Start > Körkortsforum > En text om körkort.

En text om körkort.

Gäst 2011-06-08 23:24 ! Citera #
Hej allihopa. Ber i förväg om ursäkt om jag skapar denna tråd i fel forumdel.

Hursomhelst, jag är 21 år, snart 22 och har inget körkort. Mitt mål och det jag strävar efter är B körkort just nu. Jag är generellt en lat person och det är inte förrens nu jag VERKLIGEN bestämt mig och tar tag i det hela. Jag har övningskört privat och i trafikskola förut , har tagit avbrott men har nu senaste 2-3 månaderna börjat köra igen på en trafikskola. Jag kör drygt 2 dubbelpass varannan vecka, men ska börja köra mer. Jag är en person med koncentrationssvårigheter och är seg med inlärning. Jag har ingen möjlighet att köra privat med handlera just nu , därför blir det väldigt dyrt för mig att köra i trafikskola men jag måste. Det tar tid för mig att utvecklas i körningen, allting känns som en rejäl uppförsbacke just nu, och jag mår väldigt dåligt psykiskt över att jag inte har tagit den ännu. Borde liksom ha tagit den när jag var 18-19 :(. Jag känner en rejäl stress och tänker dygnet runt på körkort.. Har precis igår bokat in nya körlektioner - som börjar den 13 Juni för att det inte fanns tid innan) :( Har köpt 80 minuters pass - vet inte vad jag ska göra för att försöka lära mig allting snabbt och det känns så mycket just nu. Jag har varit dålig på att läsa teorin men hur mycket har boken att göra med körningen egentligen? Sen så tänker jag mycket på ekonomin också det blir liksom svårt för mig att betala för körningarna (även om jag kör avbetalning tar det tid) osv.


Alla ni som har erfarenheter och tips, eller något att säga för att få mig att känna mig bättre , please skriv :)
abbsan 2011-06-12 19:56 ! Citera #
Jag tror att mycket av pressen du känner beror på att ”man ska” ta körkort när man är 18-19 och att man anses vara lat om man inte gör de... det är fel.

Alla har det olika svårt att lära sig och lär du dig långsamt så är det inte mycket mer att göra än att inse att det tar lite längre tid att lära sig, allting måste inte gå snabbt i livet och de viktiga är att du följer ditt mål om att ta körkort... För även om de kan ta lite längre tid än du tänkt dig eller kostar mycket så går det alltid att lösa. Tid och pengar är saker som på ett eller annat sätt alltid löser sig själva; och att lägga ner tid på att oroa sig om sånt leder inte till någonting.
Vet att det är lätt att säga och svårare att göra så hoppas jag ändå att det kanske känns lite bättre.
Och lycka till!
andrea718 2011-08-05 12:51 ! Citera #
Många verkar tro att om man inte har tagit körkort när man är 18-19, så går världen under. Bara för att ”alla andra” gör det, behöver man inte alltid följa deras spår. När det gäller körkortet behöver man lägga ner sig, så att vara lat och tror att allt ska lösas av sig självt utan att man gör någonting åt saken är knappast ett bra synsätt. Det som är viktigt med körkortet är att man övar på det regelbundet. Du säger att du hade tagit ett avbrott, vilket är okej, men ju mer man övar på körningen ju lättare blir det. I nuläget, så övningskör jag med min pappa. Och vart vi än ska, till stan, storhandla, bensinmacken så följer jag med och kör, och det blir till en vana vilket är bra. Och det blir lättare. Ha tålamod med körkortet, det tar tid! Teoriboken, och teorin generellt sett har jättemycket att göra med körningen. Det går inte att understryka tillräckligt. Om man inte kan vägskyltar och regler, vem som har företräde osv. så försvårar det saker markant i trafiken. För att inte nämna hur osäker man blir, och då kör man förmodligen inte bra heller.
Gäst 2011-08-05 18:33 ! Citera #
Jag tycker det är meningslöst att köra utan att läsa teorin. Tyckte först att det var tråkigt att läsa teorin (vilket jag tycker nu också) men jag har insett att körning går framåt mycket mer nu när jag läser samtidigt. Så det är bara att läsa om man ska bli bättre på körningen
Gäst 2011-08-07 14:04 ! Citera #
Det är absoult ingen fara att vänta med att körkortet, man når på så sätt en mognare ålder, själv tycker jag att det är allt för tidigt att få körkort vid 18 års ålder, då många tyvärr inte nått personlig mognad vid den åldern.
Det är bra att du kör varannan vecka så det hinner sjunka in ordentligt det du har lärt dig. Många som tar kortet intensivt blir tyvärr dåliga bilförare eftersom dem glömmer det mesta dem lärt sig ganska snabbt. Att plugga teorin Innan eller i samband med körningen är till Stor hjälp, håller på att läsa teorin för A-kort nu, och då måste man läsa B-delen med, insåg i och med detta att det hade underlättat sååå mycket för mig att ta mitt bilkort ifall jag hade läst boken (körde bara Bonniers trafikskola, och det klara man teoriprovet på iaf) men det finns så mycket mer i boken.
Gäst 2011-08-12 13:01 ! Citera #
Jag måste hylla denna sida med förklaringarna på frågorna. Det hjälper sällan att bara plugga i boken och klara provet på första lektionen. ”Man lär sig av sina misstag” kan jag understryka då det verkligen är bra. Testa att sitta en dag med olika tester i alla kategorier. Sedan tar du boken och pluggar. Antingen börjar du med det du är bäst på och försöker bli godkänd, eller så tar du något svårare. Du måste bli godkänd med allt förr eller senare ändå.
Det där med priset, tänk så här:
Bilkörkort behövs i flera arbeten, det är som behörighet till ett arbete. Det är som att plugga en viss kurs en termin, det kostar också pengar och tar tid. Men du är ändå bara 21-22 år. Du kommer antagligen inte behöva arbeta 100% fören om några år och då är det en fördel med körkort, men nu blir det mest dyrt med bil. Fråga släkt och vänner om det finns någon som kan vara din handledare.
Lycka till.
Gäst 2011-08-12 18:59 ! Citera #
Ge inte upp! Jag skulle råda dig till att bara fortsätta ta lektioner, även om det är dyrt. Kommer bara bli värre om du tar en längre paus, då måste du börja om lite och repetera. Och då kommer det ju gå åt mer pengar. Försök att inte ta det så hårt, jag är själv runt 30 och har precis tagit körkort. Tror inte heller att många är tillräckligt mogna för körkort vid 18 års ålder. Kunskap kan inte stressas fram, förr eller senare släpper det och du klarar ett moment. Om du inte tycker det är kul att köra och har ångest och tänker mycket på körkortet, då är det ju ganska svårt att lära sig något nytt. Det är kul att köra bil, njut av friheten! Och jag håller med, frågorna här är helt fantastiska! Har gjort alla frågor och försökt förstå och läst förklaringarna. Använde boken mest för att slå upp saker och läsa vissa avsnitt som var lite knepigare. Har provat körskolans frågor och där får man inte det rätta svaret eller ens veta varför det är fel/rätt, inte så bra. Men det kan vara bra att göra dem också, för de liknar det riktiga teoriprovet. Lycka till!
Gäst 2011-09-13 19:52 ! Citera #
Först vill jag bara säga att jag är så himla imponerad av dig som tar tag i att ta körkort trots att du precis passerat 20-strecket. Det brukar ju enligt min erfarenhet vara allra svårast då, om man flyttat hemifrån. Då saknar man ju allt stöd från föräldrar, och ekonomin är ofta dålig.

Det finns många anledningar att inte tappa motivationen.
1. Arbete - tänk vad många jobb det finns där man måste kunna köra bil!
2. Frihet - se framför dig hur du lånar en bil och drar till en festival du vill se eller liknande med dina kompisar. Total frihet, du är helt oberoende!
3. Vuxenpoäng! Need I say more?
4. Förenkla vardagen. Att köpa en ny fåtölj blir inte längre ett månadsprojekt. Du slipper släpa matkassar på bussen. Osv.

Bli motiverad! Snart är du där! Jag lovar :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor