Start > Körkortsforum > Uppdatering av trafikregler?

Uppdatering av trafikregler?

zecez 2011-05-14 09:26 ! Citera #
När var det senaste gången en trafikregel fick kompletteras eller förnyas och vad hade det för effekt på de teoriböcker som redan hade tryckts/publicerats?
Björn He 2024-12-26 23:41 ! Citera #
zecez 2011-05-14
När var det senaste gången en trafikregel fick kompletteras eller förnyas och vad hade det för effekt på de teoriböcker som redan hade tryckts/publicerats?
Senaste gången en trafikregel ändrades var såvitt jag vet nån gång vid decennieskiftet 2010 då dubbdäcksförbudet ändrades från månaderna maj till september till perioden 16 april till 30 september.
Nisse 2024-12-26 23:56 ! Citera #
De ändras lite varje år. Den senaste är att det måste vara en apltopp med snöflinga på däcken om de ska vara godkända vinterdäck för friktionsdäck.


Det står inte med i gamla böcker.

Men det finns fler saker, exempelvis totalvikt på en firmabil som drivs av el, kan väga över 3.5 ton och ändå köras på vanligt B-körkort.
Björn He 2024-12-27 19:47 ! Citera #
Jag tycker man borde ha en variant av påbudsmärket som betyder ”Kollektivkörfält”. Påbudsmärket har ju en symbol föreställande en linjebuss (sett från vänstersidan), men det borde tycker jag finnas en variant med en linjebuss överst och underst en taxibil; ett sånt vägmärke hade varit rimligast att ha vid ”bussfiler” där det är tillåtet även för taxi att färdas i ”bussfilen” - för det är rimligare att hellre ha en kombinerad buss- och taxiskylt än en enkel busskylt med en tilläggstavla som anger att ”bussfilen” gäller även taxi.

Enligt generella trafikregler får endast bussar i linjetrafik framföras i ett kollektivkörfält, och även cykel och moped klass II om kollektivkörfältet är beläget till höger (i den påbjudna körriktningen), men taxi får däremot inte köra i en ”bussfil”; enda undantaget är om bussfilsskylten har en tilläggstavla som talar om att bussfilen gäller taxi, men det är mycket lättare att se att bussfilen gäller taxi om man hellre har en kombinerad buss- och taxiskylt.
Nisse 2024-12-28 10:10 ! Citera #
Kan inte de som kör Taxi, läsa tillägstavlan ”Gäller även Taxi”, så ska de inte köra Taxi.

Det är min åsikt, räcker med alla skyltar idag, som många inte kan läsa redan nu.
Gäst 2024-12-28 10:50 ! Citera #
Björn He 2024-12-26
Senaste gången en trafikregel ändrades var såvitt jag vet nån gång vid decennieskiftet 2010 då dubbdäcksförbudet ändrades från månaderna maj till september till perioden 16 april till 30 september.
Cykelöverfart kom 2014.
Björn He 2024-12-28 15:08 ! Citera #
Nisse 2024-12-28
Kan inte de som kör Taxi, läsa tillägstavlan ”Gäller även Taxi”, så ska de inte köra Taxi.

Det är min åsikt, räcker med alla skyltar idag, som många inte kan läsa redan nu.
Men trots att taxi får köras i ”bussfilen” då det anges på tilläggstavla att ”bussfilen” gäller taxi så har färdtjänstförare ändå ofta, främst i Göteborgs storstadsområde, blivit utsatta för aggressiva beteenden av bussförare som tutat aggressivt åt färdtjänsten, för bussförarna är ofta inte uppmärksamma på skylten som anger att ”bussfilen” gäller taxi - och om taxi tillåts köra i ett kollektivkörfält så är det tillåtet även för färdtjänstbil (eller rullstolstaxi som sådana fordon oftast kallas vardagligt) eftersom färdtjänstbil räknas som en taxibil; färdtjänstbilen är ju bara särskilt anpassad för att transportera personer i rullstol.
Nisse 2024-12-28 20:32 ! Citera #
För att vara Taxi, så ska bilen ha en gul registreringsskylt, annars är det ingen Taxi.

Finns även lokala regler som inte behöver skyltas, i de lokala trafikföreskrifterna, som varje kommun beslutar om.
Skulle det finnas skyltar för allt i dem, skulle snart ingen klara teoriprovet.
Björn He 2024-12-29 02:29 ! Citera #
Nisse 2024-12-28
För att vara Taxi, så ska bilen ha en gul registreringsskylt, annars är det ingen Taxi.

Finns även lokala regler som inte behöver skyltas, i de lokala trafikföreskrifterna, som varje kommun beslutar om.
Skulle det finnas skyltar för allt i dem, skulle snart ingen klara teoriprovet.
Enligt lokala trafikregler i Stockholms och Göteborgs storstadsområden får även taxi köras i ett kollektivkörfält om (och endast om) det framgår av vägmärke att kollektivkörfältet gäller även taxi, det är således INTE tillåtet att köra taxi i ”bussfilen” nånstans där det saknas skylt som anger att ”bussfilen” är tillåten för taxi, eftersom det krävs en tilläggstavla under påbudsmärket för kollektivkörfält vilken anger att körfältet gäller taxi om taxi ska tillåtas köra där.

Naturligtvis måste ett fordon vara registrerat som taxi, och då ha särskilda gula taxi-registreringsskyltar, för att räknas som taxi men sålänge ett fordon är registrerat som taxi så får fordonet köras i kombinerade buss- och taxikörfält.
Man måste dock komma ihåg att det är tillåtet även för färdtjänstbil att köras i ”bussfilen” om det anges att ”bussfilen” gäller taxi, eftersom färdtjänstbil (eller oftast kallad rullstolstaxi) också (kan) räknas som taxi. Det är stora brister i respekt för taxi- och färdtjänstförare tycker jag att som bussförare tuta aggressivt till en taxi som kör i ”bussfilen” där det anges att ”bussfilen” är tillåten även för taxi; som bussförare borde man kunna vara uppmärksam på eventuella skyltar som talar om att även taxi får köras i kollektivkörfält (även om såna skyltar inte finns exakt överallt).

I Storbritannien finns såvitt jag vet flera varianter av vägmärket för busskörfält, så det borde finnas i Sverige också tycker jag.
Om det ändå är bestämt att taxi får köras i ”bussfilen” på vissa vägar så borde det inte vara ett enkelt bussmärke uppsatt där, utan hellre en variant av bussmärket som har en bussymbol överst och en bilsymbol med texten ”TAXI” underst; då skulle det ju ha varit mycket tydligare skyltat att ”bussfilen” gäller både bussar i linjetrafik och taxi.

Förresten borde det vara tydligare föreskrivet hur cyklister och förare av moped klass II skall färdas i trafiken. Det är redan föreskrivet att cyklister och förare av moped klass II skall färdas längs vägkanten till höger i färdriktningen, eller på vägrenen om en sån finns, såvida inte det finns anlagd cykelbana då cyklisten eller mopedisten skall färdas på den - men man borde komplettera denna nämnda regel med en extra regel, att en cyklist eller förare av moped klass II skall färdas i ett kollektivkörfält om ett sådant är beläget till höger i färdriktningen (såvida inte det framgår av vägmärke eller andra omständigheter att cykel och moped ej är tillåtna i detta).
Det är ganska märkvärdigt att cykel och moped tillåts köra i kollektivkörfält i Sverige medan de flesta andra länder däremot inte har samma trafikregler. I exempelvis Finland är det generellt bara buss i linjetrafik och taxi som får köras i kollektivkörfält.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo