För att vara Taxi, så ska bilen ha en gul registreringsskylt, annars är det ingen Taxi.
Finns även lokala regler som inte behöver skyltas, i de lokala trafikföreskrifterna, som varje kommun beslutar om.
Skulle det finnas skyltar för allt i dem, skulle snart ingen klara teoriprovet.
Enligt lokala trafikregler i Stockholms och Göteborgs storstadsområden får även taxi köras i ett kollektivkörfält om (och endast om) det framgår av vägmärke att kollektivkörfältet gäller även taxi, det är således INTE tillåtet att köra taxi i ”bussfilen” nånstans där det saknas skylt som anger att ”bussfilen” är tillåten för taxi, eftersom det krävs en tilläggstavla under påbudsmärket för kollektivkörfält vilken anger att körfältet gäller taxi om taxi ska tillåtas köra där.
Naturligtvis måste ett fordon vara registrerat som taxi, och då ha särskilda gula taxi-registreringsskyltar, för att räknas som taxi men sålänge ett fordon är registrerat som taxi så får fordonet köras i kombinerade buss- och taxikörfält.
Man måste dock komma ihåg att det är tillåtet även för färdtjänstbil att köras i ”bussfilen” om det anges att ”bussfilen” gäller taxi, eftersom färdtjänstbil (eller oftast kallad rullstolstaxi) också (kan) räknas som taxi. Det är stora brister i respekt för taxi- och färdtjänstförare tycker jag att som bussförare tuta aggressivt till en taxi som kör i ”bussfilen” där det anges att ”bussfilen” är tillåten även för taxi; som bussförare borde man kunna vara uppmärksam på eventuella skyltar som talar om att även taxi får köras i kollektivkörfält (även om såna skyltar inte finns exakt överallt).
I Storbritannien finns såvitt jag vet flera varianter av vägmärket för busskörfält, så det borde finnas i Sverige också tycker jag.
Om det ändå är bestämt att taxi får köras i ”bussfilen” på vissa vägar så borde det inte vara ett enkelt bussmärke uppsatt där, utan hellre en variant av bussmärket som har en bussymbol överst och en bilsymbol med texten ”TAXI” underst; då skulle det ju ha varit mycket tydligare skyltat att ”bussfilen” gäller både bussar i linjetrafik och taxi.
Förresten borde det vara tydligare föreskrivet hur cyklister och förare av moped klass II skall färdas i trafiken. Det är redan föreskrivet att cyklister och förare av moped klass II skall färdas längs vägkanten till höger i färdriktningen, eller på vägrenen om en sån finns, såvida inte det finns anlagd cykelbana då cyklisten eller mopedisten skall färdas på den - men man borde komplettera denna nämnda regel med en extra regel, att en cyklist eller förare av moped klass II skall färdas i ett kollektivkörfält om ett sådant är beläget till höger i färdriktningen (såvida inte det framgår av vägmärke eller andra omständigheter att cykel och moped ej är tillåtna i detta).
Det är ganska märkvärdigt att cykel och moped tillåts köra i kollektivkörfält i Sverige medan de flesta andra länder däremot inte har samma trafikregler. I exempelvis Finland är det generellt bara buss i linjetrafik och taxi som får köras i kollektivkörfält.