Start > Körkortsforum > Uppkörning Lund imorgon!!!

Uppkörning Lund imorgon!!!

L91 2011-05-16 12:35 ! Citera #
Hej! Gud nu e jag jättenervös. Har uppkörning i Lund imorgon! E det någon som har några tips på vad man ska tänka på och var man kanske kan få komma att köra? Någon som har egna erfarenheter av uppkörning i Lund allmänt??? TACKAR FÖR SVAR!!! Kram :P
L91 2011-05-17 16:22 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning!!! Wiiho! Om någon ska köra upp i Lund är det bara o skriva så kan jag dela med mig av dagens erfarenheter så gott jag kan! :D
Ale 2011-05-21 17:32 ! Citera #
Hej, grattis för att klara det. Jag ska ta provet på nästa torsdag i Lund också. Jag är, som dig, nervös nu å försöker att hitta några tips på webben.
Jag undrar om du kan dela några tisar som kan hjälpa mig att ha samma resultat som dig :)
Tackar mycket
/Ale
L91 2011-05-23 21:17 ! Citera #
Hej Ale :)! Tack så jättemycket! Jag va också jättenervös och jag är verkligen inte den person som brukar kunna hålla mina nerver i styr när det kommer till situationer då jag verkligen pressas till det yttersta. Min uppkörning var klockan 9 på morgonen och det spöregnade (17 maj). Som du säkert vet börjar uppkörningen på parkeringen vid Netto vid Nova Lund om du kör upp i Lund. Grejen är det att, om du KAN köra bil och har så att säga ”automatiserat” körningen (flytet mellan koppling, broms, gas, växling, ecodriving, avsökningsrutiner etc) så borde du vara lugn. Det som alltid kan ske vid uppkörningar är ju oväntade trafiksituationer, te.x. cyklister som plötsligt svänger ut, vägarbete eller att man tvingas göra någon annan farlig manöver. Jag fick först följa skyltar mot Sturup vilket ledde ut en bit på motorvägen mot Malmö. Fick sedan svänga av från motorvägen vid Lund Södra trafikplats och köra mot stora Uppåkra på de landsvägarna där. Fick tillbaka köra lite i rondeller och sedan i samma område där uppkörningen började, backa runt hörn. Du kommer med allra största sannolikhet få köra i Nova Lund-rondellen så öva mycket på den!!! I stan brukar även många få köra, så tar några rundor där och kolla vilka gator som är enkelriktade så du vet hur du ska placera dig etc. Mina konkreta tips i övrigt är:

1. Kolla ÖVERDRIVET mycket i speglarna. Jag kollade backspegel, sidospegel vänster, höger och vid svängar döda vinkeln (jättenoga). Sök också av området framför dig och planera din körning, släpp gas om det är rött och släpp gas och sakta in om du ser gående på långt håll som börjar gå över vägen vid övergångsställe. Min uppkörnings-snubbe hade en spegel så han såg min blick hela tiden, jag hade ständig uppsikt både fram, bakåt och runt sidorna och han märkte även det. Vrid även lite på kroppen när du kollar i döda vinkeln så att han verkligen ser att du tittar i den, ibland kan du se döda vinkeln genom att bara titta över axeln, men det e viktigt att snubben ser det och att du är tydlig.

2. Verka säker i din sak, men inte så pass att du uppfattas som kaxig eller ”jag är bäst på att köra bil”. Man kan ju nämna att man är lite nervös så att snubben vet om det, även om de oftast är medvetna o vana vid det.

3. Var säker på säkerhetskontrollen så att gubben får ett bra första intryck av dig innan ni kör i väg, det är viktigt att man vet vad man ska göra och hur man ska göra det och inte tvekar allt för länge. Om man inte vet, får man förstås fråga.. men det ska väl iofs inte behövas om man faktiskt ska köra upp..

4. Håll hastigheten!! kolla på hastighetsmätaren lite då och då. Det viktigaste är att du inte utgör en fara i trafiken, även om du kanske råkar köra lite för snabbt. Men det är superviktigt och en lätt grej att egentligen undvika att bli kuggad på.

5. Åk inte med jacka, ta av den. Bältet ska sitta hårt och fastspänt mot kroppen. Jag tror man kan bli kuggad om man har tjock jacka på sig vid uppkörning.

6. Prata med snubben under tiden så att du visar att du kan koncentrera dig både på körning och att föra ett samtal. Då ger du ett intryck av att vara trygg och säker i din körning. Så klart får samtalet inte ta över, men lite små prat är bra.

Btw vilken skola går du i? =)
LYCKA TILL!!! :)

/ Kram Lina
Katarina 2011-05-25 08:46 ! Citera #
Angående döda vinkeln.. Min inspektör påpekade att jag vrider kroppen för att kolla döda vinkeln medan jag borde bara titta över axeln. Så det kan vara olika åsikter om detta..
Tomas 2016-05-11 18:32 ! Citera #
det gäller nog att man får rätt inspektör vid uppkörningen,oavsett hur bra vissa kör så kuggas alltid ett visst antal. Rena maffian.
Gäst 2016-05-11 21:57 ! Citera #
Tomas!
Vad har du för belägg för det påståendet?
Statistik? Eget tyckande? Skylla på någon annan för man inte kan köra bil?
Det finns ingen i landet som är bättre utbildad på att bedöma ett körprov än en inspektör, så varför skulle din åsikt vara den rätta?
Tomas 2016-05-12 17:43 ! Citera #
Jag har knappast misslyckats, då jag har alla behörigheter som går att få. Dock har jag både hört och sett hur ojämna bedömningarna är. Men jag hänger inte ut någon, jag menar också att det ska fungera med den inspektören som man får, att det blir en bra komunikation. Lycka till , och hoppas ni klarar eracefterlängtade körkort
Mvh

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest