Start > Körkortsforum > Glömde kolla vilken hastighet …

Glömde kolla vilken hastighet som var

pompow 2011-05-03 19:45 ! Citera #
Hej! Jag undrar en sak. Igår när jag körde med bilskolan så glömde jag bort att se vilken hastighet det var när jag körde i stan men jag antog att det var 30 eftersom jag körde mitt i stan och bland villor. Hur ska man reagera om man inte vet vad det är för hastighet? Jag tycker att vägvärket byter hastighetsskyltar väldigt ofta och jag som är van att köra i min ort är van med olika skyltar. Jag undrar även om ni kör upp i mindre orter eller i den ort ni bor i? Jag kör tillexmpel upp i en ort bredvid min hemort eftersom jag är väldigt mycket där och den är mindre.
bajen12 2011-05-29 18:01 ! Citera #
Inne i orter, när man kör i stan är det väl ofta 30. Om man missar hastighetsskylten får man försöka kolla andra bilar och anpassa sig. Kör dom flesta 30 så gör man det själv.
Gäst 2011-06-05 20:16 ! Citera #
Ï tätort är det oftast 50. I stan 30. Utanför tätbygd 70.

Sen finns det ju självklart undantag, men dessa kan vara bra att ha i minnet iallfall.
linnda 2011-06-19 16:06 ! Citera #
Det som precis skrevs stämmer! Men kan även ge ett tips om man blir orolig!
Man kan kolla på sträcken på vägen. Om det är långa sträck med längre avstånd emellan sig tyder det ofta på högre hastighet(70).
Kortare sträck med kortare avstång emellan sig tyder på lägre hastighet (50).

Kan vara ett bra tips! Kom dock ihåg att följa trafikrytmen och att lägre hastighet om det passar i trafikrytmen är bättre än att du kör för fort:)!
malina 2011-07-21 16:39 ! Citera #
Jag har också svårt att komma ihåg hastighetsskyltar. Det borde verkligen finnas fler skyltar! Ett tips är att alltid ha som vana att alltid titta in på den vägen man ska in på, då kan man snabbare se om det finns någon hastighetsskylt.
Nova 2011-07-27 08:13 ! Citera #
Hej!

En parantes skall tilläggas att många i trafiken idag verkar hålla högre hastighet än den gällande. Följer man trafikrytmen finns alltså en liten risk att man faktiskt överskrider hastighetsbegränsningen. Är det uppkörning skulle jag vara särskillt uppmärksam på detta.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest