Start > Körkortsforum > Hur Växlar Man?

Hur Växlar Man?

Pelle 2011-04-18 22:23 ! Citera #
Hejsan,

Jag har en ganska simpel fråga, men jag har haft detta problem sedan första dagen jag började köra bil. Min fråga är Hur växlar man smidigt?. Vi antar att jag kör på första växeln och ska växla upp till 2an. Hur gör jag? Kan någon steg för steg förklara? Jag behöver veta hur jag ska använda kopplingen och gasen? Dvs. när ska jag gasa? Och hur ska jag släppa kopplingen?
Mycket tacksam för svar!
Emil Frisk 2011-04-28 15:43 ! Citera #
Sådana frågor bör din handledare kunna svara på utan problem! Men förenklat så ska du: släppa gasen, trycka ner kopplingen, lägga i rätt växel, släppa upp kopplingen och sedan ge gas.
Gäst 2011-05-06 19:51 ! Citera #
Jag har upplevt att detta varierar från bil till bil. När jag kör med vår bil här hemma, så måste jag släppa upp kopplingen väldigt försiktigt, samtidigt som jag likaså gasar väldigt försiktigt, för att inte varva motorn. Med körskolans bil däremot, kan jag mer eller mindre bara släppa kopplingen direkt efter att jag växlat upp till 2an och dra på med gasen. Men som Emil säger, hör efter med din körlärare, bör ju ha bättre koll på sånt här än oss andra, som mer eller mindre sitter i samma sits som du :)

MVH
Jakob
Maxt 2011-05-22 22:50 ! Citera #
Det blir så löjligt självklart efter ett tag, så det är svårt att svara bra på. När jag frågade min handledare precis i början av min utbildning vägrade han att ge mig ett ”exakt” svar. Han sa bara att man ska koppla och gasa växelvis, och att det är en viss kännsla man eftersträvar. Det var mycket frustrerande svar för mig som tycker om att tekniska beskrivningar och att analysera.

Det korta svaret är att min handledare hade rätt, känslan kommer, det ger sig efter ett tag. Om jag ändå ska försöka mig på en beskrivning:

1. Släpp gasen mjukt.
2. Koppla ur
3. Lägg i tvåan
4. Höj kopplingen tills att dragläget börjar kännas
5. Lägg till lite gas samtidigt som du höjer kopplingen, men så mycket att motorn inte sjunker i varv av att du släpper upp kopplingen. Lyssna och känn!
6. Med kopplingen helt uppsläppt och bibehållet varvtal kan du nu börja accellerera vidare på tvåan.
Brottaren 2011-06-11 13:19 ! Citera #
Jag tycker själv inte växlingen är något problem.
1: Släpp gasen
2: Tryck ner frikopplingen
3: Växla
4: Släpp frikopplingen sakta samtidigt som du ger gas
emmacle 2011-06-23 11:38 ! Citera #
Växlingen var ett stort problem för mig i början också, jag hade stora problem och tyckte att det svåraste var att växla upp från just ettan till tvåan när han hade så låg fart. Men jag tror att man i början ska ta det lugnt och börja med att (från stillastående):
1. Trycka ner koppling och broms
2. Lägga i ettan växel
3. Flytta foten från broms till gas
4. Ge lite gas och börja släppa upp kopplingen väldigt långsamt tills man börjar krypköra.

då tyckte jag att jag fick en känsla för hur bilen fungerar. Sedan började jag försöka växla upp från ettan till tvåan och bara jag släppte koppling och gav lite mer gas samtidigt och långsamt så gick det bra, jag tror att man i början ska tänka på att inte ha så bråttom utan låta det ta sin tid och få in en bra känsla.

Att växla upp och ner på högre växlar är mycket lättare!
hoho 2011-11-04 18:48 ! Citera #
Först man koppla ner till ettan för att starta motor sen släppa försiktigt koppling ge lite gas sen koppla ner och växla upp till 3
Stina_1112 2012-02-21 11:44 ! Citera #
Jag har hört att när man kör upp så kollar det på hur man håller handen när man växlar. Att man måste hålla den på ett speciellt sätt för att det ska vara ”rätt”. Nån som vet om det stämmer?
Gäst 2012-02-21 22:03 ! Citera #
Stina_1112
Jag har hört att när man kör upp så kollar det på hur man håller handen när man växlar. Att man måste hålla den på ett speciellt sätt för att det ska vara ”rätt”. Nån som vet om det stämmer?

Det låter lite konstigt, huvudsaken borde ju vara att man lägger i rätt växel
Men man får ju in en rätt bra ”växelkänsla” efter ett tag, så om man visar att man kan växla på ett smart/smidigt/avslappnat sätt så är det nog OK
Gäst 2012-03-17 12:42 ! Citera #
Folk har flitigt redan tipsat i föregående inlägg. Ett till tips är att kopplingpedalens funktion kan variera lite från bil till bil. De nyare bilarna brukar oftast ha en mer lätthanterlig koppling. Andra bilar kräver att kopplingen släpps upp nästan 70% så att gasen inte ska låta för mycket, annars åker inte bilen. Vissa andra bilar börjar åka redan när kopplingen är 50% släppt. Testa! Men som någon skrev, detta borde din handledare kunna utan några problem.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest