Start > Körkortsforum > Trafikregler för landsväg?

Trafikregler för landsväg?

Ante 2011-06-24 12:29 ! Citera #
Hej.
Jag failade på uppkörningen. Tydligen fick jag EFG på motorväg och DEFG på landsvägs körning/infart.
Jag fick ochså EFG på körning och körfältsbyte.

D: tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
E: Visa goda avsöknings rutiner samt identifiera risker i olika trafiksituationer och miljöer
F: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
G: Anpassa körning, tex hastighet och placering utifrån de omständigheter som råder samt samspela men andra trafikanter.


Jag var lite skeptisk på motorvägen då jag kan köra den utan problem när jag blundar. Visseligen så misstog jag att det bara fanns 1 körfält som gick till accelerationessträckan då de igentligen fanns två. och pga placerade mig i mitten, men jag var helt säker att det inte fanns någon i andra ”fältet”.

Jag kollade ochså i sidospeglarna och backspegeln med ca .5-1 minuts mellanrum.

Min fråga är: Hur och Var ska jag kolla vid dessa olika tillfällen?
Finns det någon manual?
Boken man köper från trafikverket säger saker som: ”Här är det okej att köra om.” Inte ett piss om HUR man ska kolla innan man kör om.
Johanmc 2011-06-25 12:20 ! Citera #
Hej Ante

Vid landsväg/motorväg är det extra viktigt med avståndshållning till framförvarande fordon då hastigheterna är högre och bromssträckorna kan bli väldigt långa.

Vid omkörning gäller att du har god uppsikt både fram bak och åt sidan (döda vinkeln )

Vi påfart till motorväg ska du ha rätt hastighet för att smälta in i trafikrytmen och tänk på att kolla döda vinkeln, det är du som har väjningsplikt.

Vid just uppkörning är det viktigt att du visar att du har koll på allt omkring dig och håll avstånden till framförvarande. Lycka till.
Gäst 2011-08-13 20:04 ! Citera #
Ante
Hej.
Jag failade på uppkörningen. Tydligen fick jag EFG på motorväg och DEFG på landsvägs körning/infart.
Jag fick ochså EFG på körning och körfältsbyte.

D: tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
E: Visa goda avsöknings rutiner samt identifiera risker i olika trafiksituationer och miljöer
F: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
G: Anpassa körning, tex hastighet och placering utifrån de omständigheter som råder samt samspela men andra trafikanter.


Jag var lite skeptisk på motorvägen då jag kan köra den utan problem när jag blundar. Visseligen så misstog jag att det bara fanns 1 körfält som gick till accelerationessträckan då de igentligen fanns två. och pga placerade mig i mitten, men jag var helt säker att det inte fanns någon i andra ”fältet”.

Jag kollade ochså i sidospeglarna och backspegeln med ca .5-1 minuts mellanrum.

Min fråga är: Hur och Var ska jag kolla vid dessa olika tillfällen?
Finns det någon manual?
Boken man köper från trafikverket säger saker som: ”Här är det okej att köra om.” Inte ett piss om HUR man ska kolla innan man kör om.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I dag 21:08
4
I dag 18:45
4
I dag 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo