Start > Körkortsforum > Jag kom på en sak med bromsnin…

Jag kom på en sak med bromsning!!

pompow 2011-05-03 19:56 ! Citera #
Jag är sån som alltid använder mig av växlarna när jag bromsar(motorbromsning) Ni vet när man ligger i 5an och ska bromsa så lägger man i 3an och släpper upp kopplingen sen 2an och kopplingen. Jag använder sällan bromsen. Men jag undrar hur man ska göra? Vissa säger att man ska ha så hög växel som möjligt och sedan bromsa och växla ner. Medan vissa säger att man bara ska använda bromsen i nödfall? Hur gör ni?
zecez 2011-05-14 09:39 ! Citera #
Vid stopplikt brukar jag köra friläge för att sedan använda fotbromsen, och det är också en av de enstaka gångerna jag använder fotbromsen. Jag brukar motorbromsa t.ex vid plötsliga hastighetsändringar, och då lägger jag i en lägre växel för att sänka farten och sedan växlar jag upp till lämplig växel igen.
LimeHurricane 2011-06-14 14:08 ! Citera #
zecez
Vid stopplikt brukar jag köra friläge för att sedan använda fotbromsen, och det är också en av de enstaka gångerna jag använder fotbromsen. Jag brukar motorbromsa t.ex vid plötsliga hastighetsändringar, och då lägger jag i en lägre växel för att sänka farten och sedan växlar jag upp till lämplig växel igen.

Känns som om jag gör nästan tvärtom. Jag brukar motorbromsa så mycket som möjligt fram till stoppskylten, där jag använder fotbromsen och lägger i ettan (men har kopplingen nere). Vid plötsliga hastighetsändringar använder jag fotbromsen eftersom de är...plötsliga och jag ofta måste bromsa snabbt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest