Start > Körkortsforum > Växla upp i uppförsbacke

Växla upp i uppförsbacke

zecez 2011-05-14 09:18 ! Citera #
Om man nu har stopplikt precis innan en sväng till en uppförsbacke och måste stanna för att sedan gasa och växla upp mitt i uppförsbacken, vad ska man tänka på då? Det har bara hänt mig en gång och då var jag nära att få motorstopp eftersom backen var en av de brantaste i stan och då jag skulle växla om sjönk hastigheten/varvtalet extremt fort, vilket jag tyckte var väldigt obehagligt. Hur gör jag till nästa gång?
SofiaWiberg 2011-05-16 19:31 ! Citera #
Personligen skulle jag nog svänga in till den branta backen, sen sänka farten lite så det låter som att motorn mår bra, för att sedan lägga in antingen 1, eller 2:a växel, och köra i en bra, säker hastighet. Tror att det viktigaste om man får det på en uppkörning att man ska köra säkert helt enkelt :) och inte vara en trafikfara.
X 2011-05-17 00:58 ! Citera #
Är det nödvändigt att växla upp då?
Annars får du väl helt enkelt försöka få upp den i något sånär hög fart, håll dig dock under 3000 varv, cirka 2500 varv på dieselbil, och sen växla upp på tvåan.
Maxt 2011-05-22 23:20 ! Citera #
Är backen mycket brant så känns det väl inte fel att ligga kvar på ettan tills du är över krönet. Man behöver ju komma upp i rätt mycket fart för att bilen ska fortsätta rulla i uppförsbacke.
LimeHurricane 2011-06-13 11:26 ! Citera #
Som sagt så är det helt okej att ligga kvar på låg växel när du kör upp för en backe. Oftast är det t.o.m. bättre!
Ett tips är att lyssna på bilen. Stånkar och stönar den så har du alltför hög växel medan den har för låg växel om den surrar som ett frenetiskt bi.
fridaa 2011-06-13 19:41 ! Citera #
Tex om man ligger på växel 2 och ska växla till 3an, gasa lite extra då

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo