Start > Körkortsforum > Kontrollampor

Kontrollampor

Gäst 2011-03-31 17:38 ! Citera #
En teorifråga jag inte vet hur man ska tänka när man ska svara. Någon som kan hjälpa mig?


Vad är sant om bilens kontrollampor?

1. Om laddningslampan tänds när jag kör ska jag omedelbart stanna och kolla vätskenivån i batteriet
x. Om temperaturmätaren plötsligt stiger till kokpunkten ska jag omedelbart stanna och kolla oljenivån i motorn
2. Om den röda oljelampan tänds när jag kör ska jag omedelbart stanna och stänga av motorn
tabel 2011-04-02 21:15 ! Citera #
2 är rätt. om den röda oljelampan tänds, stanna och stänga av motorn!
Jonathann 2011-04-28 19:26 ! Citera #
Jag skulle mer säga att x är rätt. Även om 2 också kan vara rätt. Men jag skulle säga att det är mer akut att stanna om temperatur mätaren börjar stiga kraftigt eftersom att då är det verkligen slut på olja. Men olja lampan kan även börjar lysa pga en fel indikering eller liknande vilket då kan medföra en fara om man stannar just på den platsen och att man därför kanske ska ta sig till en säkrare plats i första han i stället för att stanna direkt. Då alternativ x kan jag tycka att man i större utsträckning ska stanna i stället för att ta sig till en säkrare plats.

Men det är som sagt lite utav en tolkningsfråga.
Gäst 2013-04-29 09:05 ! Citera #
:D
Jossan-88 2013-04-29 16:59 ! Citera #
Även jag kan hålla med om att både X och 2 kan vara rätt, men om jag bara fick välja ett alternativ så hade jag valt 2. Det har man fått läsa om i körkortsboken att om olje lampan tänds så ska man genast stanna och stänga av motorn då det kan bli otroliga skador på motorn om man fortsätter att köra och ignorerar den tända lampan.
mattej 2014-03-03 14:01 ! Citera #
Svarade x på samma fråga och det var fel så 2 är rätt!
svempus 2014-03-04 02:43 ! Citera #
ischi
En teorifråga jag inte vet hur man ska tänka när man ska svara. Någon som kan hjälpa mig?


Vad är sant om bilens kontrollampor?

1. Om laddningslampan tänds när jag kör ska jag omedelbart stanna och kolla vätskenivån i batteriet
x. Om temperaturmätaren plötsligt stiger till kokpunkten ska jag omedelbart stanna och kolla oljenivån i motorn
2. Om den röda oljelampan tänds när jag kör ska jag omedelbart stanna och stänga av motorn

Alternativ x på den skulle jag inte kolla oljan för det jag skulle kolla upp är kylvätskan för oljan har inte direkt nått med att temperaturen i motorn skenar iväg snabbt visst den kyler men inte lika mycket som kylvätskan gör. Skulle ha valt 2:an för att den är mest logisk men sen kan jag rätt mycket om motorer med. Skulle lugnt göra den bara för att rädda motorn skulle inte våga chansa på att det kunde vara en felindikering. Skulle jag ligga på motorvägen och köra och det händer så är nog redan motorn avslagen innan bilen hinner stanna helt. Allt för att försöka rädda motorn så gott det går.
xenonpowerfreak 2014-03-04 02:58 ! Citera #
Jonathann
Jag skulle mer säga att x är rätt. Även om 2 också kan vara rätt. Men jag skulle säga att det är mer akut att stanna om temperatur mätaren börjar stiga kraftigt eftersom att då är det verkligen slut på olja. Men olja lampan kan även börjar lysa pga en fel indikering eller liknande vilket då kan medföra en fara om man stannar just på den platsen och att man därför kanske ska ta sig till en säkrare plats i första han i stället för att stanna direkt. Då alternativ x kan jag tycka att man i större utsträckning ska stanna i stället för att ta sig till en säkrare plats.

Men det är som sagt lite utav en tolkningsfråga.

skulle fan aldrig våga starta en bil vars oljelampa inte slocknar vet vilka skador det riskerar att bli i den av att gå utan oljetryck om jag inte har tillgång till mätare och kan kolla upp trycket i motorn vill säga.
Man ska aldrig gå på att det kan vara felindikering bättre att alltid stänga av motorn på en gång och undersöka vad som är fel när oljelampan lyser.
Visst du har rätt i att motoroljan kyler lite men den kyler inte alls lika mycket som kylvätskan gör. Oljelampan tänder sig bra mycket tidigare än att temperaturen hinner stiga till löjligt höga nivåer om man skulle få kvar så lite olja i motorn.
Skulle tro att X svaret är skrivet på sånt sett att man bara ska ta det för att det låter logiskt men för mig gör det inte det motoroljan är det sista jag skulle kolla om temperaturmätaren plötsligt stiger till kokpunkten skulle snarare kolla kylvätskans nivå då än oljan i motorn när jag har stannat bilen och öppnat huven.
Gäst 2016-05-11 18:58 ! Citera #
Vad är sant om bilens kontrollampor?
Gäst 2016-05-11 21:20 ! Citera #
Gäst 2016-05-11
Vad är sant om bilens kontrollampor?
2. Om den röda oljelampan tänds när jag kör ska jag omedelbart stanna och stänga av motorn

Utan olja skär motorn = DYRT!!! motorbyte.

1. Om laddningslampan tänds när jag kör ska jag omedelbart stanna och kolla vätskenivån i batteriet -> Det indikerar att generatorn är pajj, då ska man undvika att stanna eftersom startmotorn kommer förmodligen inte att gå igång igen. Man ska köra snabbast väg till verkstad eller hem.

x. Om temperaturmätaren plötsligt stiger till kokpunkten ska jag omedelbart stanna och kolla oljenivån i motorn.
Antar att de menar vattentemperaturen, stiger den till max så ska man självklart försöka stanna snarast möjligt, men direkt är inget krav.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest