Start > Körkortsforum > 9 frågor om kluriga trafiksitu…

9 frågor om kluriga trafiksituationer

Simon1987 2011-06-10 12:16 ! Citera #
Hej,

1. Om jag ska vända med hjälp av en rondell (dvs. köra ett varv runt) lägger jag mig i innerfilen men ska jag då också ha vänster blinkers påslagen under varvet, eller misstolkar bakomvarande trafik att jag ska svänga vänster i rondellen?

2. Om jag vid körning i bostadsområde plötsligt upptäcker ett fast objekt i min körriktning och kör om detta som en parkerad bil eller en container ska jag då både blinka när jag kör ut ur mitt körfält och när jag kör in igen?
Ett alternativt scenario är om jag på en längre raksträcka ser det fasta objektet i god tid. I sådana fall har jag förstått det som att man i god tid försiktigt kan glida åt vänster i körfältet (givetvis med uppmärksamheten fäst i backspegeln, sidorspegeln och döda vinkeln) utan att använda blinkers. Har jag förstått det rätt?

3. Vad gäller när jag kör om en cykel eller övrigt tvåhjuligt fordon och bara flyttar mig ”lite” i sidled. Körriktningsvisare i båda fallen även här?

4. Om jag på en smal landsväg blir tvungen att svänga in på en mötesplats bör jag då använda blinkers eller är en sådan manöver något självklart?
Anledningen till att jag frågar är att folk verkar göra ganska så olika men hellre en körriktningsvisare för mycket än för lite, eller?

5. Om jag i ett bostadsområde väljer att parkera men där skylt för datumparkering är utom synhåll (och där det saknas övriga parkerade bilar som kan vägleda mig) har jag då rätt att parkera på båda sidorna av gatan? Eller har jag skyldighet att kolla upp de lokala trafikföreskrifterna för att se vad som gäller?

6. Om jag vid landsvägskörnings ska göra en högersväng har jag läst och förstått att jag om möjligt ska använda väggrenen innan sväng för att underlätta omkörning för bakomliggande trafik. Men hur nära svängen på ett ungefär ska jag isåfall gå ut i väggrenen? Om man gör det för att underlätta för bakomvarande trafik verkar det rimligt att gå ut i väggrenen så tidigt som möjligt, alltså strax efter jag börjar blinka (150-200m före sväng). Har jag förstått detta rätt eller skulle jag bli kuggad för att ha ”gått ut i väggrenen för tidigt”?

7. Om jag befinner mig i en dubbelfil i trafikerad stadstrafik och på förhand vet att jag ska svänga vänster i en korsning en bra bit fram. Hur pass långt i förväg är det rimligt att lägga sig i vänsterfilen? Låt oss säga att det är tre korsningar innan och i alla dessa kan man antingen köra vidare rakt fram eller svänga vänster, vore det rimligt för mig att lägga mig i vänsterfilen så tidigt som möjligt?

8. En fråga om cyklister. Har jag förstått det rätt om den enda gången jag inte behöver stanna för en korsande cyklist är när denna är på väg över ett överångsställe eller när denna kommer i en vägkorsning från höger?


9. En fråga om eco-drivning. Att motorbromsa (släppa gasen och låta bilen rulla fram) innan jag når en korsning är något jag förstått som viktigt att tänka på. Jag brukar dock inte växla ner under själva motorbromsningen utan brukar vänta med detta tills bilen har kommit ner tillräckligt i fart. Gör jag rätt eller bör jag växla ner från exempelvis 4an till 2an redan i högfart och istället försiktigt höja kopplingen? vilket är bäst?

Tacksam för svar
abbsan 2011-06-12 13:48 ! Citera #
Hej!

1. ska du ett helt varv i en rondell ska du blinka vänster och hålla dig till mitten tills det att du kommer till sista refugen och då ska du glida ut till höger och blinka ut som vanligt.

2. Gällande blinkning är en generell regel att det aldrig är fel att blinka så länge du inte lurar någon, är det som i ditt första fall i ett bostadsområde då jag antar att det är mötande trafik och mycket korsningar hade jag inte blinkat då andra hade kunnat tro att jag ska svänga... men är det en lång raksträcka hade jag blinkat.

3. samma sak med cyklar som förra svaret, blinka så länge det inte känns vissvisande.

4. Ja, blinka här, se mötesplasten som en parkeringsficka... och glöm inte att blinka när du ska ut.

5. Jag hade inte ställt mig på vänster sida... finns det ingen skylt som säger att man inte får parkera på höger sida och det finns plats är det bättre att ställa sig där.

6. Som jag ser de är tanken som du säger att underlätta för bakomvarande trafik. Men jag hade valt att inte åka ut så tidigt utan kanske en 50-70 m innan när det är dax att börja sakta ner bilen.

7. Ett tips jag har fått är att i så stor utsträckning som möjligt följa skyltarna, är vänsterfilen i ditt fall skyltat till dit du ska så lägg dig där, men bortser man från det hade jag nog lagt mig till vänster efter den andra korsningen om det är möjligt med trafikrytmen

8. det är jag faktiskt inte säker på så det är nog dumt att säga för mycket, men det låter rimligt.

9. Bromsa alltid med fotbromsen lite när du motorbromsar och växlar ner, men gå inte ner på tvåan i hög fart, då blir inte bilen glad...
Gäst 2011-07-27 19:23 ! Citera #
2. Enligt min körskolelärare är det viktigt att blinka vänster och sedan höger när du passerar t.ex. en parkerad, ”utstickande” bil på en gata i ett bostadsområde. ”Annars får du inget körkort”, säger han.

8. Vet inte om jag hängde med på din förklaring, men du har väjningsplikt mot cyklar när du passerar en cykelöverfart i samband med en sväng (även i svängen ut från cirkulationsplatsen) och när du korsar en cykelbana. I övrigt tror jag faktiskt att de inte har företräde, men jag är inte 100 % säker.
Shandi 2011-07-29 16:06 ! Citera #
8. Om det är en cykelöverfart markerad genom att vara upphöjd eller nedsänkt så har cyklisten företräde, dvs. du måste stanna.
Gäst 2011-09-06 14:10 ! Citera #
Jag har en fråga om mötesplatser. Du kör på en smal väg och kommer fram till en mötesplats. Skylten sitter på vänster sida och vid den böjer vägen ut sig till en liten ficka. Om det kommer mötande så ska ju den som kommer först stanna vid breddningen. Men när den ligger på vänster sida, ska man då stanna på höger sida av vägen, så den mötande får använda breddningen för att köra förbi eller ska man stanna i ”fickan” på vänster sida av vägen, så den mötande kan använda den i övrigt raka vägen?
Gäst 2011-09-06 14:21 ! Citera #
8. Om cyklisten kör i körfälten för bilar (alltså inte på cykelbana eller i cykelkörfält, utan ute bland bilarna), så har du väl väjningsplikt mot cyklister som kommer från höger i en högerregelskorsning? Körde med min lärare för bara någon dag sen och såg inte cyklisten som kom från höger och det fick jag ovett för :P
Sen gäller ju det där med att de inte har företräde på övergångställen och att om cykelöverfarten korsar din väg (alltså om det inte är i samband med sväng eller på väg ut ur en cirkulationsplats) så ska du anpassa farten så ingen fara uppstår för cyklisten, men han har inte företräde där.
Gäst 2017-05-06 22:47 ! Citera #
Gäst 2011-07-27
2. Enligt min körskolelärare är det viktigt att blinka vänster och sedan höger när du passerar t.ex. en parkerad, ”utstickande” bil på en gata i ett bostadsområde. ”Annars får du inget körkort”, säger han.

8. Vet inte om jag hängde med på din förklaring, men du har väjningsplikt mot cyklar när du passerar en cykelöverfart i samband med en sväng (även i svängen ut från cirkulationsplatsen) och när du korsar en cykelbana. I övrigt tror jag faktiskt att de inte har företräde, men jag är inte 100 % säker.
Några år efter, men kanske kan vara till hjälp till någon annan!

Cyklisten har fortfarande väjningsplikt även i sväng från korsning och ur cirkulationsplats, men du måste ge tillfälle för cyklisten att kunna ta sig över! Extremt luddigt!

”– Lagstiftaren har inte skrivit att bilisten har väjningsplikt, utan att den ska ge cyklisten ”tillfälle att passera”, medan cyklisten som kör ut från cykelbanan har ”väjningsplikt”, vilket är det starkaste som finns bortsett från stopplikt, säger Lars Hammar.”

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vajningsplikt-for-cyklister-alla-borde-tanka-pa-varandra

”• Cyklisten har väjningsplikt. En cyklist som kör ut från en cykelbana har väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen. Trafikförordningen 3:21

• En bilist som närmar sig en cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklist som är ute på cykelpassagen. Trafikförordningen 3:61

• En bilist som ska köra ut ur en rondell eller vägkorsning ska köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Trafikförordningen 3:61

• Generellt ska alla förare hålla en tillräckligt låg hastighet där korsande fordonstrafik kan förekomma. Trafikförordningen 3:15”
Gäst 2017-05-06 23:37 ! Citera #
Alla dessa frågor kommer du få svar på om du bara läser teorin på ett korrekt och riktigt sätt!
Härinne kommer du bara få en massa olika teorier om vad andra tycker är rätt!!

Så gör om och gör rätt, läs körkortsboken!
rickardo 2020-10-12 13:34 ! Citera #
Jag kan säga att körkortboken ger felaktig bild hur beskrivingar är . för den är helt annat att läsa i en bok o pratiken . i pratiken i värkligehten stämmer inte alltid. dessa frågor finns inte i körkortboken. på samma sätt det är vist en tolkningsfråga, till varje inervid o bilskola i sverige.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov