Halkan

Halkan 2011-05-03 19:07 ! Citera #
Hej!
Jag har Halkan nu på måndag och jag undrar hur det är? Jag har hört att det är lätt att få motorstopp eftersom att bilen är tung? Det är också tre andra personer i bilen som ska köra? Känns inte det läskigt? Hur var det på er risk2? Kom gärna med tips om hur man klarar utbildningen bäst! Jag ska köra på Hässlö i Västerås, är det någon som har kört där?

/ Sara (pompow)
Gäst 2011-05-06 13:39 ! Citera #
Hej!
Jag körde själv halkan för tre veckor sedan, dock i Malmö. Vi hade det såpass bekvämt att vi (4 st) fick varsin bil tillhanda. Motorstopp fick jag en del i början, mest för att bilen kändes väldigt främmande och ovan jämfört med de bilar jag vanligtvis kör med. Bromsen tog t.ex. oerhört hårt på halkbanans bil jämfört med familjens bil där hemma.
På det stora hela hade jag väldigt kul under halkkörningen, samtidigt som vi allihopa i gruppen blev tillrättavisade på punkter som vi innan utbildningen tog för självklara. Is i magen och ett lugnt sinne, så ordnar det sig utan problem.
Vet du förresten om ni kommer att köra på en ”riktig halkbana”, alltså där väglaget är vått, eller med en bil som höjs upp på små, kundvagnsliknande hjul, för att simulera halkkänslan?
ms8 2011-06-24 19:29 ! Citera #
Har precis kört va bara avslappnad och lugn du kommer att få alla instruktioner många överskattar halkbanan ;)
henrikjojo 2011-07-23 18:58 ! Citera #
Som de andra säger; bara man följer instruktionerna och är lugn så ska det inte vara några problem. Det är ju trotts allt mer utbildning än uppkörning, har aldrig hört om någon som har misslyckats på risk2 även om det lär vara möjligt. I så fall ska man nog vara extremt vårdslös, komma dit alkoholpåverkad eller liknande. Inget att oroa sig för 99,9% av oss i vilket fall som helst.
Gäst 2011-07-31 15:32 ! Citera #
Asså du behöver inte oroa dig alls, så länge du kan styra bilen och gassa så är det omöjligt att bli kuggat.
Gäst 2011-07-31 15:51 ! Citera #
Hejsan!
Det kommer säkert gå jätte bra, jag var också väldigt nervös. Det är väldigt viktigt att du gör som de säger och att behåller hastigheten. Egentligen så är halkan inget ”prov” utan en utbildning och det är svårt att kugga på det, det kan man bara göra om man inte lyssnar och inte kan hantera en bil. När bilen får en stadd så ska du försöka hålla hårt i ratten och inte göra några snabba vridningar. Du kommer även att prova på utan och med ABS och man märken en enorm skillnad. När jag var där så fick vi också känna på hur det känns att krocka i 7km/h och vi fick även sitta en bil som vändes upp och ner. Det är en väldigt lärorik utbildning :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest