Halkan

Hur är det egentligen på Risk2 2011-05-03 19:01 ! Citera #
Hej!
Jag har Halkan nu på måndag och jag undrar hur det är? Jag har hört att det är lätt att få motorstopp eftersom att bilen är tung? Det är också tre andra personer i bilen som ska köra? Känns inte det läskigt? Hur var det på er risk2? :D Kom gärna med tips om hur man klarar utbildningen bäst! Jag ska köra på Hässlö i Västerås, är det någon som har kört där? ;)

/ Sara
Johanmc 2011-06-26 15:09 ! Citera #
Min halkkörning ( för länge sedan ) var en rolig upplevelse.

Vi körde bara ensamma i bilen på banan, man får instruktioner via radio om vad man ska göra och vilken hastighet man ska hålla i olika moment.

Att bilen ska vara tung är inget jag minns, men det kanske är annorlunda nu?

Du klarar utbildningen galant genom att lyssna på instruktören och lära dig de faror som halt väglag och fel hastighet medför, så kan du bara köra bil så är det inga konstigheter alls :)
Gäst 2011-07-03 17:30 ! Citera #
Yes, Halkbanan är skit roligt! :) Du kan få motorstopp, det är normalt, men tryck ner kopplingen samtidigt efter bromsen ( du brukar få panikbromsa ) och det är då du ska trycka ner kopplingen samtidigt, då kommer det nog gå bra. Det är inte en stor problem om man får motorstopp heller.

Lycka till.
Gäst 2011-07-05 16:32 ! Citera #
Risktvåan var riktigt rolig :D Först fick vi se en film och diskutera lite, men sedan körde vi runt på halkbanan och fick lite olika uppgifter. Vår första uppgift var att ta oss runt banan utan att halka till, men sedan andra varvet sa läraren till en att öka hastigheten så att bilen tappade greppet och åkte av banan :lol: Att sitta i baksätet när de andra körde var också riktigt kul, så man får stå ut med att dem sedan sitter där bak när man själv kör ;)

3 av oss 4 fick motorstopp, så det är lugnt på den fronten :P
Gäst 2011-07-31 16:00 ! Citera #
Det kommer säkert gå jätte bra, jag var också väldigt nervös så länge du kan bromsa och hålla foten på bromsen så kommer allting ordna sig.
Gäst 2011-07-31 16:09 ! Citera #
Jag hade redan svarat på den andra det jag sa var att det kommer säkert gå jätte bra, jag var också väldigt nervös. Det är väldigt viktigt att du gör som de säger och att behåller hastigheten. Egentligen så är halkan inget ”prov” utan en utbildning och det är svårt att kugga på det, det kan man bara göra om man inte lyssnar och inte kan hantera en bil. När bilen får en stadd så ska du försöka hålla hårt i ratten och inte göra några snabba vridningar. Du kommer även att prova på utan och med ABS och man märken en enorm skillnad. När jag var där så fick vi också känna på hur det känns att krocka i 7km/h och vi fick även sitta en bil som vändes upp och ner. Det är en väldigt lärorik utbildning :D
Gäst 2011-08-28 18:41 ! Citera #
Det börjar dra ihop sig till min halka, ska bli spännande efter att ha läst om hur det var på era! Fast lite läskigt också kanske? Hehe :) Äh, det går nog bra =)
mickes 2012-11-26 06:07 ! Citera #
Hej jag ska också köra halkbanan på måndag.lite pirrigt är det men har hört att det ska mycke till om man ska kuggaLycka till:)
Gäst 2012-11-29 20:06 ! Citera #
Micke, berätta mer än gärna vad som hände på halkan! Funderar på att boka privat, men tvekar ....I mitt fall så gäller Tullinge, då de har automatbil som ska beställas i förväg.
Flirre78 2012-11-29 23:51 ! Citera #
Jag ska göra risk 2an den 21/12 och ser verkligen fram emot den.. Man har hört lite från vänner vad dom har fått göra och att dom tyckte att det var en skit kul grej att göra, men ändå att den var enormt nyttig. Jag ska köra på Ytongbanan utanför Kumla, och skulle vilja höra med folk som har kört där nyligen vad dom fick göra, och vad dom tyckte om den dagen som helhet :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov