Blockeringsregeln
Enligt blockeringsregeln ska man aldrig försöka att bli stillaståendes i korsningar, på övergångsställen eller liknande, menar dem då under en längre period? Det kan ju trots allt finnas stopplikt och då är man ju skyldig att stanna.
Tänker mig att de menar mitt i en korsning, eller rätt på ett övergångsställe etc - där man helt enkelt blockerar framfarten för andra trafikanter.
Eller har jag tolkat det hela fel?
Jag tror att de menar att man ska inte ska köra upp på korningen om jag kommer typ vara instäng mitt i körningen för de är kö länge fram
Blockeringsregeln innebär också att du inte får blockera in och utfarter. Är det tex en kö till en korsning och det är in och utfarter längs med den vägen får di inte köra fram för in/ut-farten innan du har en billängde på andra sidan. Du får alltså inte stanna så att du hindrar mötande vänstersvängande som ska svänga in eller hindra dem som ska svänga vänster ut. Tyvärr väldigt få som lärt sig den regeln.
Gissar att lagtexten inte har med begreppet blockeringsregeln så det är kanske en smaksak vilka regler den innefattar. Hur länge man måste stå still för att bryta mot regeln verkar handla om sunt förnuft.
Är det någon som vet om det står ”blockeringsregeln” i lagen?
Anpassa ditt körsätt på väg in i korsningar,
så att du inte tvingas att stanna på ett ställe där du hindrar den korsande trafiken.
Detsamma gäller när du närmar dig övergångsställen och cykelöverfarter.
Ja, blockeringsregeln finns med i trafikförordningen men heter inte blockeringsregel utan nåt annat. Det är ganska standard att man ska underlätta framkomlighet och inte stanna på ett sätt som försvårar att trafiken flyter på. Då får man böter osv. Och detta gäller inte bara fordon utan även gående. Det finns ju självklart vissa tillfälligheter, som tex tät köbildning i alla körfält, vägarbeten, olyckor, haveri osv som gör att man bortser ifrån blockeringsregeln. Eller när man agerar i nödvärn för att rädda ett liv eller liknande och då får man ju bryta mot vissa trafikregler som hastighet osv osv.
Senaste foruminläggen
Rubrik