3 sekunders regel?
Följer ni 3 sekunders regel när ni är ute kör?
Måste säga att jag mest går på känsla/sunt förnuft när det gäller avståndet. Jag är en sån som inte tror att fasta regler som ska följas till punkt och pricka är den bästa lösningen.
Men visst, 3-sekundersregeln och ”x-m-vid-x-km/h”-regeln är användbara om man känner sig osäker.
Ett annat bra tips om man vill följa 3 sekunders regeln och inte vill räkna eller har några markeringar i vägbanan som det bara finns på ytterst få ställen i Sverige. Så är avståndet mellan 1,5 väggrens pinne, alltså dom vita med reflexer på, lika med avståndet som är vid 3 sekunders regeln.
Hoppas ni får användning av detta enkla tips!
När jag är ute och kör på motorvägar och kommer allt för nära bilen framför brukar jag använda mig av 3 sekundersregeln. men inte annars
Ett annat bra tips om man vill följa 3 sekunders regeln och inte vill räkna eller har några markeringar i vägbanan som det bara finns på ytterst få ställen i Sverige. Så är avståndet mellan 1,5 väggrens pinne, alltså dom vita med reflexer på, lika med avståndet som är vid 3 sekunders regeln.
Hoppas ni får användning av detta enkla tips!
Hmm... det beror väl på hur fort man kör?? Avståndet mellan två kantstolpar är 50 meter, och på landsväg brukar väl 3 stolpar (100 m) vara ett riktmärke om man inte vill räkna:
https://korkortonline.se/teori/landsvag/
Tycker det är väldigt, väldigt många ute på vägarna som inte följer denna ”regel”. Å andra sidan gör man nog gott i att hålla stora avstånd så länge man är en ovan förare och övningskör. Framförallt på uppkörningen hade jag varit extra noga med ”säkert tänkande” och stora avstånd.
Det hjäper faktiskt. att följa den regel kan vara väldigt andvändbar. eftersom på uppkörningen så kan är dem noggrann med avstånd. så du borde andvända den.
Hej
jag använder den här regeln och den funkar väldigt bra för mig, för då får jag ett bra avstånd till bilen framför mig och kan bromsa in om något oväntat skulle ske. Men du kan ju även använda stolparna på vägen, det är 50 meters avstånd mellan dem och du kan ju använda tum regeln X km/h och X meter avstånd dvs om du kör på 70km/h så ska avståndet vara 70 meter.
Ja, det gör jag. Under uppkörningen uppmärksammas det.
Japp, är noga med avståndet hela tiden. Iofs är jag en ny förare, men jag trivs bra med att ha avstånd till framförvarande, så det lär jag säkerligen fortsätta med. Uppskattar också om bilen bakom ligger lite längre ifrån :-).
Senaste foruminläggen
Rubrik