Start > Körkortsforum > Vänstersväng på landsväg

Vänstersväng på landsväg

Gäst 2011-04-19 12:03 ! Citera #
Hej !

Jag undrar är det någon som har gjort vänster sväng på landsväg när ni har övningkört , och hur gjorde ni ?
Gäst 2011-04-23 11:08 ! Citera #
* Använd motorbromsen.
* Blinka i god tid.
* Håll dig nära mittlinjen men ha hjulen rakt fram (så du inte kommer över på andra sidan vid eventuell krock).
* Kolla så att det inte kommer någon mötande bil.
* Kolla döda vinkeln så du är säker på att ingen kör om dig.

Sen är det bara att rulla över. :)
Emil Frisk 2011-04-28 15:49 ! Citera #
Var noga med att kolla på trafiken bakom dig. Om det ligger mer än en bil bakom på relativt nära avstånd bör du överväga att släppa förbi dessa genom att stanna vid en närliggande busshållplats eller liknande. Alternativt svänga in på någon väg till höger för att där vända och ta den ursprungliga svängen som en högersväng istället.
Jonathann 2011-04-28 17:39 ! Citera #
Som tidigare personer har skrivit också så skulle jag vilja slå ihop deras råd.
Allt är helt beroende på trafiksituationen. Vid lite trafik så skulle jag använda råden
”* Använd motorbromsen.
* Blinka i god tid.
* Håll dig nära mittlinjen men ha hjulen rakt fram (så du inte kommer över på andra sidan vid eventuell krock).
* Kolla så att det inte kommer någon mötande bil.
* Kolla döda vinkeln så du är säker på att ingen kör om dig.”

Men som den senare skribenten skrev så ligger det flera bilar bakom dig så kan det vara lägligt att göra en trafik tömning. Antingen att köra ut i väggrenen, köra in på en busshållplats eller liknande. Men tänk på att inte göra detta för när då du ska svänga då det kan dyka upp nya trafik bakom dig innan du kommit fram till stället där du ska svänga. Tänk på att om du gör en trafik tömning i väggrenen så måste du blinka in på vägen igen efter som det anses som att du har lämnat vägen och där med måste lämna företräde till bilarna på vägen.

Eller det 3e alternativet som föregående skribent lämnade, som jag skulle rekommendera om man känner sig osäker.

”Alternativt svänga in på någon väg till höger för att där vända och ta den ursprungliga svängen som en högersväng istället.”

Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra och sedan förklara det för kontrollanten i efterhand. Då han förmodligen kommer uppskatta ditt säkerhetstänk och att du inser dina begränsningar i trafiken. Där med inte sagt att man ska åka hur långt som helst för att hitta en väg att vända på.
Gäst 2011-05-02 19:54 ! Citera #
Sistnämnda ger bra tips! Fast det är aldrig någon jag känner som kör så, de blir sura när jag påpekar sådana grejer. Men jag ska försöka följa de råden iallafall (inte bara på uppkörningen utan annars också), det känns säkrast.
Gäst 2011-05-24 15:42 ! Citera #
Jag vill bara av egen erfarenhet trycka lite extra för ”blinka i god tid”-biten.
I högre hastighet behövs verkligen den där extra lilla stunden för att planera sin körning.
Gäst 2011-06-05 10:06 ! Citera #
Hej, jag instämmer med föregående talare men vill bara påminna om att om du har fler bilar än tre bakom dig så ”ska” du inte svänga vänster. Detta lärde jag mig iallafall på körskolan, och teorin. Ifall du har många bilar bakom dig är det att föredra om du fortsätter rakt fram kanske vänder i en rondell, eller svänger höger och vänder där för att sedan komma tillbakka till samma ställe och då göra en högersväng. Vänstersväng på landsväg anses vara något av det svåraste och farligaste inom bilkörning... så koncentrera dig.

Lycka till
Fia 2014-02-06 16:54 ! Citera #
Hej jag undrar om det är ok att motorbromsa ungefär 150 meter innan vänster svängen på landsväg om det ligger EN bil bakom mig, så att min hastighet sjunker 20 km/h (exempel från 70 till 50) och sedan när jag är ungefär 15 meter innan svängen så bromsar jag med färdbromsen för att kunna sedan växla till 2:an och därefter utföra svängen.
ViljaHaKörkortare 2017-04-08 14:43 ! Citera #
Har en följdfråga på detta, när man svänger in i vägrenen och ska släppa fram bakomvarande trafik, ska man då blinka höger när man svänger ut i vägrenen? Eller ska man endast svänga ut och sedan blinka när man åker tillbaka ut i körfältet?
pelle 2017-04-08 20:48 ! Citera #
ViljaHaKörkortare 2017-04-08
Har en följdfråga på detta, när man svänger in i vägrenen och ska släppa fram bakomvarande trafik, ska man då blinka höger när man svänger ut i vägrenen? Eller ska man endast svänga ut och sedan blinka när man åker tillbaka ut i körfältet?
Ja, vad tror du? Hur ska en trafikant bakom dig veta vad du gör?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 12:42
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest