Start > Körkortsforum > Ge upp eller?

Ge upp eller?

Chippe 2011-07-16 22:33 ! Citera #
Ge inte upp!

Körskolan sade till mig att man behöver i snitt ca 40 lektioner. Min mamma tog tex 50 och hon kör faktiskt mycket bra, även i stan i Stockholm. Har du inte pengar så kan du kanske låna av dina föräldrar eller någon bekant, kanske förutsatt att du har inkomst och kan betala av. Körkort är en investering och är lätt värt pengarna så ge inte upp nu. Känner man ingen som man kan övningsköra med, fråga en granne eller bekant till familjen. Betala minst introduktionskostnaden för personen samt tillstånd och bensin så kommer du undan billigare, iaf i längden. Kanske är automat ingen dum idé, skit i vad andra säger för det är inte dom som ska köra din bil.
Fenomena 2011-07-21 14:06 ! Citera #
Automat är en bra lösning om man har problem med samordning ( hantera bil och trafiksituation samtidigt). Att ha en automatbil blir dessutom vanligare och vanligare så i framtiden kommer du inte ha problem att köpa en automatväxlad bil.
Det finns ju dessutom inget som säger att du inte kan ta körkort på manuellt växlad bil om några år när du fått trafikvana! :)
Lycka Till!

//Fenomena Trafiklärarstuderande.
Shandi 2011-07-29 16:57 ! Citera #
Är det specifikt växlingen du har problem med, eller koordinationen när du måste växla samtidig som du håller på med allt annat? Har du prata med din handledare om det här? Försöker de hjälpa dig? Annars kanske det är dags att byta? Det är ju annars en vanesak att växla samtidigt som man håller koll på allt annat, det gäller att öva tills det sitter... men om det känns hopplöst så tycker jag inte det är något fel att köra automat istället. Såvida du inte satsar på ett yrke där manuell växellåda är ett krav...
lillis 2011-07-29 23:08 ! Citera #
Tack snälla för alla svar!!!!!

När jag har kört med farsans bil, så kunde jag växla, utan några större problem. Jag blev glad och kände att jag ville fortsätta med manuell.
När jag kom till den nya skolan, så gick det åt skogen. Dubbel lektion och jag körde som att jag inte hade kört nån bil tidigare. Jag koncentrerade mig så mycket jag att jag blev utmattad. Körskolan menade att alla bilar är olika. Men mitt självförtoende var på minus efter denna lektion och bestämde mig för en automat, viket som mycket lättare. Men jag var fortfarande trött efter mina misslyckanden.
Gäst 2011-07-31 17:56 ! Citera #
Självförtroendet får inte svikta , då går det åt skogen. Gör det du känner fungerar så utvecklas du efter det.
Gäst 2011-07-31 19:55 ! Citera #
Nej du ska absolut inte ge upp!! kämpa på bara och läs mycket, om du vill något så får du kämpa för det du vill väl bli en bilförare? eller... men om du nu känner dig mer bekväm med automat så ska satsa på det! lycka till :D du
yaya 2011-08-15 13:58 ! Citera #
Kämpa och plugga du kommer vara så glad när du har körkortet i handen.
Asile 2011-08-17 19:01 ! Citera #
Nej ge upp är ingen bra idé, behöver du körkort framöver är det bättre att fortsätta. 11 lektioner är ingenting i sammanhanget. Ett bra tips kan vara att testa olika lärare. Även om man trivs med din lärare kan det ”lossna” att köra för någon annan. Man får nya sätt att se på saken, andra tips och råd.
Anna23 2011-08-19 12:53 ! Citera #
Jag känner igen mig. Kör enbart på trafikskola då jag inte har nån att övningsköra med privat tyvärr.

Jag hade min 11:te lektion idag och tror det blir 7:de lektionen i rad jag sitter med just växlingen samma ”område” samma runda. Händer att jag lägger i fel växel att jag råkar lägga i 5:an istället för 3:an men inte är det ofta men min lärare bara ”nä nu blir det en lektion till med växlingen” :|

Sen idag fick jag sitta och växla när bilen stod still och sen nu först påpekande han att jag höll handen ”fel” när jag växlar till 5:an. Sen vill jag gärna köra mer än 3 lektioner a 40 min i veckan för körtiden per gång blir mellan 20-25 min. Då området jag kör i ligger 7 min från trafikskolan enkel väg alltså blir det drygt 1 timme i veckan.

Min lärare tycker det ”räcker” med att jag kör 3 gånger i veckan för min del.
Gäst 2011-08-19 19:53 ! Citera #
lillis
Tack för era svar.

Men jag känner nu att gränsen är nådd. Jag är nu på 25 lektioner och har inte blivit bättre. Jag är helt slutkörd av kämparglöd. Så ledsen att jag inte klarar det. Funderar på automat för att inte ge upp helt. Är det så dåligt med automat-bilar i samhället? Många säger till mig att det ska jag inte ta, för ska du söka jobb, så kan du inte köra alla bilar. Ja, jag vet det. Men vilket är bäst då? Jag kan inte rå för att mitt tålamod bärjar ta stryk.

Testa och kör automat, så du får in den där finkänslan när du kör. Eller så kan du titta på hur andra kör och lära dig av de?

Vissa trafikskolor är fula och de där inte ut så mkt i början när de inte vet om du kmr köpa fler lektioner av de, men prata med trafikläraren och disskutera med honom/henne om hur du kan förbättra din körvana?

Ett annat tips är att se på filmer, typ fast and furious osv så kanske du blir mer motiverad och mer intresserad av bilar?

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov