Start > Körkortsforum > Broms innan frikoppling

Broms innan frikoppling

Gäst 2011-06-22 08:14 ! Citera #
Jag läste i min körskolebok att man ska bromsa innan man frikopplar, varför är det så?
Gäst 2011-06-24 11:30 ! Citera #
På så vis hjälper motorn till och motorbromsar en annan fördel är att du också alltid har lämplig växel för att du ska kunna köra vidare utan motorstopp. I stadstrafik använder du i princip bara kopplingen för att växla och stå still.
villhakorkort 2011-06-28 22:58 ! Citera #
Om du växlar ner t.ex från 5:an till 4:an om du har en högre hastighet, kommer varvtalet på motorn att stiga kraftigt om du inte
sänker farten något innan&/samtidigt som du kopplar.

Detta medför ökat slitage på motor, växellåda, och ökar samtidigt utsläppen.
Detsamma gäller andra växlar i liknande situationer (olika bilar går på olika varvtal vid olika varvtal, du lär dig vad som passar för varje växel).
Så det är inte bra ur ekonomisk synpunkt, heller inte i miljösynpunkt.
fransbacke564145 2011-06-28 23:49 ! Citera #
villhakorkort
Om du växlar ner t.ex från 5:an till 4:an om du har en högre hastighet, kommer varvtalet på motorn att stiga kraftigt om du inte

Detsamma gäller andra växlar i liknande situationer (olika bilar går på olika varvtal vid olika varvtal, du lär dig vad som passar för varje växel).
Skitsnack, bilen släpper inte ut något när du växlar ner från femman till fyran då du inte gasar något. Sedan sliter det inte alls på motor eller växellåda, så länge som du inte växlar ner från femman till ettan i hög fart.

Anledningen till att man skall bromsa innan (och under) man växlar ner i hög fart, är att när man trycker ner kopplingen utan att bromsa kopplas motorn bort från drivlinan, d.v.s att bilen rullar fritt och ökar farten.
villhakorkort 2011-06-29 12:59 ! Citera #
fransbacke564145
villhakorkort

Skitsnack, bilen släpper inte ut något när du växlar ner från femman till fyran då du inte gasar något. Sedan sliter det inte alls på motor eller växellåda, så länge som du inte växlar ner från femman till ettan i hög fart.

Anledningen till att man skall bromsa innan (och under) man växlar ner i hög fart, är att när man trycker ner kopplingen utan att bromsa kopplas motorn bort från drivlinan, d.v.s att bilen rullar fritt och ökar farten.

Så du menar att ett högre varvtal betyder mindre utsläpp bara för att du inte trycker på gasen?
Min bil säger i alla fall att utsläppen ökar när jag motorbromsar (i de fall varvtalen ökar) Och kör du i 90km/h och växlar ned till 4:an så får du ett mycket högre varvtal (beroende på bil) om du inte bromsar ner något först.
fransbacke564145 2011-06-29 23:30 ! Citera #
villhakorkort
fransbacke564145
villhakorkort

Så du menar att ett högre varvtal betyder mindre utsläpp bara för att du inte trycker på gasen?
Min bil säger i alla fall att utsläppen ökar när jag motorbromsar (i de fall varvtalen ökar) Och kör du i 90km/h och växlar ned till 4:an så får du ett mycket högre varvtal (beroende på bil) om du inte bromsar ner något först.
Ingen gas = inget bränsle tillförs motorn = ingen förbränning sker = inga utsläpp bildas. Det kvittar om du ligger på 1500 varv eller 8000 varv, utsläppen är ändå noll när du inte gasar.
villhakorkort 2011-07-01 00:23 ! Citera #
Då förstår jag inte hur min bil kan öka förbrukningen vid motorbroms?
fransbacke564145 2011-07-01 01:53 ! Citera #
villhakorkort
Då förstår jag inte hur min bil kan öka förbrukningen vid motorbroms?
Antar att du går efter förbrukningen som bilens färddator visar? Dessa mätare är rimligtvis inte på något sätt att lita på, enda sättet att kontrollera exakt bränsleförbrukning är att tanka fullt och köra tills bilen stannar.
Fenomena 2011-07-21 15:37 ! Citera #
Det enkla svaret är att du skall bromsa för att bilen annars rullar fritt när du kopplar ur vilket kan höja hastigheten istället för att sänka den den som du vill, då kan du tappa kontrollen över din bil.

om du dessutom lägger i 2:an i för hög fart så rusar motorn vilket gör att du ökar bränsleförbrukningen. I normalfallet växlar man inte från 5:an till 4:an om man inte valt fel växel från början.

Mvh Fenomena Trafiklärarstuderande

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo