Varvräknaren
Hej!
Jag undrar lite över hur många varv ska man ligga på för att vara säker på att man har rätt växel? Har hört att man inte ska överskrida 3000varv och 1000 varv startar man på så vart emellan 1000varv och 3000varv ska man ligga?
Det varierar nog lite upp och ner, körskolelärare vill ju att man alltid ska ha så hög växel som möjligt, och att växlingen ska ske mer på känsla än vad varvräknaren indikerar. Jag brukar ha trean i 30, fyran upp till 50 och femman därutöver. Men ibland måste man accelerera snabbt och då är det annorlunda. Vissa bilar anger också vilken växel som är bra på en display vid mätarna, fast fäst inte för mycket uppmärksamhet på den eftersom den oftast vill ha lägre växel än vad uppkörningskontrollanten vill.
Kör mycket och få in känslan är väl enda konkreta tipset, lycka till.
Det jag är lite orolig över är att jag idag kör en Saab 9-5 kombi som är ganska tung och då klarar den minst 50 på 4:ans växel och minst 65 på 5:an. Om jag då ska köra en mindre bil vad ska jag ha för riktlinjer innan jag lär mig hur bilen fungerar för det gör man ju inte direkt när man kör.
Nej, det tar ju en stund att vänja sig vid en ny bil. Men om man kör på femman i 60 och det känns kraftlöst och segt så är det bara att växla ner. Första gången jag körde upp var i en dieseldriven Kia som var väldigt knepig i det här avseendet, till exempel körde jag i sjuttio på trean (innan själva uppkörningen) rätt länge utan att märka något. Och hade jag femman i sjuttio och släppte upp gasen började det hacka och hosta som bara den när jag gasade igen. Inte särskilt roligt.
Jag har hunnit med nu att köra ganska många olika bilar och det är trots allt mycket mindre skillnad än vad jag föreställde mig innan jag fick lappen. Om du vet hur det känns att ha för hög respektive låg växel så är du ju egentligen hemma. Jag vill inte komma med massa siffror och sådant eftersom det är bättre att du lär dig av erfarenhet och övning.
Poängen med att köra under 3000 varv är väl att katalysatorn inte fungerar i högre varvtal? Det är iaf förklaringen jag har fått.
Den undre gränsen som du nämner vet jag dock inte så mycket om. Antar att motorn börjar hacka vid lägre varvtal än så?
Håller förresten med Kvarten om att man ska gå på erfarenhet när det gäller detta. Gå på hörseln/känseln istället för att stirra på varvräknaren.
För att köra ecodriving ska man ligga under 3000 varv/minut. Om man kör på¨3:an och ska lägga i 4:an men råkas lägga i 2:an alltså lägger i en för låg växel i förhållande till hastigheten så börjar bilen rycka och motorljudet och varvantalet ökar. Jag tycker det är svårare att märka om man lägger i en för hög än en för låg växel. Varvantalet minskar visserligen med högre växel men det liksom känns i bilen och hörs lite på motorljudet när en för hög växel är i. Att känna när man har fel växel i kommer eftersom när man får mer körvana och erfarenhet.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget