Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen som priva…

Klarade uppkörningen som privatist.

Malin 2011-04-22 09:28 ! Citera #
Klarade uppkörningen på första försöket igår och så här såg vägen dit ut:

Övningskörde totalt 30 gånger, varav 3 va på körskola.
Körskolan är extremt hårda och jag skulle inte övningsköra hela tiden där. Hade ni tänkt köra där rekommenderar jag att köra mycket hemma först så att ni känner er bekväma med att köra. Körskolelärarna har en förmåga att göra det så komplicerat som möjligt, kanske för att pumpa ut så mycket pengar som möjligt, vad vet jag...
Tog en lektion en vecka före uppkörning och enligt dom borde jag ta flera lektioner till för dom trodde inte att det skulle gå, eftersom jag inte motorbromsade vid röd-ljus osv, gjorde inte det en ända gång på uppkörningen och det gick ju endå.
Jag tycker inte att körlektionerna gav mig något annat än dåligt självförtroende och hål i plånboken.

Min taktik vid uppkörningen va att glömma allt dom sagt på trafikskolan och bara köra som jag gjort hemma och det fungerade utmärkt.

Under uppkörningen gjorde jag några tabbar som inspektören förbisåg. Exempelvis körde ut i en rondell där jag borde lämnat företräde (gränsfall att hinna ut utan att den andra skulle behöva bromsa), sa själv till honom; jag vet att jag borde stannat där. Backa runt ett hörn gick inte heller så bra och det sa jag också till honom så då fick jag en ny chans och göra om det. Jag berättade hela tiden om jag gjorde något galet.
Feedbacken jag fick efteråt va att lita mer på min egen körning.

Teorin klarade jag också på första försöket, 60/65.
Läste boken 1 gång och skrev upp allt jag tyckte va viktigt, läste sedan det typ 5 ggr. Gjorde proven på körkotonline och läste noggrant igenom förklaringarna på det jag hade fel på. Hade även en app i mobilen med teoriprov, dom va dock ganska lätta och hade inga förklaringar om man svara fel.

Hoppas det kan hjälpa någon, lycka till!
Ryssfemma 2011-04-23 12:33 ! Citera #
Grattis :D Jag ska göra ett andra försök den 9 Maj för körprovet. Felen jag gjorde var att jag visade exempel på att folk som kör ut ifrån parkering inte alltid respekterar utfartsregeln så jag saktade ner för han som körde ut från parkeringen visa inga tecken på att stanna. Och så körde jag ut i en rondell och skulle ta höger, en bil var redan i rondellen men på inre körfältet och blinkade vänster, skulle inte få möte med honom. Kunde inte bromsa för att det var en bil rätt nära bakom mig, antar att det var många som var fulla väldigt tidigt på påskhelgen.
Gäst 2011-04-25 22:03 ! Citera #
Är det något speciellt viktigt de kollar? Jag har kört 5 lektioner på körskola och relativt mycket privat, men känner mig lite osäker på det här med eco-driving. Är det något speciellt man ska tänka på vad gäller det? Och hur lång tid varar en uppkörning?
Annie 2011-04-26 20:09 ! Citera #
Hej! Jag hade uppkörning idag, som privatist och klarade det på första försöket.
Jag har gått sammanlagt 5 ggr på körskola och sedan kört ganska mycket hemma, men enligt körskolan skulle jag behövt åtminstone 3 dubbellektioner till, men som sagt, de vill troligen bara pumpa dig på pengar. Tänk och lyssna på vad de säger, men förändra inte mycket av hur du kört tidigare.
Gällande eco-driving så motorbromsade jag i princip varje gång det gick, och det är inte så svårt. Om du kommer till en korsning på 4:an så växlar du ner till 2:ans växel medan du bromsar lite, och därefter släpper du långsamt upp kopplingen och låter motorn själv minska farten. Självfallet ska man också släppa på gasen i god tid innan om du ser exempel ett rött ljus, men det är inte komplicerat.

Fråga gärna mer, medan jag har uppkörningen i färskt minne :)

Lycka till!
Janne 2011-04-27 10:24 ! Citera #
Ett stort grattis Annie!!!

Jag tror att man bedöms lika oavsett om man är privatist eller kör genom skola, kvalitativt sett, men att köra upp som privatist kännsi alla fall för mig lite läskigare än genom en skola eftersom man har läst så många historier. Jag har hört att mina vänner som kört genom sina körskolor har testat på färre punkter än mig men för mig spelade det inte någon större roll. Skönt att du har det gjort och kan nu köra själv!

Själv missade jag bl.a. på miljökörningen. Jag tog flera lektioner på min körskola än rekommenderat och valde att inte köra upp när skolan velat utan först 2,5 månader därefter. Jag ansågs motorbromsa ”för mycket”, ”för tidigt” etc. Innan rött brukar jag släppa upp gasen först, rulla en liten stund och sedan sätter dit tvåan. Exakt när satte du dit tvåan? Enligt inspektören sätter jag in tvåan lite för sent men jag förstår tyvärr inte vad han menar för när jag ändå inte har det så brottom inför rött ljus och motorn inte ”hoppar” kan jag väl sätta dit tvåan när det passar mig? Eller så sägs jag släppa gasen för tidigt och har för låg hastighet för långt innan en korsning. Men körskolans bil har det på något sätt alltid fungerat och inte varit något ”problem” men väl med en annan bil känns allting så nytt. Vilken bil körde du på uppkörningen?

Önskar man varit lika lugn under uppkörning som under körlektionerna och privatkörningen. Var du nervös?
johanlake 2011-04-27 16:25 ! Citera #
Grattis! Själv ska man köra upp om någon månad. Nervöst värre.. Men intressant
Annie 2011-05-01 13:11 ! Citera #
Tack så jättemycket Janne!

Ja det är verkligen en underbar känsla, har redan nu efter bara några dagar kört slut på 3 fulla bensintankar, haha!

Jag tycker att det låter som att du gör rätt, eller rätt och rätt, jag vet inte om jag gör helt rätt, men jag tror att jag gör som du gör. Jag tycker inte att det borde kunna klaga på att du släpper gasen för tidigt så länge du inte behöver gasa mer för att kunna komma fram till korsningen. Ha som regel att du inte släpper gasen förrän du vet att du utan att använda mer gas kan rulla ända fram till korsningen. Gällande motorbromsningen så växlar jag ner ganska tidigt, kanske ungefär 30-40 meter innan en korsning, men släpp upp kopplingen överdrivet långsamt.

På uppkörningen körde jag trafikverkets bil som var en vw golf- diesel. Jag hade tidigare aldrig kört vw, endast nissan, volvo och citroen. Dragläget satt lite annorlunda från de bilar jag kört så jag fick motorstopp 2-3 gånger. De dömer dig inte för det, bara du behåller lugnet och är ÖVERDRIVET uppmärksam.

Gällande nervositeten så kan jag nämna att jag knappt åt något på en vecka innan uppkörningen bara för att jag mådde så illa av nervositet. Jag var enormt nära på att avboka uppkörningen vid ett flertal tillfällen, till och med 10 minuter innan själva uppkörningen. Du kommer vara nervös, men för mig släppte det när jag väl körde iväg. Ett tips är att prata lite med läraren och berätta att du är nervös. Det hjälpte i alla fall för mig. Ta en sak i taget, om du känner att ett moment inte gick bra, ge inte upp och gå bara vidare till nästa sak och gör ditt bästa. Jag var hundra på att jag skulle kugga på grund av mina motorstopp, därför blev chocken enorm när hon efter ett tags skrivande tittade upp på mig och sa; Grattis till körkortet!

Lycka till och tänk bara på att du KAN köra och att du förtjänar det där jädrans kortet! :)
frokenf 2011-05-01 16:16 ! Citera #
Jag är jätteimponerad! Detta var väldigt kul att läsa för jag kör själv på körskola nu och de sänker min självsäkerhet jättemycket. Så mycekt att jag upplever att jag kör sämre för att jag blir nervös och osäker. Det känns bra att veta att man kan klara uppkörningen även fast körskolan säger att man inte kan. Ett STORT grattis till dig, BRA jobbat! :)
Gäst 2011-05-02 20:01 ! Citera #
Grattis, vad roligt! Det är kul att höra sådana besked :)
Anwar 2011-05-03 19:18 ! Citera #
Hejsan

GRATTIS till alla er som har klarat både teorin och uppkörningen. Själv så kuggade jag 2 gånger på teorin och 3:e gången klarade jag mig med 54 av 65. Uppkörningen har jag också klarat förra veckan den 26/3. Jag läste också på körkortonline.se och de frågorna hjälpte mycket, samt lektionerna på skolan. Kuggade 1:a gången på uppkörningen, körde med trafikskolans bil och hade sen planering, körde fort förbi en lastbil som lastade av men andra gången så klarade jag mig. Döda vinkeln och högerregel kollar dem mycket på!! Lycka till!! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
30
I dag 00:00
17
I går 23:42
1
I går 22:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest