Start > Körkortsforum > Omkörning av cyklister

Omkörning av cyklister

Anonym 2011-06-07 18:56 ! Citera #
Hej, jag har två frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag vet att omkörning är förbjudet vid backkrön och kurvor med skymd sikt, om jag behöver köra över vägens mitt. Gäller det omkörning av cyklister också?

Vi säger att jag kör på landsväg (hastighet 70 eller 80km/h) med flera kurvor och jag har ett par bilar bakom mig. Det är varningslinjer på vägen.
I en kurva med skymd sikt men inga mötande så långt jag kan se, får jag syn på en cyklist som cyklar i samma riktning som jag.

Hur hade ni gjort i situationen? Är det förbjudet att köra om cyklisten i kurvan, eller är det bara mindre lämpligt?
Med tanke på den dåliga siktsträckan och att jag troligtvis måste köra över vägens mitt (åtminstone en bit för att lämna säkerhetsavstånd till cykeln) vore det väl lämpligt att vänta med att köra om förrän kurvorna är över och sikten är bättre. Men det känns som om det skulle hindra mina medtrafikanter onödigt mycket om jag måste sakta in till samma hastighet som cykeln.

Sedan har jag en till fråga. Enligt min teoribok ”används varningslinje istället för heldragen linje om vägen är smalare än 7 meter.” Om vägen jag kör på är smalare än 7m och det finns varningslinje, ska jag då tolka det som att jag inte får passera varningslinjen eftersom det egentligen skulle varit en heldragen linje? Eller tänker jag helt fel?

Tacksam för svar
linnda 2011-06-19 16:19 ! Citera #
Hejsan!

Om det inte står några skyltar med förbud mot omkörning eller en heldragen linje på din sida så är det TILLÅTET.
Men kom ihåg! Trafikreglerna finns av en anledning och inte för att ge folk böter.
Tänk på din egen och dina medtrafikanters säkerhet. (även cyklisten) Det bästa är att på ett långt avstång innan cyklisten sänka hastigheten vid dålig sikt och avvakta samtidigt som du nämare sig cyklisten medan du väntar på bättre sikt med högre säkerhet för en omkörning.

Det istället för att hålla en konstant HÖG hastighet och sakta in markant i närheten av cyklisten, det kan vara både obehagligt för cyklisten och dig , samt folk som närmar sig dig bakifrån.
Tänk inte främst på reglerna utan på säkerheten.
Kör du med så hög säkerhet som möjligt så förljer du högst troligt även alla lagar och regler angående trafiken.
Det kommer liksom på köpet;)
Johanmc 2011-06-25 11:54 ! Citera #
Ett generellt tips vid omkörning av cyklister är att ha god marginal i sidled och till mötande trafik, en cyklist kan lätt vingla till så ha gärna minst två meters marginal, i synnerhet om det är barn som cyklar, detsamma kan sägas gälla hästar som lätt kan bli skrämda.
emma3 2013-01-30 13:41 ! Citera #
Anonym
Enligt min teoribok ”används varningslinje istället för heldragen linje om vägen är smalare än 7 meter.” Om vägen jag kör på är smalare än 7m och det finns varningslinje, ska jag då tolka det som att jag inte får passera varningslinjen eftersom det egentligen skulle varit en heldragen linje? Eller tänker jag helt fel?

Tacksam för svar

Exakt detta undrar jag också. Nån som vet?
spoilzer 2013-01-30 21:59 ! Citera #
emma3
Anonym
Enligt min teoribok ”används varningslinje istället för heldragen linje om vägen är smalare än 7 meter.” Om vägen jag kör på är smalare än 7m och det finns varningslinje, ska jag då tolka det som att jag inte får passera varningslinjen eftersom det egentligen skulle varit en heldragen linje? Eller tänker jag helt fel?

Tacksam för svar

Varningslinje visar att det visserligen är tillåtet för trafikanter att köra över på andra sidan om denna linje men att detta inte rekommenderas. Detta kan till exempel bero på att sikten är något skymd. Förhållandet mellan dellinje och mellanrummet är 3:1. Vägmarkeringen kan också varna för att heldragen linje kommer längre fram. Om vägen är smalare än 6 meter så används varningslinjer istället för spärrlinjer.
emma3 2013-01-31 10:06 ! Citera #
Och isåfall (om vägen är 6 m och det är envarningslinje) ska jag ”glömma” reglerna för varningslinje och istället tänka på det som är tillåtet och förbjudet vid spärrlinje? Tex att tremetersregeln gäller etc?
spoilzer 2013-01-31 10:54 ! Citera #
emma3
Och isåfall (om vägen är 6 m och det är envarningslinje) ska jag ”glömma” reglerna för varningslinje och istället tänka på det som är tillåtet och förbjudet vid spärrlinje? Tex att tremetersregeln gäller etc?

Du får inte stanna eller parkera:

* På eller i närheten av ett backkrön
* I närheten av en skymd kurva där sikten är skymd

Varningslinje varnar ju som sagt att sikten kan vara skymd, att tänka efter en extra gång kan ju vara att rekommedera.
Markeringen kan även användas för att upplysa om en kommande heldragen linje på den sida där varningslinjen finns och i det fallet gäller ju inte tremetersregeln.

Markeringen används också utmed en varningslinje där fordon som befinner sig på samma sida som den heldragna linjen har förbud mot att byta körfält, men för dig gäller inte förbudet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest