Start > Körkortsforum > Trafiksituation

Trafiksituation

Johaaaan 2011-06-14 19:53 ! Citera #
Hej allihopa!

Blev lite fundersam när jag diskuterade med mina föräldrar om denna trafiksituation:

Om du ser att en bil ska ta en vänstersväng, på en en-filig väg, får man då köra om på högersidan om man anser det vara säkert, eller ska man stanna och vänta tills personen utfört vänstersvängen?

Mvh Johan
foppa 2011-06-15 20:55 ! Citera #
Om jag förstått situationen rätt så om du ligger efter den vänstersvängande bilen, har du rätt att passera på höger sida. Att ligga bakom och invänta framförvarande bils vänstersväng känns rätt dumt och fyller ingen funktion som jag ser det, det skapar bara en massa onödiga utsläpp samt att det lätt uppstår farliga situationer om det bildas kö bakom.
Om utrymmet i sidled är tillräckligt stort för att framföra ett fyrhjuligt fordon räknas det också som ett körfält. Många tror dessvärre att det måste vara markerade körfält och ligger därmed ofta i mitten av körfälten.
Johaaaan 2011-06-15 22:47 ! Citera #
Min kompis skrev teoriprov nyligen, och fick då fel på denna fråga när han svarade som du just gjorde. Tydligen skulle man invänta vänstersvängen, vilket låter helt knasigt enligt mig...
Gäst 2011-06-18 17:37 ! Citera #
Jag håller med dig om att det verkar helknasigt, det är svårt att se hur något så simpelt som en omkörning kan bli ett problem i denna situation. Varför det är så har jag inget svar på, men för att undvika att stå och vänta bakom den svängande bilen så bör man i förväg för och främst hålla ett längre avstånd från bilen och sedan om man upptäcker att bilen ska svänga (dvs om förare väljer att bromsa in och blinka i god tid) så kan man själv sakta ner farten och förhoppningsvis slippa stanna. Man gör får helt enkelt göra det bästa av situationen, men jag förstår att det är irriterande att ha fel trots att man som foppa och din vän svarat efter logiskt tänkande!
linnda 2011-06-19 15:42 ! Citera #
Hej!
Det foppa skrev är lagenligt helt korrekt.
Om ni har läst igenom sammanfattningen av teorin på denna sida så står det tydligt som ett av undantagen för omkörning på vänster sida.
Alltså; Om utrymmet på höger sida är tillräckligt stort för att betraktas som en fil utan vägmarkeringar som foppa skrev så får man alltså köra förbi.
Det ska självklart ske utan andra risker. Om vänstersvängen för bilen framför ser lätt ut och det inte kommer några möten så kan det vara bättre att vänta lite eftersom tiden ändå inte är så lång. En omkörning ska ändå alltid vara så du eller trafiksituationens helhet tjänar på den:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov