Start > Körkortsforum > Motorbromsa

Motorbromsa

livan_91 2011-06-19 11:51 ! Citera #
Hej.
Vad innebär att motorbromsa egentligen?
Jag tror att det är när man bara släpper gasen. Låter bilen komma ner i hastighet, lägger i lägre växel, och samma visa där (släpper gasen och låter den gå ner i hastighet)
Men sedan läste jag detta:

Hur man motorbromsar

1 Släpp gasen.
2 Tryck ner kopplingen.
3 Växla ner till en lägre växel (oftast ett steg).
4 Släpp upp kopplingen försiktigt, annars kan bilen rycka till kraftigt.
5 Nu motorbromsar bilen. Det känns och låter ofta som att motorn överansträngs. Detta är dock normalt. Bromspedalen ska inte tryckas ner.

När de har skrivit såhär så känner jag att dessa steg sker på bara några sekunder och så har inte jag fått lära mig?
Hur är det egentligen?
Gäst 2011-06-21 03:16 ! Citera #
Motorbromsning är då man bromsar med motorn. :p

Alltså, du tar med hjälp utav höga varvtal och bromsar med motorn. För att motorbromsa mer så lägger du i en lägre växel då lika mycket varvtal inte ”behövs”. Men du behöver inte växla ner för att motorbromsa om varvtalen är tillräckligt höga ändå.
livan_91 2011-06-21 07:55 ! Citera #
Det känns som det är många som skriver olika om det nu är så att det är olika vid olika tillfällen skulle vara skönt om det åtminstone stod att man kan göra olika. Typ motorbromsa och motorbromsa med nedväxling eller liknande..
Gäst 2011-06-21 21:48 ! Citera #
Motorbromsning är då motorn bromsar åt en. Hur mycket det motorbromsas beror på farten och växeln. Så man kan motorbromsa utan att växla ner, samtidigt även motorbromsa då man växlar ner..

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo