Start > Körkortsforum > Vikt på släpvagn med BE

Vikt på släpvagn med BE

foppa 2011-04-29 00:10 ! Citera #
En fråga dök upp i fikarummer härom dagen. Då jag tog BECEDE behörigheten (20år sen...) fick jag lära mig att det är bruttovikt som räknas med tillkopplad släpvagn (E behörighet). Efter diverse googlande (både här ute cyberspace) hittar jag inget bra stöd för detta längre.
Här kan man bla. läsa detta:
”Får jag med denna bil dra ett släp som väger 1 600 kg med BE-körkort?
– Nej, eftersom högsta vikten som anges i O.1 aldrig får överskridas, oavsett behörighet. Bilen är nämligen inte konstruerad för att klara av tyngre släp.”

Bilen som avses får enligt tillverkare dra högst 1500kg
Men om släpen INTE väger 1600kg vid tillfället utan är del lastat med en bruttovikt på 1000kg samt med en totalvikt på 1600kg.
Enligt vad jag minns FÅR man dra detta släp med BE behörighet men inte om man har B behörighet, om någon har en länk med bra förklaring så bifoga gärna den.
Tack på förhand//foppa
Maxt 2011-05-22 23:33 ! Citera #
Jag har inte tagit mitt BE-kort än, men visst måste det väl vara bruttovikten som räknas med BE.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
87
I dag 17:50
3
I dag 17:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo