Start > Körkortsforum > Olika bilar!

Olika bilar!

pompow 2011-05-03 19:19 ! Citera #
Hej!
Jag är 17 år och 9 månader. Brukar köra en volvo 850 hemma och har kört ganska mycket. Nu när jag började på bilskola så var det en helt annorlunda bil! Det var först och främst en diesel men även en mycket större bil(V50). Hur ska jag hantera det? När jag körde så körde bilen iväg av sig själv och den var stor och klumpig. Det var svårt att veta vilken växel man skulle ha i och den var inte alls lik min bil. Jag vet att man ska kunna köra alla bilar, men hur jag för att vänja mig snabbast? Tips? Och hur gör jag om jag får en jättesvår bil på uppkörningen? HJÄLP!

/Sara (pompow)
mikela 2011-05-03 19:22 ! Citera #
Du vänjer dig med tiden!
Gäst 2011-05-06 13:49 ! Citera #
Som mikela säger, man vänjer sig! Har själv fått prova på olika bilar, då jag både kört för körskola, privat med pappa, och även med min morfar. Saker som ställt mig mot vägen är bl.a. det faktum att man på Volkswagen-bilar måste trycka ner växelspaken för att på så sätt lägga i backen, något som inte gällde på varken körskolans Audi eller på vår egen gamla BMW.
Har som tur är hört att under uppkörningen får man en liten frist precis i början, för att på så sätt vänja sig in vid den lånade bilens uppförande. Annars kan du också ha turen att få köra upp i den bil som du använt hos körskolan, men det beror nog på vad för slags avtal körskolan har med Trafikverket. Har inga som helst källor på det här, men det är vad jag hört, och tror! :)
Gäst 2011-05-08 19:11 ! Citera #
Om det verkligen slutar med ett du inte kan köra med en annan bil, så går det ju att låna en bil från någon trafikskola som har den bil du letar efter. Detta kostar i och för sig ännu mera pengar, så smartast är att försöka vänja sig vid den
Evita 2011-05-20 01:17 ! Citera #
Hej
Knepig situvation där. Varit samma för mig. Diesel bilern helt anorlunda från bensin bilar. Drar fram och man måste använda en växel lägre en om du haft bensin bil.

Jobbigt i början men det går över vart efter man blir duktigare på att köra bil.
Se till att körskolan du kör på HAR en bensin bil. Jag körde intensiv på tre veckor och andra veckan skulle de ge mig en diselbil då min skol bil var på lagning. Jag säger då det.. Jag var tidigt i min utbildning och att köra disel då var förgävligt. Tappade massor av lektioner på att bara ”lära känna bilen” Skit jobbigt.

Men nu kan jag köra disel bensin uta problem. Det beror nog på hur långt fram man är i sin utbilning tror jag.

Kram lycka med körkortet ! MVH Emma
bajen12 2011-05-29 18:10 ! Citera #
Du kommer nog vänja dig. Kör försiktigt i början med ny bil bara :) tar ett tag att ”lära” sig en ny bil

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov