Tips!

Tips! 2011-05-03 19:17 ! Citera #
Fick jätte bra tips från bilskolan när jag var och körde igår! Jag själv tycker det är ganska krångligt att backa runt hörn och igår fick jag bra tips. För så körde jag fram sen backade jag rakt en liten bit. Sedan bad han mig stanna för att kolla var jag har bilen och kolla om jag kan börja ratta något. Han sa åt mig att sätta mig riktigt högt och ha bältet under båda armarna(som när man var liten). Sen fick jag ratta lite och sedan fortsätta backa. Sen bad han mig att stanna igen och se om jag kunde ratta fullt och då när jag kunde de så ratta jag fullt och backade igen. Då rullade bilen runt hörnet och sen när jag var runt hörnet så skulle jag stanna igen för att sedan ställa hjulen rakt och bara backa bakåt någon meter till. Jag visste inte att man fick stanna flera gånger och kolla om man var rätt m.m. Trodde det var ett osäkert intryck men tydligen så var det bra! Så tips om ni får göra det på uppkörningen! Sitt högt och försök se hörnet hela tiden!

KRAM :D
emmacle 2011-06-28 14:51 ! Citera #
Sånna här tips är väldigt bra, saker som man inte alls kanske tänker på när man kör med sin handledare om man kör privat! Vad jag har förstått så är väldig många (även jag själv) mycket stressad och allt ska alltid gå på allra möjligt snabbaste tid, detta är inte ett bra tankesätt, tänk hellre långsamt och bra än snabbt och dåligt. Ta gärna tid innan en vänstersväng och stanna för att verkligen se om det kommer någon annan bil än att bara nästan stanna för att slippa växla och därmed spara tid.

Allt måste inte alltid gå jättesnabbt! Det är mitt tips!
Gäst 2011-07-27 17:22 ! Citera #
Ett annat tips gällande backning runt gathörn är att det är fullt tillåtet att justera ned sidospegeln så att man riktigt ser trottoarkanten hela tiden. Min körskolelärare föredrar i och för sig att man klarar det utan att göra så, men han säger att det inte är något fel att göra det, så länge man kommer ihåg att justera upp den efteråt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor