Kostade mig 3000 kr att låna körskolans bil. Kuggade första uppkörningen men klarade andra försöket. Alltså 6 lax.
Vad skulle det kosta då att förtidshyra en uppkörningsbil av Trafikverket, om man nu får lov att göra det?
Jag frågar för att jag fick köra upp med en dieseldriven Volkswagen Golf på första uppkörningsförsöket och jag tycker diesel-golfar suger! Något jag inte hade lärt mig före uppkörningen var att dieselbilar, framförallt Golfar, kan öka farten ”av sig själva” (när man släppt gasen) så att man riskerar att köra över hastighetsbegränsningen, men orsaken till att jag inte lärt mig det var väl att jag inte fått tillfälle att övningsköra diesel. När jag tog några övningskörlektioner hos Staffans trafikskola i Älvsjö, där jag bor, så fick jag köra en bensindriven Golf men däremot ingen dieselbil. Själv tycker jag att Staffans trafikskola skulle ha erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen, men det var trots allt dålig stil av Trafikverket att låna ut en bil som kan öka farten ”av sig själv”. Eftersom jag inte hade lärt mig att köra en dieselbil så borde Trafikverket ha gett mig lov att få hyra deras diesel-golf någon dag före uppkörningsdagen, så att jag fick tid på mig att övningsköra en sån bil, gärna med någon bra körlärare; då skulle väl jag ha lärt mig i förväg hur den där dieselbilen fungerar och bör manövreras på ett naturligt sätt. Även om den dieselbilen kunde ”gasa av sig själv” så behöver väl inte alla andra dieselbilar också kunna det; när jag fick godkänt på uppkörningen och körde upp med en Golf Kombi, som också var dieseldriven, så upplevde jag aldrig att den ökade farten när jag släppt gasen.