Start > Körkortsforum > Köra mot gult, okej eller ej?

Köra mot gult, okej eller ej?

Galifir 2009-05-25 19:04 ! Citera #
Har jobbat aktivt en del med just det, att hålla koll bakåt och därmed veta om jag KAN bromsa överhuvudtaget, man kan ju ha vad som där bak, viktigt att planera sin körning känns det som, tänka ett steg framåt hela tiden, vad ska jag göra i korningen där, vad ska jag göra i rondellen och sen genomföra det men inte glömma bort att man måste vara flexibel om något dyker upp.
Gäst 2009-06-02 17:30 ! Citera #
Du börstanna om det kan ske traffiksäkert, har du en bil 2 meter bak så kör, annars kommer det bli en kollision beroende på hur snabbt du kör..

Lycka till! :)
elina_90 2009-06-12 16:48 ! Citera #
Du har säkert fått bra svar. Men att försöka stanna är alltid bra, ser du i backspegeln att någon ligger tätt bakom så ska du såklart köra om det är gult!
brumbrumjulia 2009-07-07 19:57 ! Citera #
Ja om du inte kan bromsa säkert är det okej
Work90 2009-07-09 18:33 ! Citera #
Så länge du hinner stanna tryggt och säkert ska du stanna när det är gult ljus. Om du exempelvis kör 70 så hinner du inte stanna säkert då ska du fortsätta köra.
Vekling 2009-07-09 19:53 ! Citera #
Alla har redan nämnt att om det är möjligt att stanna när trafikljuset visar gult sken utan att en fara uppstår ska man göra det. Men allting handlar om att planera sin körning, har det varit grönt ljus en längre tid kan man vara inställd på att trafikljuset inom en snar framtid kommer att slå om till gult för att sedan övergå till rött ”(STANNA)”! 8-)

- Vekling
mandoliin 2009-11-05 18:24 ! Citera #
Man ska bara stanna om man kan göra det på ett säkert sätt både för dig själv men även för den bilen som är bakom. Tvärstannar du har bilen bakom inte en chans att stanna utan kör in i dig, så då är det bättre att köra vidare om man inte vill orsala olycker!!
Gäst 2009-11-07 15:32 ! Citera #
Nej det är inte OK att köra mot gult längre- tidigare var det OK
Gäst 2009-11-10 14:30 ! Citera #
Planera körningen. Om du ser ett rödljus kan du i förväg försöka bedömma om du hinner över, samt kolla om du har bilar bakom dig. Tvärbromsa med bilar bakom är ingen bra idé utan då är det bättre att vara bestämd och köra. Glöm dock inte att då ha ordentlig uppsikt på övergångsställen och ifall bilar från korsande väg får grönt. Var beredd att bromsa/väja.

Om du inte har så bråttom och är osäker på om du hinner vid ett rödljus längre fram, är det bättre att sakta ner i god tid och inte ta några risker.
Gäst 2010-09-05 19:27 ! Citera #
Jag utsattes för detta förra veckan när jag körde med min körskolelärare! När jag kom fram mot trafikljuset (50km/h) så slog det om till gult, och istället för att tvärnita så valde jag att fortsätta köra! Min lärare tyckte att jag aggerade precis som man ska, man ska inte behöva tvärnita för det, för då riskerar du istället bli påkörd bakifrån! Men visst, man får väll avgöra själv om man känner att man kan stanna utan fara, eller om man ska köra!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 20:12
9
I dag 19:02
1
I dag 16:38
24
I dag 16:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo