Automat?
Är det många här som tänker ta körkort till endast automat? Är det smart eller dåligt tror ni? Jag vet faktsikt inte vad jag tror. Självklart blir man begränsad till att köra automat men samtidigt känns det som att alla nya bilar har automat. Jag själv har både en automat och manuell bil här hemma men övningskör endast med manuell. Tror ni att det är bra att börja med automat? För att veta vart man har bilen och vägen.
För mig var det aldrig frågan om att enbart ta körkort till automat. Tror att det kommer att dröja lång tid, om än någonsin, innan alla manuellt växlade bilar har bytts ut mot automatväxlade.
Dock gjorde jag precis som du frågar här, och började köra med vår automatväxlade bil. Kändes helt okej, eftersom man slapp tänka på kopplingen, men nu i efterhand så hade jag nog inte gjort likadant. Det går fort att komma in i ”kopplingstänket”, och faktum är att det kändes lite främmande och konstigt att byta från enbart gas- och bromspedaler till att helt plötsligt ha en tredje där. Bara vad jag tycker!
Jag själv tycker nog att det vore smartast med manuell. Känner vänner som startat med automat, visst de lärde känna hur det var på vägen, men sen kom krånglet med kopplingen. Varför inte ta allt från början? Lika bra det ju så får det det inlärt. Senare kommer allt med kopplingen automatiskt. Sen även om många bilar i framtiden kommer vara automatväxlade, betyder det inte att alla gamla bilar kommer att skrotas, så den förändringen får vi nog vänta ett tag på.
Någon som har någorlunda koll på hur framtiden för automatiska växellådor ser ut? Ser det ut att bli populärare i Sverige eller inte ?
Egentligen förstår jag inte varför man fortfarande har kvar manuellt växlade bilar. Vad är fördelarna förutom ”känslan”?
Vissa säger att automat drar mer bensin, men jag läste någonstans att de inte längre gör det, så....ja, vad är egentligen fördelarna?
Jag skulle nog somna om jag hade en automatväxlad bil (har ej körkort än, övningskör privat och med bilskola) och man lär sig ganska fort och efter lite övning blir man riktigt bra på det,
man behöver inte tänka på att koppla, växla, det kommer automatiskt, och man vet automatiskt vart växlarna ligger osv.
Fördelen med bilar med manuell växellåda är att man väljer själv när man vill spara, man väljer vilka varvtal man kör med,
det är lättare att ta sig fram på en glashal yta då man har fastnat, så man kan lägga i högre växel (3:an eller 4:an) och ”slira” på kopplingen så att hjulen inte spinner.
(Denna metod sliter dock mycket på kopplingen men vad ska man göra när hjulen spinner på endast dragläget på ettans växel?)
Det är också lättare att spara pengar, då man väljer hur låg fart man kör på höga växlar för att spara bränsle.
Senaste foruminläggen
Rubrik