Start > Körkortsforum > Studieteknik

Studieteknik

Gäst 2011-06-05 10:27 ! Citera #
Hej, vilken, enligt er, är den bästa studietekniken när det gäller körteorin?

Hur gjorde ni? Läste körkortsboken tusen ggr? Pluggade stoppsträckor och statestik?
Gick ni på teorilektioner? ge mig alla tips ni har! :D
Gäst 2011-06-05 13:34 ! Citera #
Statistik är enkelt, sträckor också om du kan matte. :D
Snart gör jag kunskapsprovet och jag har pluggat Körkortonline.se ( för det mesta), boken( har läst 200 sidor, börjar läsa om nu(Körkortsboken)) och har precis fixat Trafikskolan TEO.
Men jag tror att det bara räcker med körkortonline och lite plugg i boken. :)
trick1 2011-06-13 19:20 ! Citera #
Jag har gått på 6 teorilektioner med körskolan. Sedan har jag läst i körkortsboken, pluggat här på körkort online, samt gjort tester som finns på trafikskolan. Känns som allt sitter mer eller mindre, lite finlir kvar! Jag rekommenderar verkligen att plugga här på körkortonline, då det är så mycket klarare än i boken. Boken känns mest rörig och jobbig numera, så, körkortonline är ett hett tips!!! :)
fridaa 2011-06-13 19:39 ! Citera #
Läsläs!
LimeHurricane 2011-06-14 13:03 ! Citera #
Läste igenom körkortsboken en sommar men glömde allt över vintern. Samma sak upprepades året efter.
Nu jobbar jag istället med teorin här på körkortonline. :p

Det ultimata är väl lite från båda delarna, plus kanske lite tips från erfarna förare.
Gäst 2011-06-18 18:27 ! Citera #
Leta upp all information du kan hitta och dela sedan upp den i olika kategorier, jämför böcker med hemsidor och ställ egna frågor på det som står skrivet. Använd dig av olika tekniker för att komma ihåg; läs, skriv ner/anteckna, gör tankekartor med små bilder, försök teatriskt att sätta dig in i olika situationer som kan uppstå i trafiken och använd de kunskaper du samlat på dig. Sitt inte bara ner och läs konstant utan hitta på en kreativ studieteknik! Det är nästan alltid lättare att minnas på det viset. ;)
linnda 2011-06-19 15:20 ! Citera #
Hej!

Jag håller på att läsa teorin nu. SJälv har jag otroligt lätt för att lära mig saker men jag kan ändå ge några enkla tips för dem som har svårare.

Man ska alltid tänka på det olika sinnena för bästa inlärning. Oavsett vad du väljer att läsa.
Om man t.ex. använder boken:

Du kan läsa texten. Läs en sida , (gärna högt så du använder hörseln). När du läst sidan så försök sammanfatta den kort med det viktigaste. Du kan även gärna rita bilder då de är lättare att komma ihåg. När du antecknat så kommer min bästa metod.
Försök att för en kompis (eller en låtsaskompis:)) återberätta vad som står. Kom även ihåg att försöka förklara VARFÖR det är så för då blir det lättare att förstå logiken och komma ihåg det.
Kom ihåg att trafiken är logisk! Du behöver inte lära dig det, DU SKA FÖRSTÅ DET:) Då sitter det
livan_91 2011-06-21 07:38 ! Citera #
Ett annat bra tips för er som är lika tröga som jag:
Läs upp informationen som du vill komma ihåg på mp3-spelaren och lyssna på det.
Tycker jag är smidigt för då slipper man läsa texten flera gånger och man kan göra det när som helst. På bussen eller på till jobbet eller på rasten. Spara tid helt enkelt :)
ms8 2011-06-24 19:07 ! Citera #
Finns inga gänvägar eller mirakel piller det är bara att sätta sig ner o plugga kobinerat med mycke körning :D
Gäst 2011-06-25 19:50 ! Citera #
pzunken
Hej, vilken, enligt er, är den bästa studietekniken när det gäller körteorin?

Hur gjorde ni? Läste körkortsboken tusen ggr? Pluggade stoppsträckor och statestik?
Gick ni på teorilektioner? ge mig alla tips ni har! :D

Den bästa studietekniken som man själv är inte alltid det optimala för någon annan men sjävklart kan man i ett forum dela med sig av sina tips för att inspirera andra vilket jag vill göra.

Bästa studietekniken bygger på hur man själv mår. Att lyssna till sitt inre och gå på den sinnestämningen som är för stunden. Det är inte alltid man vill sitta på sitt rum och plugga. Jag tycker om att att plugga när det är knäpptyst för då får jag sinnesro. Att ha musik till läsningen fungerar inte då man är så musikglad som person att man istället börjar fokusera på vad som sägs i låten istället.

Läs inte hela boken. Ta kapitel för kapitel och det bästa är också om man till exempel håller på med att lära sig fickparkera i praktiken så är det riktigt bra om man befinner sig på det kapitlet dessutom. Våga bläddra tillbaka och gå igenom gamla moment för att fräscha upp minnet.

Försök se det som att det här också är skolan. Bara det att DU har chansen att välja om du vill gå på teorilektionerna eller stanna hemma och lära dig på egen hand. Känn efter. Det är det bästa.

Ta små pauser och gör något annat. Sträck på dig, pröva olika platser att sitta på när du pluggar. Vad känns bäst? Själv har jag med mig körkortsboken var jag än är på väg för att så fort det finns möjlighet så tar jag upp boken och läser lite. Varje ledig stund är dyrbar och jag vill inte försumma en enda minut av pluggtid för att ta körkortet.

Är du en sådan som klarar av att sitta i bilen och läsa så ta med och läs i boken! Jag brukar göra egna frågor utifrån de svar som står i boken redan.

Man ska inte kolla på vad majoriteten har för sig. Absolut inte. Följ ditt sätt och dina metoder så ska du se att du får ut det bästa av körkortsutbildningen.

Good luck! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor