Start > Körkortsforum > Uppkörning - Körde för långsam…

Uppkörning - Körde för långsamt!

nov9223 2011-05-11 16:45 ! Citera #
Körde precis upp, blev PRECIS ej godkänd p.g.a att jag i korsningar och cirkulationer körde för långsamt.

Jag valde själv att köra långsamt, så det var medvetet. Ville ha tid till att hinna kolla över cykelbanorna åt båda hållen, se bakom skymda hörn där högerregeln gäller att det inte kommer några bilar eller liknade. Jag valde även att släppa fram cyklar på cykelöverfarter och släppa fram bilar i cirkulationer med tanke på att det var lite trafik och jag var nervös och inte ville göra fel. Valde alltså att vara på den säkra sidan istället för att stressa, vad hade jag vunnit på det? Några sekunder?.

Hade en praktikant i bilen som skötte det hela och när han gick ut med sin handledare så hörde man genom bilen att praktikanten ville ge mig körkortet medans handledaren inte ville. Handledaren var förövrigt sur hela tiden, en sur gubbe.

Kan förstå att man ska köra med lite mer flyt och så om det är mycket trafik, men det var knappt någon trafik så varför vill han då att jag ska kasta mig in i en lucka i en cirkulation istället för att vänta på 2 bilar till och få fri väg? Det påverkar ingen förutom att jag får vänta 4 sekunder extra. Defensiv körning, ja visst men bara på teoriprovet. I praktiken så ska man spara sekunder, kanske man ska skita i hastighets gränserna med då sparar man ju ännu fler sekunder.

Tyckte även det var kul att han kritiserade att jag gick ner på 1an vid cirkulationer, det gjorde jag inte en enda gång om jag inte stannade. Gick ner på 2an. Nice att körkortet hänger på en sur gubbe i baksätet nu måste jag slösa mer tid och pengar på denna skiten. Hoppas han blir påkörd av någon som kör så som han vill.
Gäst 2011-05-11 16:53 ! Citera #
Vart körde du upp?
nov9223 2011-05-11 17:37 ! Citera #
Hisingen :)
Gäst 2011-05-11 21:26 ! Citera #
Hej!. jag körde upp idag på hisingen med en go gubbe och en väldigt trevlig handledare.
Jag körde inte jättelugnt men jag tog det sakta men säkert vid korsningar osv. men ja fick mitt kort!
Katarina 2011-05-13 22:04 ! Citera #
Vad hette inspektören? Jag körde upp samma dag på Hisingen, kuggades (bl.a. för att jag gasade för mycket igenom luckor i mötande trafik när jag svängde vänster). Undrar hur länge praktikanterna kommer att vara med, jag har hört att det sänker chanserna rejält, man skulle visa dem så många fel som möjligt och verkligen lära dem kugga.. Jag kör inte felfritt men skulle föredra bara inspektören i bilen..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest