Start > Körkortsforum > Parkeringstips efterlyses!

Parkeringstips efterlyses!

Gäst 2011-04-27 12:36 ! Citera #
Har uppkörning på måndag och har fått total blackout när det gäller parkering! Har bara två inbokade lektioner kvar innan dess och då ska vi ha utbildningskontroll. Har ingen möjlighet att köra hemma heller. Behöver alltså bra beskrivningar på hur man lättast utför en parkering från olika håll, om det tex ser ut så här:

Bil A. LUCKA Bil B. Om jag nu kommer från vänster vs höger, hur går jag till väga då? Backa vs köra in i luckan?

Hjälp!
Jonathann 2011-04-28 17:51 ! Citera #
Det jag skulle rekommendera är att alltid köra förbi luckan och backa in då jag tycket det är enklare att komma in med bilen.
Det du gör är att du kör upp jämn sides med bilen framför luckan. Sedan så börjar du backa, då du kommer i jämnhöjd, alltså där du sitter vid ratten och kollar rakt ut åt sidan, med den parkerade bilens bakdäck eller strax innan så rattar du fullt höger. Sedan då bilen är ca 0,5m från trottoarkanten så rattar du fullt vänster. På så vis så borde bilen komma precis som du vill ha den i luckan.
Det kan vara svårt att förstå bara på en förklaring men det var såhär som jag fick lära mig då jag körde och jag har inte misslyckats med en fickparkering sedan dess. Fördelen med att backa in är också att det är lättare att göra korrigeringar på bilen för att få den bra om man jämför med att köra den in.

Det ska sägas att då jag skriver fullt höger eller fullt vänster så ska du inte dra ratten så långt att man hör servon jobba. Då kan man höra då man har ratten i absolut ytterläge. Så om du bara vrider den till max läge och sen lite tillbaka så borde han inte ha något att klaga på. Jag är tveksam till att han gör det även om du vrider max. Men det kan vara en lite detalj bara.

Är det något du funderar över eller vill att jag förklarar tydligare så är det bara att skriva ett svar så ska jag se om jag kan förklara det bättre!

Lycka till på uppkörningen! :)
blebom 2011-10-01 10:04 ! Citera #
Nosparkering inkörning
1stanna till du har vänster axel, vid vänster bakljus , på bilen som du skall ha till vänster om dig när du är färdig.
2 titta omkring dig, ge tecken , vrid ratten full till vänster och krypkör .
3 När fronten har kommit i rutan börja du vrida till baka till raka hjul så att bilen bli rak och placerad i mitt rutan .
4 parallell justera framåt vid behov efter att först baka ut .
saxinbackning
1 stanna till när du har höger axel i mint för den tomma rutan som du ska parkera i.
2 titta omkring dig, ge teken vrid ratten full till vänster ock kör ut bilen 45´ vrid hjulen raka och försätt en bit till.
3 Lägg i backen ock börja vrida ratten till höger medan du backar sakta in i rutan . Kontrollera din placering med hjälp av ytterspeglar, rak ställ hjul. Titta bakåt när du backar den sista biten.
bolebo 2011-10-01 10:12 ! Citera #
Fickparkering
1 se till att du står ca 3 dm i sid led i från parallelt och jämnhöjd med den bil som skall stå framför dig efter avslutad perkering
2 titta omkring dig . vrid ratten full till höger och börja krypköra bakåt
3 När den bakomvarande bilens båda strålkastare syns i din vänstra backspegel går du till raka hjul och fortsätter backa
4 När du ser att din front får plats bakom den framförande bilen lägger du om ratten till vänster och backar tills bilen står rakt ock är rutan
5 justera framåt eller bakåt efter behov ;)
sarawarneryd 2011-12-15 11:31 ! Citera #
Blebom, ditt svar var verkligen till stor hjälp för mig! Tack för tipsen :)
williamst 2011-12-31 14:43 ! Citera #
Är det tillåtet att fickparkera om jag har trafik bakom mig? Dvs att jag hindrar trafiken bakom mig för att jag ska fickparkera eller måste jag då köra vidare?
Charlotte 2012-10-14 10:48 ! Citera #
Åh tack vilka bra och tydliga tips! Kanon!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor