Start > Körkortsforum > Fler som bara kört på körskola…

Fler som bara kört på körskola och i en storstad?

Gäst 2011-03-30 23:39 ! Citera #
Hej,

Är intresserad av att veta om det finns fler där ute som befinner sig i samma situation som jag? Alltså aldrig kört privat och kört i en storstad. Skulle vara intressant att veta hur mycket ni lagt ut i tid/lektioner och i pengar. Undrar också om det finns någon därute som är lite äldre, alltså typ runt 30. Hur har det gått att kombinera körkortsutbildningen med jobbet?

Blir lite trött av alla kommentarer på olika forum om hur ”folk som betalar mer än 40 000 kr för körkortet är dumma i huvudet och är inte begåvade” eller liknande. Alla har olika förutsättningar att klara det och det beror ju också på om man kör i någon mindre stad eller i Stockholm/Göteborg. Kan ju dra min historia. Har aldrig kört privat, har inga föräldrar eller vänner som kan hjälpa till med det, tyvärr. Sen har jag inte haft ekonomisk möjlighet att betala körkortet själv förrän nu. Eftersom jag jobbar inom en ganska tuff branch med mycket övertid och där ledigheter för körlektioner inte är populärt gällde det att hitta en körskola nära jobbet och som hade lektioner under kvällar och helger. Hittade en väldigt bra skola som jag är nöjd med. Första tiden hade jag tyvärr inte något val när det gällde lärare eftersom det då bara var en av körskolans lärare som körde de sena tiderna. Och lärare spelar roll, speciellt för mig som inte hade någon erfarenhet. Det gäller att hitta någon som är bra och som man passar bra ihop med. Kanske inte det mest lyckade att köra med kvällsläraren, var många lektioner som jag bara stod still i utbildningen. Men bokade sedan upp mig med en annan lärare och märkte verkligen framsteg.

Sen kanske det inte var så lyckat att välja att övningsköra mitt i värsta vintern och endast i rusningstid men i mitt fall hade jag ju inget val.

Hur har det funkat för er andra?
karin1 2011-05-01 14:23 ! Citera #
Hej Emma!

Jag ska precis börja, bor i Göteborg, är 35+ och har inte övningskört sedan jag var 17... Har ingen som jag kan övningsköra med privat, så jag kommer bara gå på körskola. Hur går det för dig?
MBD 2011-05-31 10:11 ! Citera #
Hej Emma, jag känner verkligen igen mig. Är över trettio, hade aldrig suttit bakom en ratt innan jag började övningsköra. Har en kollega som handledare, men vi har knappt haft möjlighet att köra pga brist på tid och bil. Tagit runt 50 lektioner på körskolan, och har hållit på sen september. Har ett krävande jobb och svårt att hitta tider som passar, så det har dragit ut på tiden.

Det känns lite jobbigt att svara ”nej” på frågan om jag tagit kortet än, men samtidigt är det stor skillnad på att köra massor privat med föräldrarna och sen ta några lektioner på kort tid, och att lära sig i princip allt från scratch på trafikskolan utan möjlighet att köra intensivt.

Borde snart vara redo för uppkörning, så det kommer väl gå på kanske 55 lektioner.
MBD 2011-05-31 10:12 ! Citera #
Glömde säga att jag kör i Malmö, inte landets lättaste stad precis.
B 2011-06-03 15:18 ! Citera #
Hej Emma!

Jag har haft precis samma erfarenhet som dig. Jag är 34 år, hade aldrig kört bil tidigare, och har ett krävande jobb. Ibland är det tufft att lära dig något nytt när man har redan jobbat 10 timmar på kontoret!

Jag har haft ungefär 50 lektioner, och får bara allmän kritik från körläraren, aldrig specifika grejer, men bara att vi måste fortsätta med lektioner. Senaste lektionen kände jag att jag inte fick något ut av det alls, bara upprepning av det som gick förr med en ganska tystlåten lärare.

Jag fick en överraskning när jag själv bokade upp halkbanan och upptäckte att jag kunde hantera bilen betydligt bättre än alla ’kaxiga’ ungarna som hade redan bokat uppkörning och hade bara haft 20 lektioner. Jag tror att jag faktiskt har haft för många lektioner, men jag har ingen chans till privat övningskörning och måste lite på trafikskolan. :(
maja mimmi 2011-07-12 23:05 ! Citera #
Givetvis är det individuellt! Mängdträning är ju A och O och är körskola enda sättet man
har att öva allt det där som till slut (förhoppningsvis) kommer naturligt så tar det ju många
lektioner!

Jag kör i Göteborg, är också 30 och har aldrig kört innan. Det tar många lektioner!
Jossan 2011-07-15 14:27 ! Citera #
Nu är inte jag i 30-årsåldern utan 20 men jag är ändå i den situationen att jag inte har någon att övningsköra privat med. Jag bor inte i storstad utan i medelstor stad men har problem att hitta körtider då bilskolorna här enbart är öppna 8-18 på mån-tor och 8-15 fre. Jag jobbar och tog ut 4 v semester för att ta ett intensivkörkort men det går inget vidare. I Dag efter 15 lektioner sa bilskoleläraren att jag inte kommer att klara körkortet på de 40 lektioner som är bokade och eftersom jag inte hinner kan köra på annan tid än semester så skall jag övergå till att köra automat på måndag. Jag provade automaten i dag och den var mycket enklare att köra så jag tror att det kommer att förkorta tiden. Om och när jag får mitt körkort så kan jag ju övningsköra med mig själv och få riktigt flyt på min körning och sen kan jag ju om jag vill ta extra lektioner för att uppgradera till manuellt körkort nästa sommar. Jag tror verkligen att detta kommer att funka .
Gäst 2011-08-12 18:41 ! Citera #
Tittar in här igen och uppdaterar. Skönt att höra att fler känner igen sig, vi får peppa varandra. All den här stressen att sätta sig bakom ratten efter en lång dag på jobbet, lärare man inte trivs med, stress över att man bara står still och både pengarna och tiden tickar iväg, inga bra tider på körskolan. Usch! Det är verkligen inte lätt.

Jag har faktiskt körkort nu! Klarade mig på andra uppkörningen i maj. Första uppkörningen var jag alldeles för nervös och så var det kvällsläraren som jag inte tyckte var så bra som var den läraren från körskolan som följde med mig. Jag tror jag blir mer nervös av att köra med honom. Men uppkörning 2 gick superbra! Körde upp som privatist för att det inte fanns lediga tider på körskolan plus att det kostade dubbelt så mycket att låna körskolans bil. Inspektören/examinatorn (eller vad det nu heter, han som godkände mig) var superschysst och jag var inte alls nervös. Tips: Småprata lite om du känner dig bekväm med det. Det visar då att du inte är en nervös förare och kan göra flera saker samtidigt och att du inte blir lätt stressad. Både första och andra gången försökte de inleda en konversation men med olika framgång: Första gången svarade jag bara ”mmm, aaa” och satt och spände hela kroppen och ville inte alls prata. Man känner sig inte så säker i bilen när man åker med en sån person. Andra gången kände jag mig lite nervös i början men när vi började köra och småprata lite kände jag att jag kunde köra flera mil utan problem. Ett annat tips för att lugna nerverna: vet ni i vilket område ni ska köra upp? Åkt dit i förväg och kolla skyltar och vänj er vid tanken att ni ska köra där. Då menar jag att ni inte bara ska köra bil där, åk dit utan bil. En körlektion är ganska kort och man kanske inte hinner se allt och komma ihåg alla frågor man har. Det är kanske en speciell sträcka som är lite knepig, t.ex jobbiga cirkulationsplatser. Kolla skyltar och pilar i vägbanan. Kolla hur andra bilar kör där. Teoridelen var inga problem, övade mest här på körkortonline. Riktigt bra frågor!

Och till er alla som läser detta: Kämpa på! Visst är det jobbigt när man är lite äldre och inte har möjlighet att köra dagtid eller med någon man känner och plånboken bara gråter och gråter när alla pengar går till körningen. Men från att inte ens veta var gaspedalen sitter till att efter 5 månader av intensiv körning ha ett körkort i handen är en fantastisk känsla! Jag som trodde att jag var ett hopplöst fall, haha. Ta det lugnt på vägarna och lycka till!
Gäst 2011-09-19 13:56 ! Citera #
Jag är i samma sits och har kört lite sporadiskt i ett år nu. Nu är jag dock inbokad för uppkörning vilket känns bra, hoppas jag fixar det nu bara :)
Gäst 2012-11-28 12:15 ! Citera #
Jag känner helt klart igen situationen. Jag är är närmare trettio år, och kör förvisso inte i storstadsmiljö utan i en medelstor universitetsstad. Jag fick också börja från scratch när jag kom till körskolan, då jag inte har någon privat handledare att tillgå. Jag har nu kört cirka ett dussin lektioner á 60 minuter (motsvarande 10 tkr) på denna körskola. Jag har nu bestämt mig för en alternativ variant, nämligen att prova lite olika körskolor. Jag behöver ju ändå mängdträningen, och trots ett tiotal väletablerade körskolor i stan så är det jättesvårt att få körtider, detta gäller samtliga körskolor. Vidare, på detta sätt får jag i lugn och ro avgöra vilken pedagogik jag finner mest givande, right? Jag köpte då ett paket (10x40min) på en annan körskola för en tid sedan, och har nu även kört upp cirka fem av dessa lektioner. Resultatet har varit varierande. Ett ”10-pack” lektioner på ännu en ny (tredje) körskola är nu väldigt nära förestående. När jag (om jag nånsin) nått (når) mållinjen kan det mycket väl hända att jag startar en blogg och skriver långrandiga recensioner av samtliga körskolor. Att recensera körskolor, ligger det jobbet hos dagstidningarna, eller hos mig? Jag ska givetvis även koncentrera mig på körningen. Bedömningen av en eller en annan körskolas pedagogik ligger ändå alltid i elevens ögon, när det väl kommer till kritan. Vad som fungerar bra för någon, fungerar sämre för en annan, och vice versa. Passar på att önska alla lycka till med körningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 17:01
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov