och varför är det ologiskt?
Vet faktiskt inte varför växlarna ligger som dem ligger men det är buslätt då du startar med friläge, trycker ned för ettans växel och kör iväg, resten är upp. Säg att du kör på 3:an eller 2:an, sänker farten och petar ned till 1:an för att krypköra och parkera. Då vet du att det bara är en upp för friläge när du står still, dessutom lyser N, neutral på displayen. Men säg att du kör ganska fort och måste bromsa till stillastående ganska snabbt. Då bromsar du och frikopplar och stannar, sedan vet du att det bara är att peta ned växeln flera ggr tills det tar stopp och då har du 1:ans växel och kan köra vidare.
Raab221 2011-07-25 13:18 ! Citera #
Jag antar att det är för att ettan är ”bara” en start växel, du vill inte råka komma i den när du kör lite fortare, därför tror jag att den ligger under friläget för att det ska va lite svårare att ”råka” komma i:)
Gäst 2011-08-07 19:48 ! Citera #
Jag tycker som Raab221 att det verkar ganska logiskt. Sen blir det lättare att hålla upp mcen ifall man trycker neråt än uppåt (motvikt ist för medvikt) Man vill ju inte ”tappa balancen) blir ju annourlunda motvikt ifall man ska vila på höger fot och sen trycka mcen mot ”höger” uppåt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 19:44
1
I dag 14:05
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor