Hej, jag har två frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag vet att omkörning är förbjudet vid backkrön och kurvor med skymd sikt, om jag behöver köra över vägens mitt. Gäller det omkörning av cyklister också?
Vi säger att jag kör på landsväg (hastighet 70 eller 80km/h) med flera kurvor och jag har ett par bilar bakom mig. Det är varningslinjer på vägen.
I en kurva med skymd sikt men inga mötande så långt jag kan se, får jag syn på en cyklist som cyklar i samma riktning som jag.
Hur hade ni gjort i situationen? Är det förbjudet att köra om cyklisten i kurvan, eller är det bara mindre lämpligt?
Med tanke på den dåliga siktsträckan och att jag troligtvis måste köra över vägens mitt (åtminstone en bit för att lämna säkerhetsavstånd till cykeln) vore det väl lämpligt att vänta med att köra om förrän kurvorna är över och sikten är bättre. Men det känns som om det skulle hindra mina medtrafikanter onödigt mycket om jag måste sakta in till samma hastighet som cykeln.
Sedan har jag en till fråga. Enligt min teoribok ”används varningslinje istället för heldragen linje om vägen är smalare än 7 meter.” Om vägen jag kör på är smalare än 7m och det finns varningslinje, ska jag då tolka det som att jag inte får passera varningslinjen eftersom det egentligen skulle varit en heldragen linje? Eller tänker jag helt fel?
Tacksam för svar