Start > Körkortsforum > Automatkörkort?

Automatkörkort?

msr 2012-03-27 17:22 ! Citera #
Kan förstå att det verkar lockande att ta för automat, men det är nog en sak man får ångra ganska grovt i framtiden.
Tänk på att du ska ha körkortet resten av livet, skapligt surt att behöva ta om det om du t.ex. får ett stort intresse för bilar och bilsport i framtiden och vill köpa en sportbil, som dom flesta är manuella.
Nä, jag tycker inte det finns ångon anledning att ta automatkort om man inte är handikappad.
inspektörn 2012-03-27 22:52 ! Citera #
Om man tar körkort med villkor utan koppling(automat), så kan man alltid häva villkoret senare genom att göra en ny uppkörning. Det rekommenderas för dom som inte hänger med i manövreringen att göra på det viset. När man har kört ett tag med automat så får man rutin på hur bilen skall uppföra sig i olika situationer och var, när och hur man skall söka av omgivningen, hastighetsanpassning mm mm. Då har vissa personer lättare att lära sig växla för allt det andra sitter i ryggmärgen.
Man har en känsla för bilkörning och skall bara lära sig att hantera den manuella lådan.
En nybörjare som har problem med manuell låda, får aldrig rutinen på själva körningen eftersom han aldrig kommer så långt och tröttnar efter ett tag.
Det hela är väldigt individuellt, men man skall inte vara rädd att prova!
Gäst 2012-03-29 16:19 ! Citera #
Jag tror att det är kan vara säkrare att ta automatkörkort om man känner sig osäker, är inte säker på om det finns i Sverige men jag vet att det finns i t.ex. USA och där får man ta körkort redan när man är 16 i vissa stater. Men det kan vara nödvändigt om man känner sig osäker då man kan bli ett hot mot andra trafikanter.
Gäst 2012-04-06 16:18 ! Citera #
Jag skrev en tråd för inte så länge sedan här i forumet just om detta. Läs den!

https://korkortonline.se/forum/2391/
Gäst 2012-04-06 16:21 ! Citera #
Du ska inte behöva skämmas för att du vill ta automat. Det är en smaksak och alla har rätt att tycka olika. Tycker det är så trist att folk ska behöva skämmas för att de vill ta automat. Det blir bara vanligare att folk väljer det och NEJ man är inte handikappad för att man väljer det.
miabe 2012-09-18 18:14 ! Citera #
Vilken typ av körkort man tar är det bara man själv som kan bestämma. Det finns så mycket prestige och påhittade måsten som man lägger på varandra. Det är ju jag som skall ta mitt körkort och jag som vet hur jag behöver mitt körkort! Att lätt kunna låna bil anges ofta som skäl till att ta manuellt körkort! Jag vet många, väldigt många som har manuellt kort som starkt ogillar att köra okända bilar, så även det argumentet faller platt! Att INTE ha körkort alls är ju liksom ett ännu större hinder att låna bil än att ha ett automatkort där jag åtminstone kan köra min egen bil!

Jag har varit utan körkort i drygt 20 vuxna år! Har klarat mig bra med kollektivtrafik cykel och till fots men känner nu att det är dags att ha möjligheten att själv köra bil! HUR jag då växlar borde vara fullständigt ointressant för omgivningen! Men av nått löjligt sk välmenande skäl finns det så många som har åsikter om att jag begränsar mig! Jag kan skriva under på de jag läst som menar och upplever att manuell växling tar fokus från trafiken. Det är ett av mina skäl! Det är varken undanflykt eller försvar utan endast och endast en reflektion och erfarenhet som jag tar konsekvenser av och fattar beslut efter! Och nu är det ju så att automatkörkort inte är ett sämre körkort utan endast framförandet av en bil med en annan teknik!

Med hopp och önskan om respekt för individens val!! /miabe
xxxrebeccaxxp 2014-01-03 10:45 ! Citera #
Gäst
du kan köra upp bara för automat det går bra o det är inget att skämas för alla vi tjejer har svårt med koppling o det e skönt att slipa tänka på det
lycka till önskar en som har inte problem med manuell eller automat men blir jätte nervös o sabbar allt fast jag kan köra bil

Alla vi tjejer har svårt med kopplingen? Är det inte vi tjejer som ska vara bättre på att göra fler saker samtidigt?
Och btw, jag är tjej, jag har körkort, och växla var för mig det minst svåra med att köra! Och jag känner inga tjejer som någonsin klagat på att växlingen var speciellt svår. Jag väljer manuell, för med ett manuellt körkort får jag köra båda, däremot med automat får du endast köra automat. Det är dock absolut inget att skämmas över att ta körkort med automat, men påstå inte att tjejer har det svårare med koppling!
acab 2014-01-03 11:19 ! Citera #
Jag är tjej el rättare sagt tant/kvinna numera ;)
Men iaf så hade jag enorma svårigheter med växlingen, vilket gjorde att mina moment med körlektioner blev mer utdragen än jag hade kunnat anat. Det kan ju vara många orsakar men åldern kan nog spela en roll här.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor