Start > Körkortsforum > F17. Minskning av antal körfäl…

F17. Minskning av antal körfält

Gäst 2018-10-11 22:02 ! Citera #
Gäst 2018-10-11
Högerregeln gäller inte bara i korsningar, utan överallt där fordon korsar varandras körriktning.
Det är konstigt att personbilsförare tycker att lastbilar på 60 ton ska slå på en tvärnit när det blir trångt med vajer räcket.
Det är ALLTID den som har hindret på sin sida som ska lämna företräde.
Oftast 400 m före sitter det skylt om avsmalnande väg. Pilar som talar om och sedan en skylt till.
Har varit med om incidenter varje vecka varav 1 blev träff i räcket.
Den omkörande blev vållande.
Gäst 2019-01-14 11:27 ! Citera #
Den som byter körfält ska ju alltid lämna företräde som alltid, eller hur. Blinka, uppsikt å sen byta oavsettom det är höger eller vänster. Så gör ni väl i stan och så, när ni ska byta fält
Gäst 2019-01-14 11:30 ! Citera #
Och så ska man underlätta för den som ska in i ditt körfält, så står det väl också i lagen
Gäst 2019-01-14 11:33 ! Citera #
Högerregeln gäller inte vid körfältsbyten, utan det är den som byter körfält, alltså ska in på annans fil, som ska lämna företräde om jag inte har fel
Gäst 2019-01-15 20:16 ! Citera #
Då körfält minskas så ömsesidig hänsyn gäller........så accelerera för att nån är på filen dvs försvåra är INTE okej.

Samma som påfarter...man ska underlätta...men den som är på en påfart har skyldigheter att anpassa hastigheten med för att underlätta...

Det finns ibland en sammanvävningskylt med på vissa ställen.

Sedan så generellt är den som byter körfält har väjningsplikt och ska anpsdsa sig och det kan ske riskfritt samt inte hindra....men det gäller inte riktigt ovanstående situationer....

Så man har en hel del skyldigheter...

Tänker ofta så här, vill inte krocka.
Alla kan göra små fel...men underlätta istället än o kriga i situationer, det är då det kan bli farligt.
Gäst 2021-05-03 19:29 ! Citera #
Vid skylten minskning av antal körfält V17 så ska väl de i vänster körfält främst väja för de i höger. Givetvis ska alltid ett samspel finnas i trafiken. Dock vid minskning av antal körfält så har jag tolkat det som att vänster ska lämna företräde åt de i höger fält. Kugghjulsprincipen gäller så klart där två körfält går ihop till ett enligt exempelvis skylten ”sammanvävning E15” och där ska kugghjulsprincipen praktiseras. Annat exempel har vi vid ett accelerationsfält in på motorväg där ingen har direkt väjningsplikt men att ett ömsesidigt samspel då ska råda mellan de som befinner sig på motorvägen och de som är på väg in.

Ska fråga körläraren i morgon bara för att vara 100% och återkommer med svar!!!
Björn He 2021-06-09 22:29 ! Citera #
Björn 2011-06-08
Vem har företräde efter det att man passerat skylt som visar minskning av antal körfält (F17 i Vägmärkesförordning (2007:90))?
Den som kör i det högra körfältet (högerregeln)? eller den som kör i den vänstra?
När två körfält går ihop till enbart ett så gäller i regel ömsesidigt hänsynstagande enligt den så kallade blixtlåsprincipen, alltså att varje fordon som lämnar det körfält som upphör skall ges plats mellan två fordon som redan färdas i det fortsättande körfältet. Det här tillämpas bl.a. vid påfarter på motorvägar där accelerationsfältet, d.v.s. körfältet för inkommande trafik, vanligtvis upphör en längre bit efter själva korsningen för att inkommande fordon skall ha viss sträcka på sig att accelerera upp till tillräckligt hög hastighet. Det bästa sättet att underlätta körfältsbyte för inkommande trafik på motorväg anser jag är att helst passera motorvägskorsningen i det vänstra körfältet (eller det högra om påfarten kommer vänsterifrån) för då ger man inkommande trafik fullt utrymme för att lämna accelerationsfältet.

Det finns såvitt jag vet särskilda regler för körfältsbyte; man får byta körfält ENDAST om ingen risk finns för fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter, och när ett framförvarande fordon i ett annat körfält ger tecken om planerat byte av körfält så måste man själv anpassa sin hastighet på ett sånt sätt att bytet underlättas.

Vad gäller högerregeln så gäller den EJ vid körning i körfält/körfältsbyte.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo