Start > Körkortsforum > Köra mot gult, okej eller ej?

Köra mot gult, okej eller ej?

Nikaan 2010-09-11 15:04 ! Citera #
Jag håller med alla föregående svar, att följa reglerna i trafiekn till punkt och pricka har man inget för om man istället utgör en fara för sina medtrafikenter!

Jag brukar tänka att det gula lyset är lite som ett djur, och då menar jag ett litet djur till exempel en ankunge eller en råtta. Självklart vill jag inte köra på djuret, men har jag bilar som ligger på bakom är det bättre och säkrare att bara köra än att panikbromsa och riskera en större bilolycka.
Gäst 2010-09-14 13:06 ! Citera #
Man får köra mot gult om man inte kan stanna säkert! Man ska inte överaska den bakom som kör och om du är i fullfart då ska man helst inte stanna på gult! Jag brukar alltid att göra lite snabbare förbi ljusen så den inte ska bli gul medans jag kör. :)
tiger 2010-10-04 14:12 ! Citera #
Du kan köra på gult OM en bil är bakom dig och väldigt nära, stananr du kommer bilen köra på dig, men om du kör på gult kmr ingenting att hända dig. Därför rekomenderar jag att du kör på gult för ett mycket säkrare sätt.
bilel 2010-10-11 16:54 ! Citera #
Om du inte hinner stanna på ett säkert sätt så kan du köra
qvist 2010-10-12 22:22 ! Citera #
Det är okej att köra mot gult om du inte kan stanna på ett säkert sätt, annars är det bara att fortsätta. Dels därför man ska planera och titta långt fram, har det varit grönt länge får man vara beredd på att det kommer slå om till gult och rött när som helst.
RLandersson 2010-11-17 18:41 ! Citera #
Kan du inte göra en behalig inbromsning utan måste tvärnita ska du köra (var dock uppmärksam eftersom det kan ha hunnit slå grönt för andra när du väl kört ut i korsningen)
Det är ju för att undvika påkörning bakifrån.
Är det tät trafik ska du alltid närma dig trafikljusen i låg hastighet för att hinna stanna om det nu skulle bli så.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor