Start > Körkortsforum > Accelerationsfältet

Accelerationsfältet

Richard 2009-03-07 14:35 ! Citera #
Visst är det så att INGEN har företräde av bilarna i accelerationsfältet och de på motorvägen? Denna regel följs aldrig :(
Gäst 2009-03-08 11:47 ! Citera #
Du har rätt, både i att regeln stämmer och att den aldrig följs ;)
Pompadour 2009-03-29 21:59 ! Citera #
Ömsesidig hänsyn är väl det som gäller, om jag har fått det rätt för mig. Folk brukar vara väldigt dåliga på att lämna plats åt en när man ska köra ut från accelerationsfältet. :x
Gäst 2010-01-02 14:01 ! Citera #
Det är ömsesidig hänsyn som gäller när man ska göra ett körfältsbyte från accelerationsfältet till motorvägen. Varken du som ska ut på motorvägen eller dom som befinner sig på motorvägen har väjningsplikt.
En som vet 2010-01-03 20:20 ! Citera #
Regeln är att alla skall samsas och hjälpa till, därför är det bäst för den som vill på en motorväg att förvarna andra trafikanter genom att visa det tidigt med blinkers. Sedan är det ju så att de som redan är inne på motorvägen har lättare att planera sin körning om de ser ett fordon som vill in. Men som det är skrivit tidigare så händer det sällan.

Det är Försäkringsbolagen som avgör vem som är skuld till ev. kollision vid en sådan olycka, och tyvärr är det oftast den som kör in på en motorväg även om påfarten i regel ofta är väldigt korta.

Hoppas att Ni blev klokare!!
Lovis 2010-01-06 12:06 ! Citera #
Men å andra sidan brukar i alla fall jag kunna lämna accelerationsfältet på ett bra sätt?
Casper 2010-01-21 13:33 ! Citera #
Jag vet inte om detta har ändrats sen jag tog körkort för 10 år sen, men iaf då var det så att bilarna på motorvägen har företräde framför de som är på accelerationsfältet. Det är samma princip som vid filbyte. Dock skall de på motorvägen underlätta så att de som är på accelerationsfältet kan komma in säkert på motorvägen.
Roger 2010-01-22 09:00 ! Citera #
Casper
Jag vet inte om detta har ändrats sen jag tog körkort för 10 år sen, men iaf då var det så att bilarna på motorvägen har företräde framför de som är på accelerationsfältet. Det är samma princip som vid filbyte. Dock skall de på motorvägen underlätta så att de som är på accelerationsfältet kan komma in säkert på motorvägen.

Ja, det har ändrats. Nu ska man ömsesidigt anpassa sig, ingen har mer företräde än någon annan.
Gäst 2010-01-23 19:47 ! Citera #
Ok
Gäst 2010-01-23 19:56 ! Citera #
Roger

Ja, det har ändrats. Nu ska man ömsesidigt anpassa sig, ingen har mer företräde än någon annan.

Lite knasig regel tycker jag, känns spontant som att motorvägen ska ha företräde.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov