Det jag skulle rekommendera är att alltid köra förbi luckan och backa in då jag tycket det är enklare att komma in med bilen.
Det du gör är att du kör upp jämn sides med bilen framför luckan. Sedan så börjar du backa, då du kommer i jämnhöjd, alltså där du sitter vid ratten och kollar rakt ut åt sidan, med den parkerade bilens bakdäck eller strax innan så rattar du fullt höger. Sedan då bilen är ca 0,5m från trottoarkanten så rattar du fullt vänster. På så vis så borde bilen komma precis som du vill ha den i luckan.
Det kan vara svårt att förstå bara på en förklaring men det var såhär som jag fick lära mig då jag körde och jag har inte misslyckats med en fickparkering sedan dess. Fördelen med att backa in är också att det är lättare att göra korrigeringar på bilen för att få den bra om man jämför med att köra den in.
Det ska sägas att då jag skriver fullt höger eller fullt vänster så ska du inte dra ratten så långt att man hör servon jobba. Då kan man höra då man har ratten i absolut ytterläge. Så om du bara vrider den till max läge och sen lite tillbaka så borde han inte ha något att klaga på. Jag är tveksam till att han gör det även om du vrider max. Men det kan vara en lite detalj bara.
Är det något du funderar över eller vill att jag förklarar tydligare så är det bara att skriva ett svar så ska jag se om jag kan förklara det bättre!
Lycka till på uppkörningen!