Jag skulle mer säga att x är rätt. Även om 2 också kan vara rätt. Men jag skulle säga att det är mer akut att stanna om temperatur mätaren börjar stiga kraftigt eftersom att då är det verkligen slut på olja. Men olja lampan kan även börjar lysa pga en fel indikering eller liknande vilket då kan medföra en fara om man stannar just på den platsen och att man därför kanske ska ta sig till en säkrare plats i första han i stället för att stanna direkt. Då alternativ x kan jag tycka att man i större utsträckning ska stanna i stället för att ta sig till en säkrare plats.
Men det är som sagt lite utav en tolkningsfråga.
skulle fan aldrig våga starta en bil vars oljelampa inte slocknar vet vilka skador det riskerar att bli i den av att gå utan oljetryck om jag inte har tillgång till mätare och kan kolla upp trycket i motorn vill säga.
Man ska aldrig gå på att det kan vara felindikering bättre att alltid stänga av motorn på en gång och undersöka vad som är fel när oljelampan lyser.
Visst du har rätt i att motoroljan kyler lite men den kyler inte alls lika mycket som kylvätskan gör. Oljelampan tänder sig bra mycket tidigare än att temperaturen hinner stiga till löjligt höga nivåer om man skulle få kvar så lite olja i motorn.
Skulle tro att X svaret är skrivet på sånt sett att man bara ska ta det för att det låter logiskt men för mig gör det inte det motoroljan är det sista jag skulle kolla om temperaturmätaren plötsligt stiger till kokpunkten skulle snarare kolla kylvätskans nivå då än oljan i motorn när jag har stannat bilen och öppnat huven.